Strona 119 z 155

Re: Jaki olej?

: 21 mar 2019, o 21:16
autor: tomek evo
:Ad. 1 Gdzie wyczytałeś takie rewelacje? :shock: Jakaś totalna bzdura. W F1 jeżdżą na 0W10. W WRC stosują w niektórych rajdach 0W30. Niejeden 5w30 znacznie lepiej trzyma lepkość w "warunkach bojowych" niż średnie 5W40 (o słabych nie wspominając)
Ad. 2 Nie tyle niższe tarcie co lepsza płynność i przez to mniejsze opory czego efektem jest niższe spalanie (oczywiście minimalnie) ale też lepsze chłodzenie.
Ad 3. To już zależy jaki olej 5w30 i 5W40 zastosujesz. Teoretycznie łatwiej zerwać film w 5W30 niż w 5W40 ale są racingowe oleje o lepkości 5W30 czy nawet 0w20 i jakoś film olejowy wytrzymuje a zastosowanie wyższej lepkości niczego nie zagwarantuje w ekstremalnych warunkach jeśli produkt nie będzie odpowiedniej jakości.
Ad 4. 0W30 może być lepszy w wyższych temperaturach od xW40 ponieważ :
- może mieć wyższa temperaturę zapłonu
- mieć lepsza bazę bardziej odporną na ekstremalne przeciążenia
- mieć lepszej jakości film olejowy bardziej odporny na zerwanie
- mieć lepszy pakiet dodatków ochronnych
itd.
Ad 5
Czasami z producentami ładu nie dojdziesz. Fiat i GM w tych samych silnikach też stosują swoje własne normy. Czasami wynika to wyłącznie z biznesowego punktu widzenia. Lepkości 5w30 i 5W40 są można powiedzieć pokrewne i często nie jest tak, ze tylko jedna konkretna jest najlepsza. W starszych TDI zwykle 5W40 są bardzo dobrym wyborem ale w nowszych moim zdaniem lepszym jest po prostu W30.
Dobrze, ze nie ufasz producentom ale nie jest tak, że wszystko co zalecają jest złe i podejrzane.
Bardzo wiele zależy od konkretnego oleju i w mojej ocenie lepiej wybrać "mocny" W30 niż średni W40.

Re: Jaki olej?

: 22 mar 2019, o 13:13
autor: maureliusz
Ad1. Jak wpiszesz byle tabelę w necie to Ci wyskoczy
https://www.drive2.com/l/8189437/
https://www.rymax-lubricants.com/blog/w ... ally-mean/

Ad.2 Ja myślę zależy im głównie na tym spalaniu co za tym idzie łatwiejszym spełnieniu norm

Ad.3 No tutaj nie bardzo czaję - wierzę na słowo. Musiałbym wniknąć w techinical data sheet czemu można mieć dwa zupełnie diametralnie inne oleje 5W30 jak piszesz....

Ad4. NO jak punkt 3 - wierzę na słowo, bo ja parametrów tak głęboko nie porównywałem.

Ad5. W sumie pokrewne 3 i 4 :-)

Reasumując można zacytować: lepiej wybrać "mocny" W30 niż średni W40 - OK zatem:
Czy możesz podać "mocne" propozycje 5W30?

Re: Jaki olej?

: 22 mar 2019, o 14:06
autor: Sebastian_M26
To skoro 5W-40 jest od - 25 do +40 a w silniku jest +120C to jak rozwiązać ten problem? Wlewając 5W-120? Od ochrony jest lepkość hths przy +150C

Re: Jaki olej?

: 22 mar 2019, o 14:21
autor: marioti
5W40 oznacza, że olej zachowuje swoje parametry gwarantowane, w zakresie temp. zewnętrznej od -25 do +40st. C.
Oznaczenie to nie mówi nic nt. temperatury pracy silnika

Re: Jaki olej?

: 22 mar 2019, o 14:52
autor: Sebastian_M26
No i następna hydrozagadka, mając układ zamknięty w którym może być max 4 bary, jakiego oleju więcej przepłynie w 120C 0W-40 czy 0W-30? A przepływ to odebranie i oddanie temperatury.

Re: Jaki olej?

: 22 mar 2019, o 20:05
autor: maureliusz
Pomyśl nad poprzednim postem zanim zadasz kolejne pytanie...
Chciałeś chyba kolejny raz wbić szpilunię...i odciąłeś sobie ucho :-)
Tu chodzi o konstruktywną dyskusję jak z Tomkiem Evo a nie hihi... hahaha. Jak nie mam co wnieść mądrego... milczę.


