O płynie chłodniczym słów kilka

Regulamin forum
Szczegółowy regulamin działu znajduje się tutaj: link
piotraskbw
Posty: 797
Rejestracja: 16 lis 2017, o 21:28
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 195KM / 420Nm
Lokalizacja: LDZ

O płynie chłodniczym słów kilka

Post autor: piotraskbw »

Jako, że w temacie płynu chłodniczego też jest dużo niedomówień postanowiłem trochę rozjaśnić temat.

Na początek kilka faktów:
  • Płyn chłodniczy wypada wymienić po 3 latach a po 5 latach wymiana jest obowiązkowa, to że aso mówi że się nie wymienia mnie nie dziwi, w końcu oni odpowiadają za auto 2 lata, a to mniej niż żywotność najtańszego płynu.
    Kolor to TYLKO BARWNIK, nie ma zupełnie związku ze składem płynu.
    Większość płynów na rynku zawiera glikol etylenowy więc teoretycznie są mieszalne, mają natomiast różne dodatki, które mogą ze sobą dziwnie reagować. Wobec tego najbezpieczniej jest ich nie mieszać.
Na dzień dzisiejszy jedyny fabryczny płyn jaki można kupić pod brandem Audi/VW/Skoda/Seat to G13

W mojej ocenie można nie ma sensu zalewać zamiennikiem, gdyż wymiany dokonujemy rzadko, a różnica w cenie jest na poziomie 10% na korzyść zamienników. ASO z Torunia i Wrocławia sprzedają G13 na allegro po 23-25 zł/litr.

Po zakupie auta dobrze jest zlać to co jest w układzie przepłukać wodą destylowaną i dopiero zalać nowy płyn.
Można też przed zlaniem dodać płukanki a następnie dwa razy przepłukać wodą destylowaną - chociaż ja bym był tutaj ostrożny tak jak przy płukankach silnika (istnieje ryzyko oderwania się większych zanieczyszczeń i zatkania kanału wodnego, chłodnicy lub nagrzewnicy).

Dość skuteczna i w 100% bezpieczna metoda płukania to:
  • 1. Zlać stary płyn
    2. Zalać wodą destylowaną
    3. Zagrzać i odpowietrzyć
    4. Dać wystygnąć
    5. Zlać wodę
    6. Zalać zalać świeżą wodę destylowaną
    7. Zagrzać i odpowietrzyć
    8. Dać wystygnąć
    9. Zlać wodę
    10. Obliczyć właściwą ilość koncentratu (najczęściej 50% pojemności układu) i wlać ją do układu chłodzenia
    11. Uzupełnić wodą destylowaną (do poziomu pomiędzy min i max) i odpowietrzyć układ
    12. Po wystygnięciu sprawdzić stan i ewentualny brak uzupełnić
Proponuję podwójne płukanie wodą, gdyż nigdy nie uda nam się spuścić 100% płynu który jest w układzie.

Po takiej powinno nam zostać trochę koncentratu, który zostawiamy na dolewki gdyby pojawiły się nieszczelności w układzie.

KATEGORYCZNIE ZABRANIAMY MECHANIKOWI WLEWAĆ TEGO CO MU LEŻY NA PÓŁCE ALE JEST CZERWONE

Co ciekawe G12++ i G13 mają ten sam skład różne są tylko proporcje (na podstawie kart charakterystyki), do karty płynu G12 i G12+ nie udało mi się dotrzeć

G12++

Kod: Zaznacz cały

Etano-1,2-diol (glikol etylenowy) >90%  CAS-107-21-1
Kwas 2-etyloheksanowy <3%  CAS-149-57-5
G13

Kod: Zaznacz cały

Etano-1,2-diol (glikol etylenowy) ≥ 70-< 75%  CAS-107-21-1
Kwas 2-etyloheksanowy ≥ 2-< 3%  CAS-149-57-5
Jak do tej pory znalazłem 1 zgodny zamiennik (składnikowo, na podstawie kart charakterystyki), który jest w miarę łatwo dostępny w razie potrzeby szybkiej dolewki w trasie - Prestone

