Jaki olej?

Regulamin forum
Szczegółowy regulamin działu znajduje się tutaj: link
Awatar użytkownika
jedrek1980
Posty: 460
Rejestracja: 17 sie 2017, o 19:28
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: 217/430 Compsport
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski

Re: Jaki olej?

Post autor: jedrek1980 »

To go teraz zabierz go na przejażdżkę ha ha
Awatar użytkownika
Tom-Tdi
Sponsor
Sponsor
Posty: 3353
Rejestracja: 26 kwie 2016, o 00:09
Samochód: Superb III combi 4x4
Silnik: 2.0TSI (280KM)
Aktualnie: 395KM / 515Nm
Lokalizacja: Augsburg

Re: Jaki olej?

Post autor: Tom-Tdi »

:D :D
foxim
Posty: 6
Rejestracja: 19 lut 2018, o 09:14
Samochód: Superb III
Silnik: 1.6TDI (120KM)
Imię: Grzegorz

Re: Jaki olej?

Post autor: foxim »

Witam Panów, czy któryś z Was stosował lub stosuje Olej ENEOS Sustina 5W30?
beniuu
Posty: 8
Rejestracja: 17 sty 2018, o 11:41
Samochód: Superb III 4x4
Silnik: 2.0TSI (220KM)

Re: Jaki olej?

Post autor: beniuu »

Odnosnie penrite 0w40 do tsi 280 km 3 tygodnie temu bylem w aso z tym olejem na wymianie. Jeszcze przed zakupem oleju mailowo zapytalem sie o mozliwosc zalania tego oleju i dostalem potwierdzenie na telefon ze nie bedzie problemu. Po przyjezdzie do aso, wyrazono glebokie zdziwienie ze chce wlac olej zgodnt z norma 502 a co gorsza w lepkosci 0w40. Po jakichs 15 minutach intensywnej weryfikacji Pan z serwisu stwierdzil ze „jednak” nie ma przeciwskazan i moze byc on zalany do silnika. Jednakze powiedzial ze zgodnie z zaleceniami producenta poleca sie oleje w lepkosci 30. Koniec koncow olej zalano i nawet wyrazono zgode bym mogl byc przy samym wlaniu oleju, co pozytywnie mnie zaskoczylo.
Teraz mam pytanie, poniewaz do tego silnika moga byc stosowane oleje full saps (pewnie grzechem by bylo ich nie stosowac) i dobrze by bylo lac olej 5w30 lub 0w30 jakie oleje uwazacie za najlepsze do tego silnika pod wzgledem ochrony dla jazdy 50/50 miasto ze sporadycznym cisniciem do odcinki obrotow.
Dodam ze zainteresowaly mnie oleje ravenola ktore pojawily sie na czarnepaliwo w lepkosci 5w30 bo wygladaja na pao fullsaps. Pytam tez dlatego bo napakowane sa srodkami zmniejszajacymi tarcie a wiem ze one dzialaja dopiero w dosc wysokiej temperaturze i nie zawsze ich obecnosc jest pozyteczna, a trudno rozroznic ktore beda bardziej odpowiednie. Czy moze zostac przy penrite?
Awatar użytkownika
CzarnePaliwo
Posty: 24
Rejestracja: 25 lis 2017, o 12:37
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Imię: Tomasz
Kontakt:

Re: Jaki olej?

Post autor: CzarnePaliwo »

beniuu pisze:Odnosnie penrite 0w40 do tsi 280 km 3 tygodnie temu bylem w aso z tym olejem na wymianie. Jeszcze przed zakupem oleju mailowo zapytalem sie o mozliwosc zalania tego oleju i dostalem potwierdzenie na telefon ze nie bedzie problemu. Po przyjezdzie do aso, wyrazono glebokie zdziwienie ze chce wlac olej zgodnt z norma 502 a co gorsza w lepkosci 0w40. Po jakichs 15 minutach intensywnej weryfikacji Pan z serwisu stwierdzil ze „jednak” nie ma przeciwskazan i moze byc on zalany do silnika.
To jest to o czym pisałem wyżej - brak kompetencji pracowników ASO. Taką kwestię powinni mieć biegle opanowaną nie skazując klienta na niepewność i nie wprawiając go w dziwne poczucie winy.
beniuu pisze:Jednakze powiedzial ze zgodnie z zaleceniami producenta poleca sie oleje w lepkosci 30.
To nie jest prawda. Skoda rekomenduje jedynie normy VW dla danych silników i okresów wymiany. Nie ma żadnych zaleceń co do lepkości. Ot tylko dane normy obejmują określone lepkości np. VW 504.00 / 507.00 ramuje lepkości jedynie do 0w30 i 5w30. Klient może zdecydować sam. Polecam tę tabelkę:

https://drive.google.com/open?id=1NYDVJ ... -mTVDMWfY3

Tutaj natomiast zrobiłem wycinek z polskiej instrukcji do Superba III: https://drive.google.com/open?id=1fQEEz ... ddjyIGknD2
Nie ma nigdzie żadnych zaleceń dot. lepkości. Są normy i to one się muszą zgadzać.