Wysłane z mojego Redmi 5 przy użyciu Tapatalka

Re: Jaki olej?

: 24 mar 2019, o 10:39
autor: piramida
Swego czasu w 2.0tdi 260PS na pompo wtryskach jeździłem na 0W30 i jak ten silnik odpalał w zimie to poezja, w lecie mimo gonienia po autostradach też mu nic nie było. Zastanawiam się jakby zestawić najlepsze 0W30 z obecnie zalewanym amsoilem signature 0W40 do mojej padliny to który wyszedłby lepiej?

Re: Jaki olej?

: 25 mar 2019, o 19:20
autor: tomek evo
maureliusz pisze:Ad1. Jak wpiszesz byle tabelę w necie to Ci wyskoczy
https://www.drive2.com/l/8189437/
https://www.rymax-lubricants.com/blog/w ... ally-mean/

Ad.2 Ja myślę zależy im głównie na tym spalaniu co za tym idzie łatwiejszym spełnieniu norm

Ad.3 No tutaj nie bardzo czaję - wierzę na słowo. Musiałbym wniknąć w techinical data sheet czemu można mieć dwa zupełnie diametralnie inne oleje 5W30 jak piszesz....

Ad4. NO jak punkt 3 - wierzę na słowo, bo ja parametrów tak głęboko nie porównywałem.

Ad5. W sumie pokrewne 3 i 4 :-)

Reasumując można zacytować: lepiej wybrać "mocny" W30 niż średni W40 - OK zatem:
Czy możesz podać "mocne" propozycje 5W30?

Ad. 1 Te tabelki to takie bardzo duże uproszczenie sprawy i jest mniej więcej jak pisał Kolega Marioti, że to są typowe temperatury, w których typowy olej danej lepkości nie tyle trzyma parametry co zachowuje bezpieczna płynność. Tyle tylko, że to ma więcej wspólnego z teorią lat 80-tych niż współczesna praktyką. Dwa oleje o identycznej lepkości mogą mieć zupełnie inne "parametry skrajne". Neste City Pro C3 5W40 i Eurol Fluence 5w40 mają temperaturę płynięcia na poziomie -51 stopni (Eurol ma to potwierdzone w niezależnym badaniu na oil-club.pl) i oba mają rewelacyjne parametry ccs/pompowalności. Jak widać nawet przy 5W40 można.
Dla odmiany wiele olejów o niskich lepkościach świetnie sobie radzi w wysokich temperaturach. Np. w 1.4 TSI na Eurolu LV0W20 nie ma najmniejszych problemów z trzymaniem temperatury w lecie i są one niższe niż na 5W30.

Jestem za tym aby przede wszystkim stosować olej o lepkości zgodnej z zaleceniami producenta pojazdu. Przy czym tutaj taka uwaga, że często producenci zalecają z różnych względów lepkość 5W30 a zwłaszcza w przypadku silników gdzie nie ma potrzeby stosowania olejów ekologicznych świetnym zamiennikiem 5W30 jest 0W40 zwłaszcza jak zamieniamy 5W30 z normą C3 na 0W40 full saps na PAO-syntetycznej bazie.

Re: Jaki olej?

: 25 mar 2019, o 19:54
autor: tomek evo
piramida pisze:Swego czasu w 2.0tdi 260PS na pompo wtryskach jeździłem na 0W30 i jak ten silnik odpalał w zimie to poezja, w lecie mimo gonienia po autostradach też mu nic nie było. Zastanawiam się jakby zestawić najlepsze 0W30 z obecnie zalewanym amsoilem signature 0W40 do mojej padliny to który wyszedłby lepiej?
W pomodzonym 2.0 TSI moim zdaniem 0W40 jest zdecydowanie najlepszym pomysłem. Mocne 0W30 też da radę i może mieć sens zimą ale dobre 0W40 maja tak dobre parametry zimowe, że spokojnie dają radę a jednak w tym wypadku nieco wyższa lepkość ma sens zwłaszcza latem jak korzystamy z pełnej mocy. Nie widzę jednak przeciwwskazań aby w zimie zalać jakieś mocne 0W30 o lepkości w okolicach 12,0. Nawet w lecie się sprawdzi tylko trzeba pilnować aby nie "zajeździć' oleju bo każdy olej z czasem traci lepkość a niska lepkość w przepracowanym oleju to nie jest fajna sprawa zwłaszcza w mocno wysilonym silniku.
Zaletą wyższej lepkości jest to, ze nawet jak spadnie to i tak będzie stosunkowo wysoka. Z drugiej strony jak zastosujemy jakiegoś słabego hydrockaka 5W40 z C3 i okrojonym na maksa pakietem ochronnym to takie olej po pewnym przebiegu nie da właściwej ochrony nawet jeśli lepkość będzie jeszcze w bezpiecznych granicach.

