Montaż tempomatu

TomekR2
Posty: 17
Rejestracja: 8 paź 2019, o 20:11
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Imię: Tomek
Lokalizacja: Wrocław

Re: Montaż tempomatu

Post autor: TomekR2 »

Zabrałem się za to ostatnio,ale natrafiłem na problem.

Koledzy pisali na tym forum wcześniej, że do podłączenia do ECU potrzebny jest pin 000 979 030 E (000979030E)
Kupiłem chińskihttps://www.aliexpress.com/item/32807868734.html i kupa, bo nie pasuje - zbyt wąski.
Bo jak widać na poniższym zdjęciu, akurat pin 45, do którego trzeba zrobić podłączenie do tempomatu, jest szeroki.
[img]x-https://i.ibb.co/zJ453w3/ecu-przylacze-male.jpg[/img]
Obrazek

Ktoś wspominał, że kabel z 2 złączami można kupić w ASO. Ale czy to co oni sprzedają, to jest na pin szeroki, czy wąski?
Tu ktoś sprzedaje https://auto-plus.pl/make.asp?t=7&kodto ... &brand=VAG, ale IMO to ten sam chiński.
Tu też, https://sklep.motorpolwroclaw.pl/sklep/ ... 000979030E jeszcze się nie dodzwoniłem, cena sugeruje, że to nie chińszczyzna, ale czy będzie na szeroki pin..

Skąd koledzy braliście kabelki z tym pinem?


A przy okazji, czy ta wtyczka ECU da się jakoś rozbroić, żeby dołożyć kabel czy trzeba jakoś wiercić?
Obrazek
koleś1
Posty: 247
Rejestracja: 24 gru 2014, o 14:34
Samochód: Inny
Rocznik: 2007
Silnik: Inny
Imię: Piotrek
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Montaż tempomatu

Post autor: koleś1 »

Ja Ci mogę wysłać pin do tej wtyczki.
Mogę też wysłać zdjęcia jak tę wtyczkę rozebrać bo mam w telefonie. Mogę wysłać MMS jeśli napiszesz do mnie. Numer jest poniżej.
Ostatnio zmieniony 20 kwie 2020, o 18:09 przez koleś1, łącznie zmieniany 1 raz.
Tempomaty w grupie VAG. Skoda, Audi, Seat, VW. Wiązki, montaż, kodowanie. Tel. 510 150 407
koleś1
Posty: 247
Rejestracja: 24 gru 2014, o 14:34
Samochód: Inny
Rocznik: 2007
Silnik: Inny
Imię: Piotrek
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Montaż tempomatu

Post autor: koleś1 »

Ale Ty coś chyba robisz źle. Bo teraz zobaczyłem i pin masz dobry. Tylko wtyczka chyba nie ta a na zdjęciu nie widzę dobrze. Wpiąć musisz się do dużej wtyczki komputera silnika.
Tempomaty w grupie VAG. Skoda, Audi, Seat, VW. Wiązki, montaż, kodowanie. Tel. 510 150 407
TomekR2
Posty: 17
Rejestracja: 8 paź 2019, o 20:11
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Imię: Tomek
Lokalizacja: Wrocław

Re: Montaż tempomatu

Post autor: TomekR2 »

koleś1 pisze: 20 kwie 2020, o 18:08 Ale Ty coś chyba robisz źle. Bo teraz zobaczyłem i pin masz dobry. Tylko wtyczka chyba nie ta a na zdjęciu nie widzę dobrze. Wpiąć musisz się do dużej wtyczki komputera silnika.
Faktycznie próbowałem z małą wtyczką - bo zmyliła mnie litera A w mniejszej kostce na ECU.

Koles1 - dzięki!
koleś1
Posty: 247
Rejestracja: 24 gru 2014, o 14:34
Samochód: Inny
Rocznik: 2007
Silnik: Inny
Imię: Piotrek
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Montaż tempomatu

Post autor: koleś1 »

Wysłałem wiadomość mailem. Powodzenia.
Tempomaty w grupie VAG. Skoda, Audi, Seat, VW. Wiązki, montaż, kodowanie. Tel. 510 150 407
lwlw
Posty: 213
Rejestracja: 11 sie 2018, o 22:28
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI CDAA (160KM)

Re: Montaż tempomatu

Post autor: lwlw »

Pin ma być wąski. Sprawdź dobrze gdzie masz się podłączyć. Nie ma problemu z rozebraniem wtyczki tylko trzeba się przyjrzeć.
TomekR2
Posty: 17
Rejestracja: 8 paź 2019, o 20:11
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Imię: Tomek
Lokalizacja: Wrocław

Re: Montaż tempomatu

Post autor: TomekR2 »

