Zestaw paska rozrządu i pompa wody w 2.0TDi CR - omówienie.
: 10 kwie 2016, o 14:04
Ponieważ sporadycznie ale systematycznie pojawiają się wątpliwości kiedy wymieniać pasek (zestaw) rozrządu oraz z uwagi na relatywnie częste przypadki cieknących pomp wody - zdecydowałem się założyć odrębny temat i przedstawić własne przemyślenia w tym zakresie.
Nie chcę nikogo do niczego przekonywać ale mam nadzieję, ze kilka fotek wraz z krótkim omówieniem zakresu naprawy niejednemu userkowi ułatwi podjęcie racjonalnej decyzji o wymianie (bądź wstrzymaniu się) zestawu rozrządu z pompą wody i pozostałymi niezbędnymi drobiazgami.
Poniższe zdjęcie wykonałem osobiście w takcie wymiany cieknącej pompy wody z przebiegiem 127300 km w aucie z marca 2012 roku, czyli według zaleceń producenta powinno to jeszcze swobodnie hulać przez następne 83 tyś.km. ... .
Jak widać ilość sproszkowanego syfu jest porażająca, naciąg paska znajduje się już poza wszelkim zakresem regulacji (strzałka rolki napinającej powinna zawierać się w granicach zielonych wskazówek), po założeniu blokad na koła zębate rozrządu i pompy CR wetknięcie blokady wału korbowego okazało się niemożliwe o mniej więcej jeden ząbek z czego wynika, że pasek naciągnął się już o "całe kilometry".
Wszystkie rolki (prócz napinającej) z bardzo wyraźnym luzem tak wzdłużnym jak i promieniowym.
Nie wiem, być może (gdyby nie rocieknięta pompa) to wszystko jakoś dojechałoby do tych 210 tyś.km. ale podejmowanie takiego ryzyka (szczególnie po gwarancji) moim zdaniem jest zbędne.
Podsumowując uważam, że dla własnego bezpieczeństwa raczej warto przyjąć założenie, że na jednym "rozrządzie" lepiej nie przekraczać 120 130 tys.km. .
Co do kompletacji oryginalnego zestawu naprawczego ( nr katalogowy: 03L 198119F ) trzeba przyznać, że jest prawie wszystko co potrzeba :
- pasek
- dwie rolki prowadzące (na poniższym zdjęciu jedna dolna się nie załapała do kadru)
- jedna rolka odwracająca
- jedna rolka napinająca
- nakrętka rolki napinającej
- nakrętka rolki prowadzącej dolnej
- śruba rolki odwracającej
- trzy śruby koła zębatego na wałku rozrządu
Powyższe części zaznaczyłem zielonymi strzałkami, a osobno koniecznie trzeba dokupić to co zaznaczyłem na czerwono, czyli:
- pompę wody nr kat: 03L121011PX
- trzy śruby koła zębatego pompy CR (nr kat: N91180301)
- śrubę górnej rolki prowadzącej
- co najmniej 3 litry koncentratu G13 (sugeruję rozrobić w stosunku 3:2 płyn/woda demineralizowana)
Tak to wygląda na gotowo, a dokładnie podczas dopieszczania synchronizacji wału korbowego z wałkiem rozrządu i pompą CR (przy użyciu blokad) :
I po wszystkim :
Na tym kończę. Może się komuś przyda albo zechce o coś dopytać ... .
Nie chcę nikogo do niczego przekonywać ale mam nadzieję, ze kilka fotek wraz z krótkim omówieniem zakresu naprawy niejednemu userkowi ułatwi podjęcie racjonalnej decyzji o wymianie (bądź wstrzymaniu się) zestawu rozrządu z pompą wody i pozostałymi niezbędnymi drobiazgami.
Poniższe zdjęcie wykonałem osobiście w takcie wymiany cieknącej pompy wody z przebiegiem 127300 km w aucie z marca 2012 roku, czyli według zaleceń producenta powinno to jeszcze swobodnie hulać przez następne 83 tyś.km. ... .
Jak widać ilość sproszkowanego syfu jest porażająca, naciąg paska znajduje się już poza wszelkim zakresem regulacji (strzałka rolki napinającej powinna zawierać się w granicach zielonych wskazówek), po założeniu blokad na koła zębate rozrządu i pompy CR wetknięcie blokady wału korbowego okazało się niemożliwe o mniej więcej jeden ząbek z czego wynika, że pasek naciągnął się już o "całe kilometry".
Wszystkie rolki (prócz napinającej) z bardzo wyraźnym luzem tak wzdłużnym jak i promieniowym.
Nie wiem, być może (gdyby nie rocieknięta pompa) to wszystko jakoś dojechałoby do tych 210 tyś.km. ale podejmowanie takiego ryzyka (szczególnie po gwarancji) moim zdaniem jest zbędne.
Podsumowując uważam, że dla własnego bezpieczeństwa raczej warto przyjąć założenie, że na jednym "rozrządzie" lepiej nie przekraczać 120 130 tys.km. .
Co do kompletacji oryginalnego zestawu naprawczego ( nr katalogowy: 03L 198119F ) trzeba przyznać, że jest prawie wszystko co potrzeba :
- pasek
- dwie rolki prowadzące (na poniższym zdjęciu jedna dolna się nie załapała do kadru)
- jedna rolka odwracająca
- jedna rolka napinająca
- nakrętka rolki napinającej
- nakrętka rolki prowadzącej dolnej
- śruba rolki odwracającej
- trzy śruby koła zębatego na wałku rozrządu
Powyższe części zaznaczyłem zielonymi strzałkami, a osobno koniecznie trzeba dokupić to co zaznaczyłem na czerwono, czyli:
- pompę wody nr kat: 03L121011PX
- trzy śruby koła zębatego pompy CR (nr kat: N91180301)
- śrubę górnej rolki prowadzącej
- co najmniej 3 litry koncentratu G13 (sugeruję rozrobić w stosunku 3:2 płyn/woda demineralizowana)
Tak to wygląda na gotowo, a dokładnie podczas dopieszczania synchronizacji wału korbowego z wałkiem rozrządu i pompą CR (przy użyciu blokad) :
I po wszystkim :
Na tym kończę. Może się komuś przyda albo zechce o coś dopytać ... .