(SII) Obroty biegu jalowego / Spalanie

mazigt1
Posty: 28
Rejestracja: 14 lis 2013, o 08:47
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI CFFB (140KM)
Imię: Michał

Re: (SII) Obroty biegu jalowego / Spalanie

Post autor: mazigt1 »

Wielkie dzieki za fajne objaśnienie problemu wypalania filtra dpf.
Myślę ze fajnie by bylo podwiesic ten temat, ew sam post kolegi Mej.

Co do jazdy, staram sie nie wciskac gazu do oporu bez potrzeby, oraz staram sie przemyślac kazda sytuacje na drodze tak aby jazda byla plynna bez ciaglych przyspieszen i hamowan.

A powiedzcie mi jaki ma wpływ na filtr duzo szybsza jazda?
Wybieram sie niedlugo w dluzsza trase i bede jechal spory kawalek po autostradzie
Co powie filtr dpf na predkosci rzedu 150-160 km/h albo wyzsze.
Awatar użytkownika
Enriquez
Administrator
Posty: 13601
Rejestracja: 2 cze 2012, o 09:20
Samochód: Inny
Rocznik: 2022
Silnik: Inny
Imię: Marcin
Lokalizacja: Łódź - Wieś ELW

Re: (SII) Obroty biegu jalowego / Spalanie

Post autor: Enriquez »

Poprzez dawanie w palnik miałem na myśli prędkości koło 2 - 2.2 złotego :D
Jest tu taki jeden misio, co z lawetą z samochodem na niej doprowadził do zniszczenia filtra przy tej prędkości, ale to długa historia :)
Ostatnio zmieniony 19 gru 2013, o 08:30 przez Enriquez, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
szms
Zasłużony
Posty: 15316
Rejestracja: 13 maja 2012, o 10:59
Samochód: Inny
Silnik: Inny

Re: (SII) Obroty biegu jalowego / Spalanie

Post autor: szms »

EJ...

ale co ma prędkość do wypalania?
:lol: :lol: :lol:


A ja myślałem, że na to wpływ mają obroty silnika, a nie prędkość... :shock: :roll: :roll:
Awatar użytkownika
Enriquez
Administrator
Posty: 13601
Rejestracja: 2 cze 2012, o 09:20
Samochód: Inny
Rocznik: 2022
Silnik: Inny
Imię: Marcin
Lokalizacja: Łódź - Wieś ELW

Re: (SII) Obroty biegu jalowego / Spalanie

Post autor: Enriquez »

Pozdrawiam
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
mazigt1
Posty: 28
Rejestracja: 14 lis 2013, o 08:47
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI CFFB (140KM)
Imię: Michał

Re: (SII) Obroty biegu jalowego / Spalanie

Post autor: mazigt1 »

A jak sie ma temperatura oleju do takiej jazdy? Bo widze ze przy mojej jezdzie temp oscyluje 95-98 stopni.
Jaka jest max bezpieczna temp?
Jak długo mozna jechac z predkoscia bliska maksymalnej?
I jak wyglada spalanie przy tym?
Awatar użytkownika
Mej
Posty: 780
Rejestracja: 8 gru 2013, o 12:10
Samochód: Superb II combi 4x4
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Imię: Piotr

Re: (SII) Obroty biegu jalowego / Spalanie

Post autor: Mej »

mazigt1 pisze:Co do jazdy, staram sie nie wciskac gazu do oporu bez potrzeby, oraz staram sie przemyślac kazda sytuacje na drodze tak aby jazda byla plynna bez ciaglych przyspieszen i hamowan.
DPF (i kilka innych podzespołów, w tym koło dwumasowe) będzie Ci za to wdzięczny.
Mądre głowy mówią, że największa ilość sadzy wydziela się poniżej 2000 obr/min i wtedy gdy pedał gazu gwałtownie idzie w podłogę.
Utrzymywanie w miarę jednostajnej prędkości obrotowej (a powyżej 2000 obr/min szczególnie) eliminuje "produkcję sadzy" niemalże do zera.
A powiedzcie mi jaki ma wpływ na filtr duzo szybsza jazda?
Wybieram sie niedlugo w dluzsza trase i bede jechal spory kawalek po autostradzie
Co powie filtr dpf na predkosci rzedu 150-160 km/h albo wyzsze.
Stabilne warunki pracy w średnim zakresie prędkości obrotowej są bardzo korzystne nie tylko dla samego silnika ale też układu dolotowego i wydechowego. Pod bardzo wieloma względami, a największą zaletą jest czyszczenie starych nagarów nazbieranych podczas eksploatacji miejskiej i/lub na zbyt krótkich odcinkach.
Jazda autostradowa sprzyja też warunkom pracy oleju silnikowego, z którego (przynajmniej częściowo) odparowuje paliwo, "woda" i tak dalej.