Kod: Zaznacz cały

Etano-1,2-diol (glikol etylenowy) 30-60%  CAS-107-21-1
Kwas 2-etyloheksanowy < 1%  CAS-149-57-5
ObrazekObrazek




Następnym najbliższym zamiennikiem jaki znalazłem jest SWAG (99 90 2374) i Febi (01381/22272)

Kod: Zaznacz cały

SWAG
Etano-1,2-diol (glikol etylenowy) >90%  CAS-107-21-1
Kwas 2-etyloheksanowy-sól sodowa <4%  CAS-19766-89-3

FEBI
Etano-1,2-diol (glikol etylenowy) 85-90%  CAS-107-21-1
Kwas 2-etyloheksanowy-sól sodowa 1- <5%  CAS-19766-89-3
ale tu musi się jakiś chemik wypowiedzieć czy kwas 2-etyloheksanowy-sól sodowa i kwas 2-etyloheksanowy-sól sodowa są zamienne lub mieszalne

ObrazekObrazekObrazek

Prośba do moderacji o przypięcie wątku.
Jeśli kupiłeś grafitowego Superba, to się odezwij na PW, powiem Ci wszystko o tym aucie (charakterystycznym znakiem jest, to że grill na masce jest przedliftowy a auto poliftowe).
Sebastian_M26
Posty: 1707
Rejestracja: 26 lut 2010, o 18:58
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Aktualnie: seria 188KM/270Nm
Lokalizacja: Katowice

Re: O płynie chłodniczym słów kilka

Post autor: Sebastian_M26 »

Skoro nawet na butelce jest 5 lat ważności to wiadomo że płyn jest na 5 lat.
G13 jest na glicerynie zamiast glikolu. Pozatym różne płyny są na różnych technologiach i G13 to hoat a dawny G12 to oat.
Chociaż bardziej są wrażliwe silniki japońskie bo tam rządzi phoat.

I podstawowe pytanie to czy mechanik zna punkty gdzie się spuszcza płyn np w wszystkich tsi
PANIE WŁADZO, MA PAN RACJĘ, NIESTETY ZDARZYŁO MI SIĘ PRZEKROCZYĆ PRĘDKOŚĆ, ZDAJĘ SOBIE SPRAWĘ Z TEGO, ŻE BYŁO TO BARDZO NIEODPOWIEDZIALNE, ŻE NARAZIŁEM INNYCH UCZESTNIKÓW RUCHU NA NIEBEZPIECZEŃSTWO ALE ... JECHAŁEM SZYBKO, GDYŻ LUBIĘ ZAPIERDALAĆ...
piotraskbw
Posty: 797
Rejestracja: 16 lis 2017, o 21:28
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 195KM / 420Nm
Lokalizacja: LDZ

Re: O płynie chłodniczym słów kilka

Post autor: piotraskbw »

Sebastian_M26 pisze:Skoro nawet na butelce jest 5 lat ważności to wiadomo że płyn jest na 5 lat.
Ale niektórzy dalej twierdzą że płyn się tylko dolewa :shock:
Sebastian_M26 pisze:I podstawowe pytanie to czy mechanik zna punkty gdzie się spuszcza płyn np w wszystkich tsi
Szczerze wątpię, oni często nie wiedzą gdzie są odpowietrzniki w zabytkowych już dziś i teoretycznie rozpracowanych w 100% 2.4, 2.6, 2.8 :shock: i po wymianie o takiego magika masz ciągle zapowietrzony układ chłodzenia i z tego powodu np nie włącza się wentylator na chłodnicy (u mnie tak było) :twisted:
Sebastian_M26 pisze:G13 jest na glicerynie zamiast glikolu. Pozatym różne płyny są na różnych technologiach i G13 to hoat a dawny G12 to oat.
Jesteś pewien że G13 jest na glicerynie? Bo w karcie charakterystyki jest podany glikol etylenowy :?
Jeśli kupiłeś grafitowego Superba, to się odezwij na PW, powiem Ci wszystko o tym aucie (charakterystycznym znakiem jest, to że grill na masce jest przedliftowy a auto poliftowe).
Sebastian_M26
Posty: 1707
Rejestracja: 26 lut 2010, o 18:58
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Aktualnie: seria 188KM/270Nm
Lokalizacja: Katowice