Tak, pin wąski. Wtyczkę rozebrałem (dzięki Koleś1).
Jeszcze mam problem z wpięciem się do wtyczki przy kierownicy. Te piny chińskie 009, które mam, nie pasują. Czekam na Tyco.
Jak skończę, wrzucę bardziej łopatologiczny opis.
koleś1
Posty: 247
Rejestracja: 24 gru 2014, o 14:34
Samochód: Inny
Rocznik: 2007
Silnik: Inny
Imię: Piotrek
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Montaż tempomatu

Post autor: koleś1 »

Jakby ktoś miał problem ze znalezieniem pinów to proszę pisać do mnie.
Tempomaty w grupie VAG. Skoda, Audi, Seat, VW. Wiązki, montaż, kodowanie. Tel. 510 150 407
lwlw
Posty: 213
Rejestracja: 11 sie 2018, o 22:28
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI CDAA (160KM)

Re: Montaż tempomatu

Post autor: lwlw »

Pin od strony kierownicy jest tani i można kupić niemal wszędzie :-)
vulture30
Posty: 116
Rejestracja: 18 cze 2018, o 08:10
Samochód: Superb II
Silnik: 1.9TDI BLS (105KM)
Aktualnie: 141KM 317Nm

Re: Montaż tempomatu

Post autor: vulture30 »

Byłem przed chwilą w biedronce i nie mają :(

Wysłane z mojego SM-G800H przy użyciu Tapatalka

TomekR2
Posty: 17
Rejestracja: 8 paź 2019, o 20:11
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Imię: Tomek
Lokalizacja: Wrocław

Re: Montaż tempomatu

Post autor: TomekR2 »

Szybki komentarz do pinu 009 (od strony kierownicy): właśnie dostałem od polskiego sprzedawcy, wydaje się minimalnie węźszy (0,8mm a chiński 0,9).
Poza tym identyczne.
Nie sprawdzałem jeszcze, jak pasuje do kostki.
koleś1
Posty: 247
Rejestracja: 24 gru 2014, o 14:34
Samochód: Inny
Rocznik: 2007
Silnik: Inny
Imię: Piotrek
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Montaż tempomatu

Post autor: koleś1 »

Od strony kierownicy jest MQS VW - 000 979 009 E
Tempomaty w grupie VAG. Skoda, Audi, Seat, VW. Wiązki, montaż, kodowanie. Tel. 510 150 407
TomekR2
Posty: 17
Rejestracja: 8 paź 2019, o 20:11
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Imię: Tomek
Lokalizacja: Wrocław

Re: Montaż tempomatu

Post autor: TomekR2 »

W tym wątku pojawiło się już bardzo wiele informacji, potrzebnych do montażu tempomatu.

Niemniej jednak osobom bez doświadczenia (do których się zaliczam) przyda się jeszcze trochę szczegółów.

Żeby dobrać się do ECU silnika, trzeba przynajmniej częściowo zdemontować plastyki podszybia. Plastyki te są dosyć delikatne i szarpanie nimi może się źle skończyć. Z drugiej strony, siedzą dosyć mocno. A dokładnie chodzi o 0,5-centrymetrową krawędź, która siedzi w rowku pod szybą. Na poniższym zdjęciu widać wspomnianą krawędź, jak i rowek, w którym siedzi.
Ja spryskałem to mocno Wd-40, także przy montażu po robocie.
Obrazek

Jak już sforsujemy plastyk podszybia, dostaniemy się do ECU. O usuwaniu śrub już pisano, więc to pomijam. Dla mnie zagadką było, jak dostać się do kabelków.
Trzeba dołożyć pin w większej wtyczce. Akurat jej kabel się rozgałęzia i w efekcie nie można za bardzo wyciągnąć tej wtyczki i kabla, żeby sobie wygodnie z tym pracować.
Odczepienie wtyczki od ECU wymaga odsunięcia zabezpieczenia, poniżej wyciągnięta (mała), więc widać, o które zabezpieczenie chodzi.
Obrazek

Następnie należy odciąć trytkę u nasady kabla i podważyć tę górną, owalną część wtyczki, jak widać tutaj (zdjęcie wykonane przez Koleś1)
Obrazek

Oczom naszym ukaże się taki widok (zdjęcie wykonane przez Koleś1):
Obrazek

Naszym zadaniem jest odszukanie stosownego pinu, wysunięcie tkwiącego tam obecnie "kołeczka" (na poprzednim zdjęciu strzałka) i w jego miejsce wsunięcie kabla, który ciągniemy od kierownicy.
Wysunięcie kołeczka trzeba poprzedzić wyciągnięciem fioletowego zabezpieczenia.
Koledzy pisali o wyciąganiu kołeczka szczypcami, jak wypchnąłem go od drugie strony i był to o tyle dobry pomysł, że od dołu patrząc łatwiej ustalić, w który otwór wsadzić nowy pin. Ja licząc od góry pomyliłem się i właśnie cienki sztywny drucik od dołu skorygował moją pomyłkę.

