Wypalanie filtra DPF?
-
- Posty: 61
- Rejestracja: 1 mar 2015, o 15:58
- Samochód: Superb II combi
- Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
- Lokalizacja: Wwa
Wypalanie filtra DPF?
Otóź wczoraj zdarzyla mi sie taka sytuacja - podczas jazdy po mieście włączył się tryb wypalania DPF, czyli stojąc na luzie obroty wzrosły do ok 950/min - normalna sprawa, ostatnio głównie po miescie jezdzilem. Wiem, źe nie powinno sie gasic silnika w czasie, gdy aktywne jest wypalanie DPFa ale spieszyło mi się, więc musiałem. Zdziwilo mnie, źe po zgaszeniu silnika nadal chodzil wiatrak (albo od klimy albo ten na chłodnicy, nie sprawdziłem). Wieczorkiem wyskoczyłem na przejazdzkę południową obwodnicą, zrobiłem jakieś 60 km przy obrotach 2500-3000, ale tryb wypalania się nie wyłączył. Więc dziś strzeliłem 100 km autostradą kulturalnie 140-160 km/h, to juz powinno wystarczyć do wypalenia sadzy z DPFa. Mimo wszystko nadal na luzie mam podwyzszone obroty, a po zgaszeniu silnika przez jakiś czas chodzi wentylator. No i pytanie - czy to faktycznie wypalanie DPFa, czy moźe włączenie klimy w takie upały jak wczoraji dzis powoduje na tyle wieksze obciazenie silnika, ze wzrastają obroty? Dodam, źe to moje pierwsze lato z superbem (2.0 170 koni), w poprzednim aucie nie mialem takiego efektu.
Jakieś sugestie?
Jakieś sugestie?
Re: Wypalanie filtra DPF?
No właśnie teraz mi się przypomniala pewna sytuacja. Kiedyś zamyślony, podjechałem pod dom. Zaparkowalem, wysiadam. Zamknąłem auto i idę ścieżka do drzwi, ale głośno słychać wentylator, ten od chłodnicy. Przed domem stałem 5 min zanim się wyłączył, ale wtedy myślałem, że to z powodu temperatury. DPF nawet mi przez myśl nie przeszedł. Czy jednostka cierpi na wylaczaniu silnika podczas wypalania filtra cząsteczek stałych?
-
- Posty: 61
- Rejestracja: 1 mar 2015, o 15:58
- Samochód: Superb II combi
- Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
- Lokalizacja: Wwa
Re: Wypalanie filtra DPF?
Specem nie jestem ale obiło mi sie o uszy źe nie nalezy gasic silnika przy włączonym trybie wypalania DPF bo moźe sie dostac paliwo do oleju tudziez mozna uszkodzic uklad wtryskowy. Moze niech wypowie sie w temacie ktos z większą wiedzą.
- koniu1973
- Posty: 1414
- Rejestracja: 16 lis 2013, o 10:00
- Samochód: Superb II combi
- Silnik: 1.8TSI CDAA (160KM)
- Imię: Marek
- Lokalizacja: Dęblin
Re: Wypalanie filtra DPF?
chyba kogoś trochę poniosło.qlx pisze: nie nalezy gasic silnika przy włączonym trybie wypalania DPF bo moźe sie dostac paliwo do oleju tudziez mozna uszkodzic uklad wtryskowy.
Jeżeli wypala się filtr i wyłączysz silnik (przypadkiem ) wentylator będzie mielił długo i namiętnie.
Co do podwyższonych obrotów, po części sam sobie odpowiedziałeś - jest gorąco i sprężarka klimy potrzebuje więcej energii aby schłodzić auto.
Wszystko jest ok z Twoim autem.
Zrobiłem swoim TDI ponad 30 tys km i w sumie raz tylko zaobserwowałem wypalanie dpf-a. Nie zwracałem na niego uwagi. Przy przeglądzie po 30 tys napełnienie wynosiło 0,002 czegoś tam .
- siemi1
- Posty: 2360
- Rejestracja: 25 mar 2013, o 14:13
- Samochód: Superb III combi 4x4 Facelift
- Rocznik: 2022
- Silnik: Inny
- Aktualnie: 2.0 TDi 200KM
- Lokalizacja: Wawa_Bemowo
Re: Wypalanie filtra DPF?
Ja nie bardzo moge wylapac kiedy mi sie wypala zrobilem od kupna swoja OII FL tycke ponad 20kkm ale nie zaobserwowalwm kiefy wypala....
