[S3] Jaki silnik benzynowy wybrać?

Opinie, pytania i porady dotyczące zakupu Superba
Regulamin forum
1. Temat musi zaczynać się od [S1] lub [S2], a treść powinna być taka sama jak ta występująca w cenniku lub konfiguratorze, np. "[S2] Przygotowanie pod telefon GSM I"
2. Jeden wątek powinien dotyczyć jednej opcji wyposażenia dostępnej w cenniku lub konfiguratorze.
nabiek
Posty: 1
Rejestracja: 25 kwie 2023, o 21:57
Samochód: Inny
Silnik: Inny

[S3] Jaki silnik benzynowy wybrać?

Post autor: nabiek »

Cześć,
jestem - mam nadzieję - przyszłym posiadaczem superb'a. Mam nadzieję, że nie powielam tematu, takiego przekrojowego nie zauważyłem. Zdaje sobie również sprawę, że informację o tym są na forum - ale musiałbym prześledzić wszystkie wątki i przeanalizować je pod kątem usterki i modelu silnika w którym wystąpiły. Wydaje mi się to niemożliwe - dlatego ten temat. Szukam dla siebie trzeciej wersji superba, coś nowszego niż 2016-2017. Ale pewnie przed liftingiem - ograniczenia w budżecie.

Staram się zdecydować na któryś z silników - boje się jednak, że trafię na egzemplarz podatny na usterki (jak legendarne już chyba pierwsze wersje silników "1.4 TSI" ). W grę w moim przypadku wchodzą tylko silniki benzynowe - jeżdżę głównie po mieście, często - ale odcinki po przysłowiowe 5 km. W ciągu roku jednak zbiera się do kilkunastu tysięcy kilometrów. Silnikowi musi towarzyszyć skrzynia dsg.

Poniżej spisałem kilka znalezionych przeze mnie informacji o silnikach benzynowych montowanych przed liftingu. Ale... no właśnie. Ale. Rozstrzał przebiegów i rozpiętość cen jest ogromna - znajdują się egzemplarze z przebiegami wręcz symbolicznymi (poniżej 50tys. km) ale są też przekraczające 200tys . Staram się wybrać silnik stosunkowo trwały, abym mógł bez dużych problemów przejechać nim powiedzmy 75 tysięcy kilometrów przez jakieś 5 lat.

I zastanawiam się - czy na przykład wybrać silnik 1.4 150KM z przebiegiem poniżej 100tys kilometrów z rocznika 2016, czy może lepiej wybrać taki z przebiegiem 150 tysięcy kilometrów ale z roku 2018 lub z 2017 - ale lepiej wyposażony (zakładając oczywiście, że ceny są podobne).
Oczywiście konkretne wartości są przykładowe i wiem, że egzemplarz egzemplarzowi nie jest równy - ale załóżmy na potrzeby dyskusji, że traktowane były one w podobny sposób.
Pytanie wynika ze stereotypów mechanika - który mówił: Panie, ma Pan 20-letnie auto, ale przynajmniej jeździ. Kupiłby pan nowsze VW czy Skody i tam diesel rozpada się po 200 tysiącach a o benzynie szkoda gadać. Że mechanik do wymiany to wiem - z jego powodu szukam nowego auta.

----------------------- Podsumowanie informacji o silnikach ---------------------------------------------------
Teraz trochę konkretów o silnikach - z tego co udało mi się wyczytać, dostępne były 3 pojemności silników:
- 1.4 16V TSI 125KM (CZCA)
- 1.4 16V TSI ACT 150KM (CZDA/CZEA)

Silniki te są z serii EA211, które w 2012 roku zastąpiły bardzo awaryjne EA111.
Na forum znalazłem informację, że 3 wersja Superb ma tylko te silniki (te tzn EA211)- nie ma starszych (EA111). Czy ktoś mógłby to potwierdzić - wszak rok opracowania silnika nie musi oznaczać, że od tego czasu był montowany w każdym samochodzie. Zmieniono między innymi układ rozrządu - obecnie napędzany jest paskiem z bezterminową jego wymianą (w odróżnieniu od łańcucha w EA111).