Re: O płynie chłodniczym słów kilka

Post autor: Sebastian_M26 »

Bo może być na glicerynie i glikolu ale org założenie eko to gliceryna.
A taki oryginalny oryginał to Glysantin
PANIE WŁADZO, MA PAN RACJĘ, NIESTETY ZDARZYŁO MI SIĘ PRZEKROCZYĆ PRĘDKOŚĆ, ZDAJĘ SOBIE SPRAWĘ Z TEGO, ŻE BYŁO TO BARDZO NIEODPOWIEDZIALNE, ŻE NARAZIŁEM INNYCH UCZESTNIKÓW RUCHU NA NIEBEZPIECZEŃSTWO ALE ... JECHAŁEM SZYBKO, GDYŻ LUBIĘ ZAPIERDALAĆ...
piotraskbw
Posty: 797
Rejestracja: 16 lis 2017, o 21:28
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 195KM / 420Nm
Lokalizacja: LDZ

Re: O płynie chłodniczym słów kilka

Post autor: piotraskbw »

Nie wspomniałem o produkcie Glysantin G40, bo jest u nas ciężko z dostępnością (dla szarego użytkownika), a jak już jest to ok 40% droższy w zakupie od G13 z ASO :?
Jeśli kupiłeś grafitowego Superba, to się odezwij na PW, powiem Ci wszystko o tym aucie (charakterystycznym znakiem jest, to że grill na masce jest przedliftowy a auto poliftowe).
Sebastian_M26
Posty: 1707
Rejestracja: 26 lut 2010, o 18:58
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Aktualnie: seria 188KM/270Nm
Lokalizacja: Katowice

Re: O płynie chłodniczym słów kilka

Post autor: Sebastian_M26 »

Tu masz o glicerynie
https://www.glysantin.de/en/glysantinr- ... oncentrate

Jeśli układ ma 7L, wylejemy 5 i płuczemy to na dzień dobry zostaje nam w układzie 2L wody i dupa zbita przy zalaniu 50%.
PANIE WŁADZO, MA PAN RACJĘ, NIESTETY ZDARZYŁO MI SIĘ PRZEKROCZYĆ PRĘDKOŚĆ, ZDAJĘ SOBIE SPRAWĘ Z TEGO, ŻE BYŁO TO BARDZO NIEODPOWIEDZIALNE, ŻE NARAZIŁEM INNYCH UCZESTNIKÓW RUCHU NA NIEBEZPIECZEŃSTWO ALE ... JECHAŁEM SZYBKO, GDYŻ LUBIĘ ZAPIERDALAĆ...
piotraskbw
Posty: 797
Rejestracja: 16 lis 2017, o 21:28
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 195KM / 420Nm
Lokalizacja: LDZ

Re: O płynie chłodniczym słów kilka

Post autor: piotraskbw »

Przeczytaj jeszcze raz kolejność czynności ;)

Układ ma np 7L, płuczemy go wodą, zrzucamy co się da. Przyjmijmy że zostało 2L wody w układzie.

Dolewamy odpowiednią ilość koncentratu (bez rozrabiania) - w tym przypadku 3,5 L
Uzupełniamy wodą destylowaną 1,5L

W efekcie końcowym mamy zalane 7L w proporcjach ~50/50 koncentrat / woda ;)

Jak chwilę popracuje to się ładnie wymiesza :)

EDIT
Co do gliceryny tak z ciekawości spojrzałem na ceny (detaliczne 20 kg) i myślę że EKO (dobrze wiemy że VW ma głęboko gdzieś ekologię) to tylko przykrywka, gliceryna jest ponad połowę tańsza od glikolu etylenowego.
Jeśli kupiłeś grafitowego Superba, to się odezwij na PW, powiem Ci wszystko o tym aucie (charakterystycznym znakiem jest, to że grill na masce jest przedliftowy a auto poliftowe).
Sebastian_M26
Posty: 1707
Rejestracja: 26 lut 2010, o 18:58
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Aktualnie: seria 188KM/270Nm
Lokalizacja: Katowice