Długotrwała (choćby i tysiąc kilometrów) jazda z prędkością autostradową znacząco wydmucha różne złogi z całego układu wydechowego, nie wyłączając katalizatora "połączonego" w jednej obudowie z DPF, jednak niekoniecznie nastąpi aktywna regeneracja, tym bardziej, że sadzy przy takim stylu jazdy po prostu nie będzie przybywało.
Ostatecznie filtr będzie próbował się oczyszczać co każde 600 km (bez względu na stopień zapełnienia) lub przy najbliższej okazji gdy tylko pojawią się warunki umożliwiające wzbudzenie procesu.

Mówiąc najkrócej - jak długo będziesz jeździł z przeciętną prędkością autostradową - obecność DPF pozostanie dla Ciebie neutralna..
Enriquez pisze:Poprzez dawanie w palnik miałem na myśli prędkości koło 2 - 2.2 złotego :D
Jest tu taki jeden misio, co z lawetą z samochodem na niej doprowadził do zniszczenia filtra przy tej prędkości, ale to długa historia :)
Teraz wszystko jasne :lol: :lol: .

szms pisze:EJ...

ale co ma prędkość do wypalania?
:lol: :lol: :lol:


A ja myślałem, że na to wpływ mają obroty silnika, a nie prędkość... :shock: :roll: :roll:
Wraz ze wzrostem prędkości potęguje się (i to wcale nie liniowo) opór powietrza. Właśnie z tego powodu silnik jest zmuszony do coraz większego wysiłku, a więc znacząco rośnie zapotrzebowanie na paliwo, a przez to "ogień" w wydechu też robi się znacznie większy niż w trakcie niedzielnej wycieczki turystyczno-krajoznawczej.
O ile zwykła jazda szosowa "generuje" przeważnie temperaturę z zakresu powiedzmy ok. 300*C, o tyle długotrwałe poginanie autostradą z V-maxem zbliża się do ok. 700 - 800*C przed DPF skutecznie go "wypalając" z sadzy.
Na długich podjazdach (np. w Turyngii) temperatura spalin wzrasta jeszcze bardziej, a w druciarsko zchipowanych motorach 1000*C to "normalka".
A jak sie ma temperatura oleju do takiej jazdy? Bo widze ze przy mojej jezdzie temp oscyluje 95-98 stopni.
Jaka jest max bezpieczna temp?
Nie wiem jaka temperatura jest bezpieczna ale dłuższa jazda autostradowa raczej na pewno "wygeneruje Ci ok. 110 - 120*C i (moim zdaniem) nie będzie to żaden powód do niepokoju.
Jak długo mozna jechac z predkoscia bliska maksymalnej?
Myślę, ze poza jakimiś ekstremalnymi sytuacjami (strome podjazdy przy 40*C otoczenia) nie istnieją żadne istotne ograniczenia w tym zakresie.
Ważne żeby po takim wysiłku dać silnikowi czas na wyrównanie termiczne ale to wiedzą wszyscy.
Gorzej gdy silnik jest zchipowany - wtedy duży wysiłek może powodować nadmierne przeciążenia głównie po stronie turbiny, DPF i tak dalej (pomijam przeciążenia mechaniczne zespołu napędowego, bo nie tego ten temat dotyczy).
I jak wyglada spalanie przy tym?
... no ... rośnie ... :lol: 8-) ... .
Pozdrawiam.
szms
Zasłużony
Posty: 15316
Rejestracja: 13 maja 2012, o 10:59
Samochód: Inny
Silnik: Inny

Re: (SII) Obroty biegu jalowego / Spalanie

Post autor: szms »

Podjazd pod strome podjazdy, a autostradowa szybka jazda to całkowicie inne warunki dla pojazdu.
Opory powietrza zaczynają działać powyżej 70 km/h.

imho przelecenie na wysokich obrotach czwartego biegu będzie miało podobne skutki jak latanie na zapiętej szóstce w tym samym zakresie obrotów.

Ile jesteś w stanie leciec 2,00-2,20?
Ja tyle bardzo rzadko latam, dojeżdżasz do szeregu aut z taką prędkością?
Ja nie mam na tyle jaj, bo zdaję sobie sprawę, że może jechać jakaś ciota, która nie potrafi obsługiwać lusterek... czyli polecisz kilkadziesiąt sekund... przyhamujesz i znowu but - a to raczej wzmaga wzrost spalin niż pomaga w wypalaniu.
mazigt1
Posty: 28
Rejestracja: 14 lis 2013, o 08:47
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI CFFB (140KM)
Imię: Michał

Re: (SII) Obroty biegu jalowego / Spalanie

Post autor: mazigt1 »

O predkosc max i czas jaki można tak jechac chcialem wiedziec tylko teoretycznie.
Opony mam z indexem R więc nie poszaleje sobie za bardzo.
Czyli mniej wiecej juz wiem na czym stoje :-)
Dzieki na odp

Mam nadzieje, ze wielu posiadaczy superbow znajdzie w tym watku wiele przydatnych informacji.
jarkow
Posty: 469
Rejestracja: 3 maja 2013, o 20:51
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Imię: Jarek
Lokalizacja: Ostrowiec Św

Re: (SII) Obroty biegu jalowego / Spalanie

Post autor: jarkow »

