Oryginalne PDC

r0l3tK4
Posty: 5
Rejestracja: 23 sie 2019, o 15:06
Samochód: Superb I
Silnik: 2.8 V6 AMX (193KM)
Imię: Robert

Oryginalne PDC

Post autor: r0l3tK4 »

Witam serdecznie.
3 dni temu pani nie zatrzymała się na czas i wjechała mi w zderzak tylny.
Nie będę go naprawiać.
Mam możliwość kupienia zderzaka w kolorze ze wszystkimi listwami i oryginalnymi czujnikami parkowania.
U mnie wcześniejszy właściciel założył jakiś zestaw uniwersalny.
Nie wiem czy mam gdzie podłączyć oryginalne PDC.
Co musi być? Jakąś centralka seryjna czy coś?

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

piotraskbw
Posty: 797
Rejestracja: 16 lis 2017, o 21:28
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 195KM / 420Nm
Lokalizacja: LDZ

Re: Oryginalne PDC

Post autor: piotraskbw »

W bagażniku po prawej stronie o ile dobrze pamiętam.
Jeśli kupiłeś grafitowego Superba, to się odezwij na PW, powiem Ci wszystko o tym aucie (charakterystycznym znakiem jest, to że grill na masce jest przedliftowy a auto poliftowe).
koleś1
Posty: 247
Rejestracja: 24 gru 2014, o 14:34
Samochód: Inny
Rocznik: 2007
Silnik: Inny
Imię: Piotrek
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Oryginalne PDC

Post autor: koleś1 »

Na SkodaClub masz już opis wtyczki zasilającej i propozycję pomocy.
Tempomaty w grupie VAG. Skoda, Audi, Seat, VW. Wiązki, montaż, kodowanie. Tel. 510 150 407
piotraskbw
Posty: 797
Rejestracja: 16 lis 2017, o 21:28
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 195KM / 420Nm
Lokalizacja: LDZ

Re: Oryginalne PDC

Post autor: piotraskbw »

koleś1 pisze: 22 kwie 2020, o 20:08 OK. Masz zderzak z czujnikami i wiązką do modułu zakończoną brązową wtyczką. Potrzebujesz więc sterownik (nie wiem jaki ma mieć numer) z czarną wtyczką 16-sto pinową.
W niej podpinasz tak:
pin 1 - zasilanie z bezpiecznika nr. 9 - 5A
pin 2 - głośniczek pin 1
pin 3 - plus po zapłonie (ze stacyjki, zasila również bezpiecznik nr.9)
pin 4 - wolny
pin 5 - do złącza haka jeśli go masz. Ma wyłączać światło przeciwmgielne jeśli przyczepa jest podpięta
pin 6 - światło cofania
pin 7 - wolny
pin 8 - masa
pin 9 - wolny
pin 10 - głośniczek pin 2
pin 11 - wolny
pin 12 - złącze diagnostyczne pin 7

Rysunki schematów jeśli chcesz to prześlę na maila.
Na schematach opisane jest, że sterownik ma być w bagażniku po prawej stronie. Jeśli go dasz z lewej to będziesz miał mniej kabelków do ciągnięcia.
Nie wiem gdzie Superb miał głośniczek. U mnie w Fabii fabrycznie jest przyklejony do dachu pod podsufitką tuż przy lampce.
W Octavii II dawałem od deską i jest to równie dobre miejsce. Będzie go słychać.
Sterownik chyba taki:
https://allegro.pl/oferta/modul-sterown ... 9184532399
Czarną wtyczkę mogę wysłać.
Buzzer:
https://allegro.pl/oferta/glosnik-buzze ... 7681028403
Wtyczkę do niego mogę wysłać.
Pozwoliłem sobie przekopiować tutaj, aby potomni nie musieli skakać po forach :)

Dodam od siebie, że pin 5 to nie tylko wyłącznik świateł cofania, wyłączna też tylne czujniki.
Po dostaniu sygnału na pin5 o obecności przyczepy wysyłany jest przez pin 12 komunikat o tym fakcie do ESP, co powoduje zupełną zmianę pracy układu stabilizacji.

Dlatego uważam, że "tani aftermarketowy hak" (zwłaszcza jeśli chodzi o elektrykę dołączoną do haka) potrafi być wręcz zagrożeniem dla życia podróżujących samochodem.
Jeśli kupiłeś grafitowego Superba, to się odezwij na PW, powiem Ci wszystko o tym aucie (charakterystycznym znakiem jest, to że grill na masce jest przedliftowy a auto poliftowe).
maureliusz
Posty: 1882
Rejestracja: 18 sty 2019, o 13:13
Samochód: Superb II 4x4
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: 200KM / 398Nm
Imię: Maro
Lokalizacja: Myślenice / wioska obok

Re: Oryginalne PDC

Post autor: maureliusz »

A jak mam platformę na rowery... Też zmienia ESP :-))) ???

Wysłane z mojego Redmi 5 przy użyciu Tapatalka

Nie oglądaj się na innych. Rób swoje. Najlepiej jak potrafisz.
piotraskbw
Posty: 797
Rejestracja: 16 lis 2017, o 21:28
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 195KM / 420Nm
Lokalizacja: LDZ

Re: Oryginalne PDC

Post autor: piotraskbw »

maureliusz pisze: 23 kwie 2020, o 20:22 A jak mam platformę na rowery... Też zmienia ESP :-))) ???