W okresie gwarancyjnym ja dodatkowo polecam, żeby olej nie tyle był w specyfikacji co miał oficjalną aprobatę VW. Wtedy mucha nie siada 8-) Oczywiście tak jak koledzy pisali wyżej, podejście do tego jest różne. Zresztą sam doświadczyłeś sytuacji, w której olej ze specyfikacją został dopuszczony i masz na to nawet maila. Nikt nie weryfikował czy ma oficjalną aprobatę czy nie. To w zasadzie tylko kwestia formalna.

beniuu pisze:Teraz mam pytanie, poniewaz do tego silnika moga byc stosowane oleje full saps (pewnie grzechem by bylo ich nie stosowac) i dobrze by bylo lac olej 5w30 lub 0w30 jakie oleje uwazacie za najlepsze do tego silnika pod wzgledem ochrony dla jazdy 50/50 miasto ze sporadycznym cisniciem do odcinki obrotow. Dodam ze zainteresowaly mnie oleje ravenola ktore pojawily sie na czarnepaliwo w lepkosci 5w30 bo wygladaja na pao fullsaps. Pytam tez dlatego bo napakowane sa srodkami zmniejszajacymi tarcie a wiem ze one dzialaja dopiero w dosc wysokiej temperaturze i nie zawsze ich obecnosc jest pozyteczna, a trudno rozroznic ktore beda bardziej odpowiednie. Czy moze zostac przy penrite?
Nigdy nie ma jednego najlepszego na świecie produktu. Zawsze w grę wchodzi wiele czynników. Ponadto jak to mówią - lepsze jest wrogiem dobrego ;) Jeśli
zdecydowałeś się na serwisowanie w trybie stałym z VW 502.00 to nie widzę sensu stosowania teraz lepkości 0w30 czy 5w30, kiedy masz możliwość aplikacji 0w40 czy 5w40.

Rozumiem, że zainteresowały Cię Ravenole z serii Racing - te są najnowsze. Z nich mógłbym do 2.0 TSI polecić RUP 5w40: http://www.ravenol.de/uploads/tx_raveno ... 5W40_0.pdf
Ma oficjalne approvale VW, więc mucha nie siada w ASO. Co więcej, olej ma popiołowość na średnim poziomie (mid-saps), ale nie dlatego, że jest z czegoś wykastrowany i tego ubytku nie zrekompensowano. W składzie jest nowoczesny pakiet dodatków zawierający związki boru, molibdenu i wolframu. Pozwala zmniejszyć zawartość klasycznego ZDDP w oleju, a co za tym idzie uzyskać niższą popiołowość. To jest sytuacja, w której produkt jest poniekąd ekologiczny, ale nie traci na walorach ochrony silnika, wręcz przeciwnie ;)
tomek evo
Posty: 395
Rejestracja: 16 sie 2017, o 14:18
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Imię: Tomasz

Re: Jaki olej?

Post autor: tomek evo »

Teraz obserwuje się powoli trend do tworzenia pakietów gdzie zawartość ZDDP jest ograniczona ale w zamian pojawiają się właśnie m.in bor, wolfram, molibden co pozwala produktowi spełnić normy ekologiczne i jednocześnie zapewnić wysoki poziom ochrony silnika. Zresztą pakiet ZDDP to tak naprawdę stara technologia na której najwięcej zarabiali producenci dodatków i olejów ze względu na relatywnie niskie koszty i powszechność występowania. Moim zdaniem pod wieloma względami nowoczesne oleje ekologiczne nie dotrzymuja kroku postępowi technologicznemu w produkcji silników w zakresie zapewniania odpowiedniej ochrony. Producenci wymagają norm ekologicznych (np. C3) nie tylko w dieslach, które są coraz bardziej skomplikowane i wysilone ale również w mocnych turbodoładowanych silnikach benzynowych, które są wrażliwe na jakość oleju. Okrojenie pakietów ZDDP w eko-olejach ze względu na maksymalne ilości popiołów nie jest w dostateczny sposób rekompensowana i poziom ochrony zapewniany przez olej spada, tym bardziej, że część produktów to oleje na podstawowych bazach HC i podstawowych pakietach dodatków pod daną normę producenta. Olej taki (regularnie wymieniany) sprawdzi się w mniej obciążonych i mniej wymagających jednostkach napędowych ale w przypadku wielu silników dobrze jest sięgnąć po produkt z wyższej półki jakościowej. Producenci tacy jak np. Millers czy Penrite (dla przykładu) stosują lepsze bazy (nawet jeśli są to przeważnie nadal "pochodne" baz HC) wzbogacone PAO z możliwie dobrymi pakietami dodatków i często dodatkowo indywidualnie "doprawionych" dodatkami bądź modyfikatorami tarcia.
tomek evo
Posty: 395
Rejestracja: 16 sie 2017, o 14:18
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Imię: Tomasz

Re: Jaki olej?