Domówka:
OII FL, Elegance 2.0TDI Kombi, oszust RS Jest 171,7 KM i 402,9 Nm
Służbówka:
S3 FL, Scout 2.0TDI Kombi 200KM DSG7 4x4, Steel Grey/pakiet Black
OII FL, Elegance 2.0TDI Kombi, oszust RS Jest 171,7 KM i 402,9 Nm
Służbówka:
S3 FL, Scout 2.0TDI Kombi 200KM DSG7 4x4, Steel Grey/pakiet Black
- Mej
- Posty: 780
- Rejestracja: 8 gru 2013, o 12:10
- Samochód: Superb II combi 4x4
- Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
- Imię: Piotr
Re: Wypalanie filtra DPF?
Nie ma większego znaczenia gdzie/jak jeździłeś. Aktywna regeneracja (dopalanie) DPF i tak jest inicjowana najdalej co ok. 800 km. i to nawet wtedym gdy zapełnienie pozostaje znikome.qlx pisze:Otóź wczoraj zdarzyla mi sie taka sytuacja - podczas jazdy po mieście włączył się tryb wypalania DPF, czyli stojąc na luzie obroty wzrosły do ok 950/min - normalna sprawa, ostatnio głównie po miescie jezdzilem.
Taka zaimpletowana programowo "higiena".
Jak mus to mus ale radzę unikać takich sytuacji. Sporadycznie nic się nie stanie ale gdy będziesz tak robił permanentnie, to odbije się to niekorzystnie na żywotności DPF, zaś naprężenia termiczne wpłyną niekorzystnie na umocowanie wkładu w obudowie filtra.qlx pisze:Wiem, źe nie powinno sie gasic silnika w czasie, gdy aktywne jest wypalanie DPFa ale spieszyło mi się, więc musiałem.
Tak ma być. DPF podczas dopalania osiąga nawet ok. 850 "C, więc pomimo osłony termicznej ważne jest nie tylko chłodzenie ale też przewietrzanie komory silnika.qlx pisze:Zdziwilo mnie, źe po zgaszeniu silnika nadal chodzil wiatrak (albo od klimy albo ten na chłodnicy, nie sprawdziłem).
Aktywna regeneracja (czyli z dotryskiem dopalającym sadzę w DPF) jest możliwa maksymalnie do 2500 obr/min (tylko do takiej prędkości obrotowej silnika układ wtryskowy jest zdolny fizycznie "podzielić" wtrysk paliwa na dawkę wstępną, właściwą i dopalającą (tzw. dotyrsk).qlx pisze:Wieczorkiem wyskoczyłem na przejazdzkę południową obwodnicą, zrobiłem jakieś 60 km przy obrotach 2500-3000, ale tryb wypalania się nie wyłączył.
Gdybyś jechał z prędkością obrotową silnika w zakresie ok. 1800 - 2500 obr/min z dużym prawdopodobieństwem ECU podjęło by kolejna próbę dopalania.
Czyli kolejny raz przerwałeś regenerację ... .qlx pisze:Więc dziś strzeliłem 100 km autostradą kulturalnie 140-160 km/h, to juz powinno wystarczyć do wypalenia sadzy z DPFa. Mimo wszystko nadal na luzie mam podwyzszone obroty, a po zgaszeniu silnika przez jakiś czas chodzi wentylator.
ECU będzie podejmowało kolejne próby aż do skutku, lub w końcu pojawi się kontrolka DPF, co powinno Cię sprowokować do wykonania jazdy regeneracyjnej zgodnie z opisem w instrukcji samochodu.
Powtórzę raz jeszcze:
Niepotrzebnie tak "walczysz" z tym DPF, bo wszystkie przerwane procesy i niedokończone dopalania dramatycznie skracają czas życia filtra, co finalnie odbije się na Twojej kieszeni.
Moim zdaniem "klima" nie powoduje wielokrotnego "podbicia" obrotów biegu jałowego bez dodatkowych przyczyn (np. słaby akku).qlx pisze:No i pytanie - czy to faktycznie wypalanie DPFa, czy moźe włączenie klimy w takie upały jak wczoraji dzis powoduje na tyle wieksze obciazenie silnika, ze wzrastają obroty?
Z tego co opisujesz "najzwyczajniej w świecie" uniemożliwiasz ECU prawidłowe zregenerowanie DPF.
Na dopalanie serwisowe (wymuszone komputerem) raczej się nie nastawiaj, gdyż (zdaniem wielu fachowców i moim również) jest ono równie niekorzystne dla DPF co przerwanie regeneracji aktywnej poprzez zgaszenie silnika.
Pozdrawiam.
-
- Posty: 61
- Rejestracja: 1 mar 2015, o 15:58
- Samochód: Superb II combi
- Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
- Lokalizacja: Wwa
Re: Wypalanie filtra DPF?
No i o takie info mi chodzilo.
Jeszcze jedno pytanie - ile czasu moze trwac cykl wypalania DPFa? Zarezerwuje sobie chwile i poczekam do konca procesu.