Re: O płynie chłodniczym słów kilka

Post autor: Sebastian_M26 »

Jak jest syf to może jakieś płukania... Ja w swoim 5l opelku wylałem czysty płyn i wlałem nowy taki sam 60%.
W tsi nie robiłem ale zleje z kolanka przy chłodnicy i elektrycznej pompie a potem 60% G13
PANIE WŁADZO, MA PAN RACJĘ, NIESTETY ZDARZYŁO MI SIĘ PRZEKROCZYĆ PRĘDKOŚĆ, ZDAJĘ SOBIE SPRAWĘ Z TEGO, ŻE BYŁO TO BARDZO NIEODPOWIEDZIALNE, ŻE NARAZIŁEM INNYCH UCZESTNIKÓW RUCHU NA NIEBEZPIECZEŃSTWO ALE ... JECHAŁEM SZYBKO, GDYŻ LUBIĘ ZAPIERDALAĆ...
piotraskbw
Posty: 797
Rejestracja: 16 lis 2017, o 21:28
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 195KM / 420Nm
Lokalizacja: LDZ

Re: O płynie chłodniczym słów kilka

Post autor: piotraskbw »

Wiesz większość narodu kupuje samochody starsze niż 5 lat, a wtedy nie wiadomo co i jak dawno było wlane. Dlatego jestem zdania że po zakupie, zlać, wypłukać wodą, zalać g13 i na 5 lat spokój ;)
Jeśli kupiłeś grafitowego Superba, to się odezwij na PW, powiem Ci wszystko o tym aucie (charakterystycznym znakiem jest, to że grill na masce jest przedliftowy a auto poliftowe).
Sebastian_M26
Posty: 1707
Rejestracja: 26 lut 2010, o 18:58
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Aktualnie: seria 188KM/270Nm
Lokalizacja: Katowice

Re: O płynie chłodniczym słów kilka

Post autor: Sebastian_M26 »

Przy obecnej jakości motoryzacji nie kupiłbym auta starszego niż 5L i/lub pow. 100tys km.
PANIE WŁADZO, MA PAN RACJĘ, NIESTETY ZDARZYŁO MI SIĘ PRZEKROCZYĆ PRĘDKOŚĆ, ZDAJĘ SOBIE SPRAWĘ Z TEGO, ŻE BYŁO TO BARDZO NIEODPOWIEDZIALNE, ŻE NARAZIŁEM INNYCH UCZESTNIKÓW RUCHU NA NIEBEZPIECZEŃSTWO ALE ... JECHAŁEM SZYBKO, GDYŻ LUBIĘ ZAPIERDALAĆ...
piotraskbw
Posty: 797
Rejestracja: 16 lis 2017, o 21:28
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 195KM / 420Nm
Lokalizacja: LDZ

Re: O płynie chłodniczym słów kilka

Post autor: piotraskbw »

A myślisz, że dlaczego jeżdżę S1, znalezienie egzemplarza w dobrym stanie, z sensownym wyposażeniem, z polskiego salonu, z sensownym przebiegiem nie trwało 3 tygodnie.
Gdy kupowałem S1 mogłem sobie pozwolić na kupno S2 z końcówki produkcji ale wolałem te pieniądze inaczej spożytkować.
Jeśli kupiłeś grafitowego Superba, to się odezwij na PW, powiem Ci wszystko o tym aucie (charakterystycznym znakiem jest, to że grill na masce jest przedliftowy a auto poliftowe).
Awatar użytkownika
jqr
Posty: 206
Rejestracja: 23 sie 2014, o 14:45
Samochód: Superb II combi
Silnik: 1.8TSI CDAA (160KM)
Aktualnie: 211KM & 321Nm
Imię: Janusz
Lokalizacja: far far away

Re: O płynie chłodniczym słów kilka

Post autor: jqr »

.
ODPOWIEDZ