Post autor: tomek evo »

jarzyn pisze:Czyli generalnie nie do użytku w aucie na gwarancji?
To już zależy od podejścia ASO. Teoretycznie mogą odmówić zalania takiego oleju bądź zrobić adnotacje, że olej ten i ten na życzenie i odpowiedzialność Klienta. W razie usterki silnika mogą być kłopoty z naprawą gwarancyjna ale musi mieć to związek z olejem i powinno zostać wykazane, że to nieprawidłowy olej przyczynił się do powstania usterki (musi być związek przyczynowo-skutkowy). Ale oczywiście nikt nie chce się kopać z koniem więc jeśli Panowi z ASO mają ALE to lepiej dla świętego spokoju zastosować olej z aprobatą. Zaopatruje całkiem sporą flotę pojazdów w oleje na wymiany gwarancyjne w ASO różnych marek i w zasadzie w ponad 90% przypadków nie ma z tym problemu ale to jest duży Klient flotowy, który rocznie wydaje na auta wiele mln złotych wiec serwisy traktują ich inaczej niż przeciętnego Kowalskiego. Ostatnio wyszedł temat nowej wymaganej przez Opla normy Dexos1 GEN 2, która w wielu pojazdach zastąpiła Dexos2 z tego względu, że olej ponoć sobie nie radził w niektórych silnikach (chodziło głównie o 2.0T) i dochodziło do zbyt wielu usterek jeszcze na gwarancji. Ponoć w tych samych silnikach na niektóre rynki (USA) gdzie wymagany był olej spełniający Dexos1 GEN 2 problem w ogóle nie występował albo występował sporadycznie.
beniuu
Posty: 8
Rejestracja: 17 sty 2018, o 11:41
Samochód: Superb III 4x4
Silnik: 2.0TSI (220KM)

Re: Jaki olej?

Post autor: beniuu »

Czarnepaliwo i Tomek dzieki za wyjasnienia, natomiast wciaz sie zastanawiam nad tym zaleceniem lepkosci 30. Ktos gdzies na jakims forum olejowym (chyba alfaholicy) opisal ze silnik zawsze sie projektuje pod jakas kinkretna lepkosc, natomiast w tym silniku fabrycznie jest interwal longlife w normie 504 czyli tylko w lepkosci 30. Dlatego to moze ma sens ze raczej 30. Poniewaz mam zakupiona spora dolewke penrite to jeszcze raz wymiany dokonam z tym olejem. Nastepnie napewno sprobuje ktoregos z ravenoli racing RUP albo RSP. Albo ktos poda rozsadny powod aby zostac przy penrite:]. Szkoda ze nie penrite z serii 10 tenths w lepkosci 0w30 lub 5w30 z norma vw.
xtremesystems
Posty: 350
Rejestracja: 17 sie 2011, o 06:19
Samochód: Inny
Silnik: 2.0TDI (150KM)
Lokalizacja: EL

Re: Jaki olej?

Post autor: xtremesystems »

CzarnePaliwo pisze:. Nikt nie weryfikował czy ma oficjalną aprobatę czy nie. To w zasadzie tylko kwestia formalna.

no wg mnie nie do końca. chodzi o $$ ktore musi wyłożyć producent oleju na oficjalne testy producenta i za kwit.

dlatego mniejsi nie chcac placic grubej kasy pisza ze spelnia specyklfikacje. oczywiście jest to przerzucanie odpowiedzialności na klienta bo on potem kopie sie z koniem




a pytanie z innej beczki
czemu wszystkie ale to wszyskie dobieraczki oleju dla cjsa czy tam cjsb czyli 1.8 tsi dobieraja dla normy 502 5w40 zamiast 0w40. pominmy co dobierają dla 504



Wysłane z mojego Redmi Note 3 przy użyciu Tapatalka
tomek evo
Posty: 395
Rejestracja: 16 sie 2017, o 14:18
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Imię: Tomasz

Re: Jaki olej?