- 1.8 16V TSI 180KM (CJSA/CJSC)
Wszedł do produkcji w 2011 roku jako trzecia generacja tego modelu. Wyeliminowano usterki które trapiły poprzednie wersje które charakteryzowały się wysoką awaryjnością. wprowadzono podwójnego układu wtryskowy, wspólnego wielopunktowego MPI oraz bezpośredniego FSI z 8-ma wtryskiwaczami. Zmieniono również budowę głowicy, z której usunięto kolektor wydechowy oraz zastosowano nowe tłoki. Pozwoliło to wyeliminować duży poboru oleju charakterystyczny dla poprzedniej wersji. Ulepszono układ doładowania - turbosprężarka otrzymała zawór spustowy sterowany elektronicznie oraz wprowadzono nowszej generacji termostat regulowany elektronicznie.
Silnik posiada łańcuch rozrządu

- 2.0 16V TSI 220KM (CHHB)
- 2.0 16V TSI 280KM (CJXA)

Weszły do produkcji w 2011 jako trzecie generacja tych jednostek. Wprowadzono system zmiennych faz rozrządu na obu wałkach oraz wprowadzono podwójny układ wtryskowy, wspólnego wielopunktowego MPI oraz bezpośredniego FSI. Zmieniono budowę głowicy oraz tłoków co pozwoliło na wyeliminowanie dużego poboru oleju. Zastosowano nowy układ wtryskowy a turbosprężarka otrzymała zawór spustowy sterowany elektronicznie. W 2016 roku weszła kolejna generacja tej jednostki z oznaczeniem Gen.3B - nie wiem czy była jednak (i od kiedy) montowana w superb. Również ten odmiany posiadają łańcuch rozrządu,

odmiana 280KM ma problemy z pompą olejową, niskiej trwałości łańcuchem rozrządu oraz plastikowej obudowy pompy wodnej, która może pękać i przeciekać.

Tyle w teorii - a jak wygląda w praktyce? Czy faktycznie przebieg 180tysiecy w przypadku benzyny to ostatnia chwila aby sprzedać auto? Ci bardziej przewidujący powinni to zrobić przy przebiegu 150 tys a najlepiej chwilę przed upływem terminu gwaracji?

Pomóżcie :)
Awatar użytkownika
piramida
Doradca
Posty: 4028
Rejestracja: 12 sie 2012, o 12:21
Samochód: Superb III combi 4x4
Rocznik: 2016
Silnik: 2.0TSI (280KM)
Aktualnie: 480bhp/570Nm
Imię: Piotr
Lokalizacja: Kraków

Re: [S3] Jaki silnik benzynowy wybrać?

Post autor: piramida »

Bierz najmocniejszy benzynowy silnik i tyle.
szary_człowiek
Posty: 28
Rejestracja: 19 kwie 2023, o 07:39
Samochód: Superb III combi Facelift
Rocznik: 2023
Silnik: 2.0TSI (190KM)
Lokalizacja: Warszawa

Re: [S3] Jaki silnik benzynowy wybrać?

Post autor: szary_człowiek »

Też szukam, weź pod uwagę,że w słabszych silnikach dawali słabszą DSG pewnie ( sucha), ale to niech osoby kompetentne potwierdzą bo ja nowy w temacie jestem.
Awatar użytkownika
piramida
Doradca
Posty: 4028
Rejestracja: 12 sie 2012, o 12:21
Samochód: Superb III combi 4x4
Rocznik: 2016
Silnik: 2.0TSI (280KM)
Aktualnie: 480bhp/570Nm
Imię: Piotr
Lokalizacja: Kraków

Re: [S3] Jaki silnik benzynowy wybrać?

Post autor: piramida »

Każdy dwulitrowy silnik benzynowy czy diesel ma mokrą skrzynie. Suche słabsze skrzynie były montowane przy mniejszych silnikach.
artho
Posty: 1096
Rejestracja: 26 wrz 2021, o 17:55
Samochód: Superb III combi 4x4 Facelift
Rocznik: 2021
Silnik: 2.0TSI (280KM)

Re: [S3] Jaki silnik benzynowy wybrać?

Post autor: artho »

albo słabe manuale.. 😁
ODPOWIEDZ