Ja stosuje Eurola Syntehence FS 0w30 - to jest prawie 0W40 z wysoką temperaturą zapłonu i na PAO-syntetycznej (w przewadze) bazie gwarantującej stabilność parametrów przez długi czas. Do tego stosuje AR9100 (obecnie) lub AR9200V2 i z analizy UOA (analiza zużytego oleju) wyszło mi, że zużycie jest stosunkowo niewielkie a lepkość jest na dobrym poziomie (typowym dla większości fabrycznie nowych W30) pomimo dość znacznego rozrzedzenia paliwem (mam ekologię).
Jak bym nie miał ekologi to bym zastosował Eurola Synergy 0W30, który jest full sapsem o wysokiej jak na 0W30 lepkości (też prawie 0W30) i podobnie jak FS świetnych parametrach w niskich temperaturach. Amsoil i Ravenol tez mają ciekawe 0W30 w ofercie.

Re: Jaki olej?

: 26 mar 2019, o 07:16
autor: jedrek1980
Ravenol ma fajny olej VSW 0w30 gdzie sporo mocnych TSI jezdzi na nim i złego słowa nie powiedzą.Ja obecnie go stosuje w TDI plus AR 9100 i też jestem z niego zadowolony.A sporo oleji przeszło przez ten mój silnik począwszy od Castrola,Motyl,Penrite,Amsoil i obecny Ravenol i tu chyba najbardziej przypasował mi.Nie było źle też na Penrite ale z dostępnością tak jak teraz z dziewicami w liceum czyli marnie :lol:

Re: Jaki olej?

: 26 mar 2019, o 10:37
autor: tomek evo
Zgadza się ten olej wygląda na papierze nawet lepiej od Eurola. Tyle tylko, ze Eurol wygląda dobrze nie tylko na papierze bo jest kompletna analiza tego oleju potwierdzająca jego wysokie parametry jak również kilka analiz UOA potwierdzających, ze to b. dobry olej. W przypadku Ravenola niestety są problemy z zachowaniem jednolitej receptury. Za często mieszają składem i potem na analizach wychodzi, że nie jest to tak naprawdę ten sam olej. Sam mam zamiar sprawdzić tego VSW u siebie i porównać z Eurolem ale jakoś się jeszcze zastanawiam.

Re: Jaki olej?

: 26 mar 2019, o 11:07
autor: Sebastian_M26
A w jakim % ten Eurol Syntence fs 0w30 jest syntetyczny bo ruskie pisali 35-50%. I te parę % to cała różnica między ww. po 36zl/l, a specolem 5W-30 po 13zl/l bo reszta składu jest taka sama.

Re: Jaki olej?

: 26 mar 2019, o 11:37
autor: tomek evo
40-55% czystego PAO a wiec jest to przeważająca -główna baza w tym oleju. Chyba coś Ci się zdrowo z tym Specolem po 13,00 zł/litr pomyliło. Jak masz gdzieś taką cenę to rezerwuj proszę cały towar - biorę. Specol Spec Premium C3 VW 504/507 5W30 kosztuje około dwa razy więcej niż napisałeś. Fakt, że pakiet dodatków (nie reszta składu) jest prawie taki sam jak w Eurolu i prawie taki sam jak w Ravenolu VSW czy Penrite Enviro+ za ponad 250 zł ale nie można pisać, ze różnica to parę % bazy bo to zbytnie uproszczenie.

Re: Jaki olej?

: 26 mar 2019, o 11:57
autor: Sebastian_M26
Bo mi się jebło z C3, no ok Specol Spec Premium C3 VW 504/507 5W30 4L był w hurcie netto po 51,35 a C3 37,93

Re: Jaki olej?

: 26 mar 2019, o 12:00
autor: marioti
na oil-club, znalazłem temat, gdzie Eurol FS 0w30 stawiają na równi z tańszymi
Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W30 - ok 125zł za 5L
Shell Helix Ultra ECT C2 C3 0W30 - ok. 110zł za 4L