Co do wyłączenia webasto żeby sprawdzić spalanie- jest to bezcelowe bo maxi-dot nie uwzględnia paliwa podawanego do webasto, wyłączając webasto silnik wolniej się nagrzewa i spala więcej paliwa, przy temp. zewnętrznych bliskich zero stopni i zimnym silniku webasto samo się włączy (tylko w dieslach) żeby szybciej nagrzać wnętrze i silnik auta, mimo wyłączonego webasto na climatroniku.
whity

Re: (SII) Obroty biegu jalowego / Spalanie

Post autor: whity »

jarkow pisze:Co do wyłączenia webasto żeby sprawdzić spalanie- jest to bezcelowe bo maxi-dot nie uwzględnia paliwa podawanego do webasto, wyłączając webasto silnik wolniej się nagrzewa i spala więcej paliwa, przy temp. zewnętrznych bliskich zero stopni i zimnym silniku webasto samo się włączy (tylko w dieslach) żeby szybciej nagrzać wnętrze i silnik auta, mimo wyłączonego webasto na climatroniku.
pierwsze slysze....diesle maja elektr. dogrzewacz (nie mam pojecia jak sie to zazywa), ale napewno samo od siebie webasto sie nie wlaczy
jarkow
Posty: 469
Rejestracja: 3 maja 2013, o 20:51
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Imię: Jarek
Lokalizacja: Ostrowiec Św

Re: (SII) Obroty biegu jalowego / Spalanie

Post autor: jarkow »

Elektryczny dogrzewacz to co innego, a webasto to zupełnie inne urządzenie. Jeżeli samochód stoi całą noc na dworze i jest ok. 0 stopni to rano jak go odpalę i dam climatronik na więcej jak 22 stopnie webasto się odpala samo i pomaga nagrzać kabinę. Po przejechaniu ok. 1,5km przy temp. poniżej 0 stopni w kabinie jest już cieplutko a silnik ma (wg blatu oczywiście) ok. 70 stopni.
chudy
Posty: 1002
Rejestracja: 12 mar 2010, o 22:26
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Lokalizacja: napisz skąd jesteś
Kontakt:

Re: (SII) Obroty biegu jalowego / Spalanie

Post autor: chudy »

Mej pisze:
...

Regeneracja filtra jest możliwa tylko do 2500 obr/min wyrównanej jazdy z możliwie stałą prędkością.

...
To zdanie mnie zaciekawiło. Czy to oznacza, że jeśli jedziemy sobie po autostradzie non stop z prędkością, przy której obroty silnika są większe niż 2500 obr/min, to filtr nie ma szans się wypalić aktywnie?
Awatar użytkownika
Enriquez
Administrator
Posty: 13601
Rejestracja: 2 cze 2012, o 09:20
Samochód: Inny
Rocznik: 2022
Silnik: Inny
Imię: Marcin
Lokalizacja: Łódź - Wieś ELW

Re: (SII) Obroty biegu jalowego / Spalanie

Post autor: Enriquez »

Mej, w jakim dokumencie można przeczytać, że powyżej 2500 obr/min regeneracja czynna nie następuje?
Nic takiego nie znalazłem... (zeszyty 336 dla DPF i 403 dla 2.0 TDI CR).
Pozdrawiam
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
Awatar użytkownika
gachul
Posty: 3888
Rejestracja: 16 paź 2010, o 11:35
Samochód: Superb III 4x4
Silnik: 2.0TSI (280KM)
Aktualnie: CS rullez :P
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Limanowa/Łódź
Kontakt:

Re: (SII) Obroty biegu jalowego / Spalanie

Post autor: gachul »

jarkow mam na pokładzie webasto i nigdy nie zauważyłem żeby się samo włączyło.... chyba jesteś w błędzie
...prawdziwy mężczyzna nie je miodu...prawdziwy mężczyzna żuje pszczoły...
jarkow
Posty: 469
Rejestracja: 3 maja 2013, o 20:51
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Imię: Jarek
Lokalizacja: Ostrowiec Św

Re: (SII) Obroty biegu jalowego / Spalanie

Post autor: jarkow »

gachul włącza się na pewno. Sprawdzałem osobiście w kanale po tym, jak zimą wyłączyłem silnik po ok. 2 km jazdy. Po wyłączeniu silnika i zamknięciu samochodu słychać było (i jest nadal) pracę elektrycznej pompy wody która przetacza płyn chłodzący przez webasto żeby nie dopuścić do jego przegrzania. Następnego dnia odpaliłem samochód i wjechałem do garażu na kanał żeby sprawdzić czy rzeczywiście pracuje webasto. Wiem że pracuje. A czy masz oprócz webasto elektryczny dogrzewacz? Tzw. PTC? On jest chyba w VCDS pod adresem 07 - AUX HEAT - taka elektryczna grzałka montowana obok nagrzewnicy w climatroniku? Bo ja u siebie jej nie mam i pewnie dlatego webasto włącza się dodatkowo jako dogrzewacz.
ODPOWIEDZ