Wysłane z mojego Redmi 5 przy użyciu Tapatalka
Niestety działa to na zasadzie 0/1, są dwie opcje z przyczepą lub bez (w końcu tą elektronikę zaprojektowano ponad 20 lat temu) więc jeśli masz platformę którą podłączasz do elektryki haka (która jest podłączona pod PDC) to dla auta jest to przyczepa.
W takim przypadku zastanowiłbym się nad założeniem wyłącznika na przewodzie idącym do piniu nr5 i rozłączanie tego przewodu gdy używasz platformy.
Jeśli kupiłeś grafitowego Superba, to się odezwij na PW, powiem Ci wszystko o tym aucie (charakterystycznym znakiem jest, to że grill na masce jest przedliftowy a auto poliftowe).
maureliusz
Posty: 1882
Rejestracja: 18 sty 2019, o 13:13
Samochód: Superb II 4x4
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: 200KM / 398Nm
Imię: Maro
Lokalizacja: Myślenice / wioska obok

Re: Oryginalne PDC

Post autor: maureliusz »

Hmm...

A możesz wyjaśnić po co zmieniać pracę ESP z przyczepą?
Co miało by się zmienić...?
Poślizg to poślizg. Układ ma starać się wyprowadzić do hamowujac koła.
Rozumiem ASR tak ma sens np. zmniejszyć czułość.
Ale ESP? Mnie to nie pasuje...

Wysłane z mojego Redmi 5 przy użyciu Tapatalka

Nie oglądaj się na innych. Rób swoje. Najlepiej jak potrafisz.
piotraskbw
Posty: 797
Rejestracja: 16 lis 2017, o 21:28
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 195KM / 420Nm
Lokalizacja: LDZ

Re: Oryginalne PDC

Post autor: piotraskbw »

Właśnie dla ASR przyczepa jest obojętna, natomiast dla ESP jest już istotna, pamiętaj że system ten stabilizuje tor jazdy.
Algorytm zapisane auto z zakresu mas X-Y przy przyśpieszeniu W, o wektorze U, z kątem skrętu kół T, przyhamować koło S, z siłą R, z pulsacją Q, przez czas P.
Stabilizacja toru jazdy to nie jest takie łatwe zagadnienie jak się niektórym wydaje.
Wprowadzając do układu przyczepę o której nie wie sterownik powodujesz to, że jego "świadomość masy" pojazdu jest zupełnie niezgodna z rzeczywistością.
Do tego masz jeszcze taki wredny element, jak hak który jest przegubem łączącym dwie ruchome masy powodującym, że zachowują się one zupełnie inaczej niż jeden pojazd.

Dla zobrazowania jak to jest złożony temat, poniżej filmik pokazujący jak ogromne znaczenie ma rozmieszczenia masy na stabilność prowadzenia.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=i2fkOVHAC8Q[/youtube]

PS.
W powyższym tekście jest ogrom uproszczeń aby w miarę zobrazować działanie systemu.
Jeśli kupiłeś grafitowego Superba, to się odezwij na PW, powiem Ci wszystko o tym aucie (charakterystycznym znakiem jest, to że grill na masce jest przedliftowy a auto poliftowe).
Awatar użytkownika
pab567
Ekspert
Posty: 5812
Rejestracja: 12 lis 2012, o 14:54
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 421 KM / 524 Nm
Imię: Paweł
Lokalizacja: Warszafka (Ochota)

Re: Oryginalne PDC

Post autor: pab567 »

W tym filmie najbardziej mi się podoba model samochodu
maureliusz
Posty: 1882
Rejestracja: 18 sty 2019, o 13:13
Samochód: Superb II 4x4
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: 200KM / 398Nm
Imię: Maro
Lokalizacja: Myślenice / wioska obok

Re: Oryginalne PDC

Post autor: maureliusz »

No po przejrzeniu sieci...
Faktycznie wpadli na pomysł, aby ESP wiedziało, że jest przyczepa i wówczas jak przyczepa wpadnie w drgania "wahadłowe" poprzez dohamowanie przednich kół odpowiednio ją stabilizuje.
Nie mam zielonego pojęcia tyklo jak wykrywają ruch wahadłowy przyczepy? Czyjnik? Nacisk na haku?

Tak sobie myślę, że...
Czy przyczepa czy platforma z punktu widzenia auta to dodatkowa masa na haku, która zamiata tyłem auta.
Zatem chyba nie jest już aż tak ważne / czy ryzykowne, że system zadziała z platformą rowerową podobnie jak z przyczepą.

A tu filmik pokazujący... że bez PINu 13-tego też można opanować ... wahadłowy ruch ładunku :-D :-D :-D - tak na weekend #zostań w domu
https://www.youtube.com/watch?v=YPlZ-nJewRE

A tutaj... jak działa w praktyce ;-D
https://youtu.be/vNzybMU8Mbs

Update... bo nie dawało mi spokoju. W manualu Astry jest taki zapis
Przed podłączeniem przyczepy należy nasmarować hak holowniczy.
Nie należy tego robić, gdy używany jest stabilizator przechyłów przyczepy, który oddziałuje na kulę haka.

A Volvo informuje o systemie stabilizacji przyczepy w manualu, który objawia się świeceniem się kontrolki ESP.
Nie oglądaj się na innych. Rób swoje. Najlepiej jak potrafisz.
ODPOWIEDZ