Post autor: tomek evo »

Nie wszystkie :
https://www.neste.fi/en/lubricant-recom ... a?vehicle=[object%20Object]

Z mojego doświadczenia wynika, że do 2.0 TSI (ale również do 1.8 TSI) 0W40 jest prawdopodobnie najlepszą lepkością i generalnie rekomenduje tą właśnie lepkość do tego silnika. Co do norm to zostało już tu opisane przez Kolegę Czarne Paliwo wiec nie będę się powtarzał ale 502.00 wystarczy - zresztą nikt rozsądny nie będzie jeździł na oleju dłużej niż 15 tys. km.
Silniki projektuje się pod konkretne lepkości jednak mało który silnik nie ma w tym względzie tolerancji to raz a dwa, ze w zależności od warunków i sposobu użytkowania ta najlepsza-optymalna lepkość może być różna. Kolejna sprawa to w uproszczeniu oleje o lepkości 0W40 i 5W30 mają w szerokim zakresie temperatur bardzo zbliżoną lepkość i z mojego doświadczenia wynika, że olej 0W40 bardzo dobrze spisuje se w silnikach , w których zalecana jest fabrycznie lepkość 5W30 lub 5W40.
beniuu
Posty: 8
Rejestracja: 17 sty 2018, o 11:41
Samochód: Superb III 4x4
Silnik: 2.0TSI (220KM)

Re: Jaki olej?

Post autor: beniuu »

Tomek to rozumiem ze 5w40 ravenola RUP jak najbardziej bedzie odpowiedni do 2.0 TSI?
xtremesystems
Posty: 350
Rejestracja: 17 sie 2011, o 06:19
Samochód: Inny
Silnik: 2.0TDI (150KM)
Lokalizacja: EL

Re: Jaki olej?

Post autor: xtremesystems »

tomek evo pisze:Nie wszystkie :
https://www.neste.fi/en/lubricant-recom ... a?vehicle=[object%20Object]

Z mojego doświadczenia wynika, że do 2.0 TSI (ale również do 1.8 TSI) 0W40 jest prawdopodobnie najlepszą lepkością i generalnie rekomenduje tą właśnie lepkość do tego silnika. Co do norm to zostało już tu opisane przez Kolegę Czarne Paliwo wiec nie będę się powtarzał ale 502.00 wystarczy - zresztą nikt rozsądny nie będzie jeździł na oleju dłużej niż 15 tys. km.
Silniki projektuje się pod konkretne lepkości jednak mało który silnik nie ma w tym względzie tolerancji to raz a dwa, ze w zależności od warunków i sposobu użytkowania ta najlepsza-optymalna lepkość może być różna. Kolejna sprawa to w uproszczeniu oleje o lepkości 0W40 i 5W30 mają w szerokim zakresie temperatur bardzo zbliżoną lepkość i z mojego doświadczenia wynika, że olej 0W40 bardzo dobrze spisuje se w silnikach , w których zalecana jest fabrycznie lepkość 5W30 lub 5W40.
to ze jedna poleca 0w40 to jeszcze nie zmienia faktu ze wieszkosc poleca to co napisalem.

natomiast nie musisz mnie przekonywac do 0w40 bo sam mam to zalane . natomiast sprawa dotyczy dobieraczek oleju
tomek evo
Posty: 395
Rejestracja: 16 sie 2017, o 14:18
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Imię: Tomasz

Re: Jaki olej?

Post autor: tomek evo »

Dobieraczki oleju czasami potrafią rożne głupoty podpowiadać i nie można na nich w 100% polegać niestety. W grupie VAG generalnie zasada jest taka, ze należy kierować się normą i jeśli w danej normie mamy kilka lepkości (np. 5W30, 5W40, 0W40) to wtedy dobieramy indywidualnie pod własne preferencje (ale też nie bezkrytycznie bo np. 502.00 spełniają oleje o lepkości 10W40). Normę 502.00 ma na całe szczęście całkiem sporo niezłych olejów jest więc w czym wybierać.
xtremesystems
Posty: 350
Rejestracja: 17 sie 2011, o 06:19
Samochód: Inny
Silnik: 2.0TDI (150KM)
Lokalizacja: EL

Re: Jaki olej?

Post autor: xtremesystems »

nie o to mi chodzi. wejdz sobie na większość wyszukiwarek producentow olejow w Polsce i z 502 wynajduje 5w40 a nawet nie zajaknie sie o 0w40 mimo ze producent posiada taki w gamie

Wysłane z mojego Redmi Note 3 przy użyciu Tapatalka
tomek evo
Posty: 395
Rejestracja: 16 sie 2017, o 14:18
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Imię: Tomasz

Re: Jaki olej?

Post autor: tomek evo »

Jak tak to faktycznie dziwne jest. Akurat oleje pod 502 dobieram z głowy i pewnie dlatego tego nie zauważyłem.
ODPOWIEDZ