Wymiana wiatraków chłodnicy na mocniejsze, poprawa chłodzenia 1.6, 2.0 tdi [S2 FL]

sxc
Posty: 130
Rejestracja: 28 paź 2014, o 23:38
Samochód: Superb II combi
Silnik: 1.6TDI CAYC (105KM)
Imię: Darek
Lokalizacja: Warszawa

Wymiana wiatraków chłodnicy na mocniejsze, poprawa chłodzenia 1.6, 2.0 tdi [S2 FL]

Post autor: sxc »

Pacjent Combi 1.6 TDI z fabrycznym hakiem.

W zeszłym roku rozpocząłem zabawę w caravaning, podczas jazdy przez Chorwackie góry, temperatura ochoczo szła w górę. W gorszych momentach zwalniałem, raz osiągnęłam temp oleju 132, zwolniłem wyłączyłem klimę i ustawiłem ogrzewanie na maksa. Temperatura szybko spadła poniżej 120.

W tym roku chciałbym mniej koncentrować się na temperaturze, dlatego szukam najprostszego rozwiązania by poprawić wydajność chłodzenia. Wiadomo najlepiej było by założyć chłodnice oleju, jednak nie chce mi się robić takiej rzeźby, gdyby było fabryczne rozwiązanie to bym się skusił.

Dlatego pomysł wymiany wiatraków.
Fabryczne mam:
Prawy wiatrak 1K0 959 455 ES, 295mm, 150W, brose
Lewy wiatrak 1K0 959 455 FP, 360mm, 220W, brose
Chłodnica 1K0 121 251 DD

Prawy wiatrak wymiana na 1K0 959 455 CR, 1K0 959 455 ET 295mm, 200W
lub lewy wiatrak wymiana na 1K0 959 455 FE, 1K0 959 455 DT 360mm, 300W
1. Czy mogę zamienić wentylatora na mocniejszy i komputer nie będzie walił błędami?
2. Zakładam że instalacje elektryczna jest taka sama i nic nie trzeba zmieniać myslę o kablach, przekaźniki czy bezpiecznikach.
3. Który wentylator włącza się pierwszy, lewy czy prawy?
(Chyba prawy jest od klimy?)
4. Jeśli ma to sens, który wentylator polecacie wymienić?

Liczę na szybką odpowiedź, zakupu chce dokonać dzisiaj, wyjazd w najbliższy czwartek.
Ostatnio zmieniony 21 lip 2021, o 14:07 przez sxc, łącznie zmieniany 1 raz.
marszal
Posty: 154
Rejestracja: 22 kwie 2016, o 13:33
Samochód: Superb III combi
Rocznik: 2018
Silnik: 2.0TDI (150KM)
Imię: Michał
Lokalizacja: wlkp

Re: Wymiana wiatraków chłodnicy na mocniejsze, poprawa chłodzenia [S2 FL]

Post autor: marszal »

a dlaczego przeszkadza ci temperatura oleju na poziomie 130*C?
--
marszał
sxc
Posty: 130
Rejestracja: 28 paź 2014, o 23:38
Samochód: Superb II combi
Silnik: 1.6TDI CAYC (105KM)
Imię: Darek
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana wiatraków chłodnicy na mocniejsze, poprawa chłodzenia [S2 FL]

Post autor: sxc »

Granicą dla dobrego oleju jest 140ºC, z przebiegiem oleju ta granica zapewne się obniża. Na moim przykładzie przy przekroczeniu 130ºC oleju, temperatura wody przesunęła się lekko powyżej 90, a to też nie jest dobre.
Przed taką podróżą zawsze jadę na świeżym oleju, wymieniam co 10-15km.

Prawy wiatrak wymieniłem z 150w na 220w, jest znacząca poprawa w wydajności, dam znać czy na trasie spostrzegę różnicę.
oolsztyniak
Posty: 293
Rejestracja: 1 lip 2020, o 09:08
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: 200 km / 436 Nm
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Wymiana wiatraków chłodnicy na mocniejsze, poprawa chłodzenia [S2 FL]

Post autor: oolsztyniak »

Ja bym zmienił olej, który jest bardziej odporny na skrajne temperatury i raczej się tym nie martwił.
sxc pisze: 19 cze 2021, o 02:43 W gorszych momentach zwalniałem, raz osiągnęłam temp oleju 132, zwolniłem wyłączyłem klimę i ustawiłem ogrzewanie na maksa. Temperatura szybko spadła poniżej 120.
a co ma wyłączenie klimy, ogrzewanie włączone na maxa do spadku temperatury oleju ?
sxc
Posty: 130
Rejestracja: 28 paź 2014, o 23:38
Samochód: Superb II combi
Silnik: 1.6TDI CAYC (105KM)
Imię: Darek
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana wiatraków chłodnicy na mocniejsze, poprawa chłodzenia [S2 FL]

Post autor: sxc »

Olej jest chłodzony obiegiem wody, woda grzeje kabinę.
Klimatyzacja stawia nieduży, ale opór dla silnika.
Temperatura wody wróciła na 90 po 30-60s.
fabek
Administrator
Posty: 1232
Rejestracja: 5 sie 2019, o 07:50
Samochód: Superb II combi
Rocznik: 2012
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Wymiana wiatraków chłodnicy na mocniejsze, poprawa chłodzenia [S2 FL]

Post autor: fabek »