Jeszcze jedno pytanie - ile czasu moze trwac cykl wypalania DPFa? Zarezerwuje sobie chwile i poczekam do konca procesu.
- Mej
- Posty: 780
- Rejestracja: 8 gru 2013, o 12:10
- Samochód: Superb II combi 4x4
- Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
- Imię: Piotr
Re: Wypalanie filtra DPF?
W niesprzyjających warunkach (np. kilkukrotne zatrzymanie na światłach, etc.) może trwać nawet i 40 minut. Generalnie proces będzie tak długo uruchomiony, jak długo ECU będzie "widziało szansę" na jego dokończenie.qlx pisze:No i o takie info mi chodzilo.
Jeszcze jedno pytanie - ile czasu moze trwac cykl wypalania DPFa? Zarezerwuje sobie chwile i poczekam do konca procesu.
Warto jeszcze zwrócić uwagę, że:
- skuteczne dopalanie sadzy jest możliwe WYŁACZNIE podczas jazdy, gdy strumień spalin osiąga temperaturę umożliwiającą podtrzymanie procesu, zaś na obrotach biegu jałowego podtrzymywana jest jedynie "gotowość", dlatego nie ma co stać w miejscu i czekać aż obroty spadną tylko trzeba jechać (pomiędzy 1800 a 2500 obr/min)
- "akcja" nie kończy się z chwilą wypalenia sadzy, tylko z chwilą wystudzenia wkładu filtra.
Pozdrawiam.
-
- Posty: 61
- Rejestracja: 1 mar 2015, o 15:58
- Samochód: Superb II combi
- Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
- Lokalizacja: Wwa
Re: Wypalanie filtra DPF?
Czyli przejazdzka spokojnym tempem 60km powinna wystarczyc. Dzieki wielkie za informacje.
-
- Posty: 61
- Rejestracja: 1 mar 2015, o 15:58
- Samochód: Superb II combi
- Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
- Lokalizacja: Wwa
Re: Wypalanie filtra DPF?
Mej, dzięki wielkie za szczegółowe informacje, przebujałem się pół godzinki na obrotach 2200-2400/min i wszystko wróciło do normy. Swoją drogą to myślałem, że nawet na postoju jeśli włączy sie tryb wypalania, to po jakimś czasie proces się zakończy i auto uzna filtr za czysty. Dobrze wiedzieć, że nie do końca tak jest, i najlepszą opcją jest wycieczka ekspresówką.
Raz jeszcze dzięki.
Raz jeszcze dzięki.
Re: Wypalanie filtra DPF?
A co się dzieje jeśli się "pałuje" auto 245 km/h podczas wypalania filtra cząsteczek stałych, albo kiedy się ostro jedzie. Trwa to dłużej czy jak?
Re: Wypalanie filtra DPF?
Bodajże Mej już o tym pisał. Wtedy filtr oczyszcza się samoistnie, niejako "naturalnie", bez dotrysku paliwa i to jest najlepsze.
Pozdrawiam
Maciej
PS Nie śledzę już forum. Jeśli masz pytania, pisz PW.
Maciej
PS Nie śledzę już forum. Jeśli masz pytania, pisz PW.
- texas
- Posty: 351
- Rejestracja: 18 lis 2014, o 15:16
- Samochód: Inny
- Silnik: 2.0TSI (272KM)
- Imię: Piotr
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Wypalanie filtra DPF?
mnie ten wentylatorek załaczył się chyba 3 razy, zrobiłem superbem 13tyś km, i zawsze załacza się jak wracam z pracy (8km) i np. rozmawiam z kimś przez telefon, wtedy jadę bardzo delikatnie bo skupiam sie też na rozmowie, dojeżdzam do domu, gasze auto i wentylator załaczony. Średnie spalanie z tych 8km zawsze poniżej 5l/100km. Od czasu ostatniego załaczenia filtra staram się jeździć na niższych biegach/wyższych obrotach i jest ok.
P.S. Ostatnio sprawdzał znajomy dpf kompem i wyszło
"wymiana filtra cząstek stałych jeszcze nie jest konieczna
Filtr cząstek stałych, zawartość popiołu w oleju 0.140l (maks. 0.46l)
czyli chyba nieźle. Przebieg 268kkm
P.S. Ostatnio sprawdzał znajomy dpf kompem i wyszło
"wymiana filtra cząstek stałych jeszcze nie jest konieczna
Filtr cząstek stałych, zawartość popiołu w oleju 0.140l (maks. 0.46l)
czyli chyba nieźle. Przebieg 268kkm
Re: Wypalanie filtra DPF?
Ostatnio zmieniony 23 lip 2016, o 20:15 przez elmi_k, łącznie zmieniany 1 raz.