Kilku słów o przebiciu z kabiny. Rzeczywiście zaglądając do komory silnika trudno sobie wyobrazić, że bez demontażu połowy elementów dało się coś z tym zrobić. Enriquez natomiast pisał, że nie jest to takie trudne, wystarczy kawałek drutu itd. Dosyć sceptycznie odniosłem się do tego zdania, ale niepotrzebnie!
Skorodowane śruby sprawiły, że poddałem się w kwestii demontażu np. półki aku i poprzestałem na wyciągnięciu tego ostatniego i ścian jego osłon. Następnie ok. 0,5-metrowy kijek bambusowy wepchnąłem w kabinie w otwór w grodzi w okolicach przejścia głównej wiązki i pchałem do oporu po kątem - do góry. Po zajrzeniu do silnika okazało się, że kijek już widać - u podstawy aku.
Obrazek

Po przeciągnięciu kabla do kabiny dostałem skrzydeł i już witałem się z tempomatem.
Niepotrzebnie.
Bo okazało się, że niewłaściwie wkładałem pin do wtyczki przy kierownicy!

Wtyczka wygląda mniej więcej tak:
Obrazek

Próba wsunięcia pinu do niej kończy się tym, że pin zatrzyma się wsunięty mniej więcej do połowy i już potem ani w jedną, ani w drugą. Skończyć się może uszkodzeniem pinu - tak stało się u mnie z pinem próbnym.
Wtyczka musi zostać rozebrana!
Podważając zabezpieczenie oznaczone czerwoną strzałką wysuwamy "środek" wtyczki w bok, jak pokazuje żółta strzałką. W efekcie "drobne" kable wysuną się, a grube (oznaczone na zielono na rysunku) pozostają.
Dzięki Koleś1 za te informacje!

Po tym zabiegu mamy właściwy dostęp do wtyczki, możemy łatwo wsunąć lub wysunąć pin.
Obrazek

Na zakończenie jeszcze dwie uwagi: wyciągnięcie akumulatora na dłuższy czas powoduje powstanie błędu braku kalibracji czujnika położenia kierownicy, objawia się to żółtą kontrolką kierownicy i ESP na desce.
Problem sam znika po przejechaniu niewielkiego dystansu (jak robiłem procedurę max. skręt w prawo, potem w lewo, potem prosto, ale to chyba nie było potrzebne).

Druga uwaga: przed jazdą próbną dobrze jest sobie trochę poczytać, jak się używa tempomatu i kiedy pojawia się zielona jego kontrolka na tablicy :-D

Dziękuję wszystkim za pomoc!
jantar
Posty: 4
Rejestracja: 10 sty 2014, o 07:39
Samochód: Superb I
Silnik: 1.9TDI AWX (130KM, 5b)

Re: Montaż tempomatu

Post autor: jantar »

Hej - witam - może czegoś nie rozumiem ale ten pin przy ECU ( zaznaczony czerwoną strzałką ) to będzie nr 91 ? W instrukcjach było że niby ma być nr. 20 a tu widzę 91 ?? skąd wzięliście taki numer i na pewno działa ?

Mam SuperBa 2.0TDI CFFB z Maja 2010 czyli 20 tydzień ( sterownik ma zapisaną datę pierwszego programowania u mnie 03.05.2010 )
Powinno być tak jak w tej prezentowane wcześniej instrukcji: http://vwgolfr32.co.uk/mk2octavia-ccs.pdf ale podlutowaniu do pinu 20 -nie działa!
Moduł pod kierownicą : 1K0 953 549 CP , zakupiona manetka 1K0 953 513 G, Sterownik silnika EDC17C46 nr. 03L 906 018 CF
koleś1
Posty: 247
Rejestracja: 24 gru 2014, o 14:34
Samochód: Inny
Rocznik: 2007
Silnik: Inny
Imię: Piotrek
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Montaż tempomatu

Post autor: koleś1 »

jantar pisze: 2 lip 2020, o 22:40 Hej - witam - może czegoś nie rozumiem ale ten pin przy ECU ( zaznaczony czerwoną strzałką ) to będzie nr 91 ? W instrukcjach było że niby ma być nr. 20 a tu widzę 91 ?? skąd wzięliście taki numer i na pewno działa ?

Mam SuperBa 2.0TDI CFFB z Maja 2010 czyli 20 tydzień ( sterownik ma zapisaną datę pierwszego programowania u mnie 03.05.2010 )
Powinno być tak jak w tej prezentowane wcześniej instrukcji: http://vwgolfr32.co.uk/mk2octavia-ccs.pdf ale podlutowaniu do pinu 20 -nie działa!
Moduł pod kierownicą : 1K0 953 549 CP , zakupiona manetka 1K0 953 513 G, Sterownik silnika EDC17C46 nr. 03L 906 018 CF
Źle zrobiłeś. Dla silnika CFFB będzie to pin 64.
Tempomaty w grupie VAG. Skoda, Audi, Seat, VW. Wiązki, montaż, kodowanie. Tel. 510 150 407
ODPOWIEDZ