Zamiast bawić się w wiatraki które i tak niewiele zmienią lepiej pomysł nad sportowa chłodnica oleju lub większa chłodniczką, która pasuje w fabryczne miejsce. częste rozwiazanie tuningowe.
POMOC W TUNING / DPF / EGR / SCR
sxc
Posty: 130
Rejestracja: 28 paź 2014, o 23:38
Samochód: Superb II combi
Silnik: 1.6TDI CAYC (105KM)
Imię: Darek
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana wiatraków chłodnicy na mocniejsze, poprawa chłodzenia [S2 FL]

Post autor: sxc »

Znalazłem relokator chłodnicy oleju, trochę nie chce mi się bawić w dodatkową chłodnicę oleju, znasz sprawdzoną chłodnicę, termostat oleju i resztę gratów do tego relokatora?
https://fmic.pl/tuningowy-uklad-chlodze ... -audi.html

Możesz wskazać większą chłodniczkę oleju ?
KLICHO
Posty: 170
Rejestracja: 10 wrz 2019, o 10:48
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CFFB (140KM)
Imię: Marcin

Re: Wymiana wiatraków chłodnicy na mocniejsze, poprawa chłodzenia [S2 FL]

Post autor: KLICHO »

A na co Ci wiatrak ? Zamontuj chłodnice zewnętrzna z termostatem i juz :) zamocujesz do przedniej belki i juz wiatrak ci totalnie nic nie da….
fabek
Administrator
Posty: 1232
Rejestracja: 5 sie 2019, o 07:50
Samochód: Superb II combi
Rocznik: 2012
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Wymiana wiatraków chłodnicy na mocniejsze, poprawa chłodzenia [S2 FL]

Post autor: fabek »

Ten relokator działa tak, że zaślepia kanały wodne i z niego króćce wychodzą na zewnętrzną chłodnicę.

PS. Fajnie jakby takie cuda były do 2.0 tdi w miejsce fabrycznej podstawy oleju.

Obrazek
POMOC W TUNING / DPF / EGR / SCR
KLICHO
Posty: 170
Rejestracja: 10 wrz 2019, o 10:48
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CFFB (140KM)
Imię: Marcin

Re: Wymiana wiatraków chłodnicy na mocniejsze, poprawa chłodzenia [S2 FL]

Post autor: KLICHO »

To tez nie jest wydajne wiadomo lepsze niż nasza puszka ale nie jest wydajne
oolsztyniak
Posty: 293
Rejestracja: 1 lip 2020, o 09:08
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: 200 km / 436 Nm
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Wymiana wiatraków chłodnicy na mocniejsze, poprawa chłodzenia [S2 FL]

Post autor: oolsztyniak »

Fabrycznie jaką masz średnicę wiatraka?
KLICHO
Posty: 170
Rejestracja: 10 wrz 2019, o 10:48
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CFFB (140KM)
Imię: Marcin

Re: Wymiana wiatraków chłodnicy na mocniejsze, poprawa chłodzenia [S2 FL]

Post autor: KLICHO »

Ale wiatrak tu nic nie pomoże …
fabek
Administrator
Posty: 1232
Rejestracja: 5 sie 2019, o 07:50
Samochód: Superb II combi
Rocznik: 2012
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Wymiana wiatraków chłodnicy na mocniejsze, poprawa chłodzenia [S2 FL]

Post autor: fabek »

Ale tu nie chodzi o wiatrak tylko oil cooler, gdzie następuje wymiana ciepła między olejem a płynem. Jest po prostu zbyt mała.
POMOC W TUNING / DPF / EGR / SCR
oolsztyniak
Posty: 293
Rejestracja: 1 lip 2020, o 09:08
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: 200 km / 436 Nm
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Wymiana wiatraków chłodnicy na mocniejsze, poprawa chłodzenia [S2 FL]

Post autor: oolsztyniak »

Pytałem o średnicę a nie o to czy pomoże czy nie :)
sxc
Posty: 130
Rejestracja: 28 paź 2014, o 23:38
Samochód: Superb II combi
Silnik: 1.6TDI CAYC (105KM)
Imię: Darek
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana wiatraków chłodnicy na mocniejsze, poprawa chłodzenia [S2 FL]

Post autor: sxc »

oolsztyniak pisze: 21 lip 2021, o 12:55 Fabrycznie jaką masz średnicę wiatraka?
Oryginalne
Prawy wiatrak 1K0 959 455 ES, 295mm, 150W, brose
Lewy wiatrak 1K0 959 455 FP, 360mm, 220W, brose

Wymieniłem prawy na NISSENS 85733 200wat
https://intercars.pl/produkty/1552271-w ... s-85733#mi
Wiatraki podłączałem na stole, była spora różnica w podmuchu w stosunku do oryginalnego, na starcie 15A i 10A podczas pracy około 10A i 7A.

Jestem po trasie nagrzewa się podobnie :), może gdyby sprawdzić z zegarkiem w ręku to np na postoju z 120ºC wcześniej schodził do 100ºC w 8min, a teraz zajmuje mu to 7min ale tego nie da się zbadać w odstępie 1 roku :).
Tak jak koledzy pisali zmiana wentylatora mało zmienia, różnica zapewne jest mierzalna zakładam w traceniu temperatury na postoju, ale trzeba by zrobić dokładne testy. Finalnie temperatura oleju w trakcie jazdy wzrasta podobnie.

Jeszcze musze odpalić VCDSA i sprawdzić czy niema ustawień dla wentylatorów, może ten nowy jest "zdławiony" do parametrów poprzedniego?
ODPOWIEDZ