DPF czy czujnik temperatury?

marcel89
Posty: 7
Rejestracja: 6 lip 2016, o 20:31
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Imię: Marek
Lokalizacja: Sieradz

DPF czy czujnik temperatury?

Post autor: marcel89 »

witam szanowne forumowe grono!
Otóż zanim wydam forsę na elektro -Vago- speców chciałbym zapytać czy ktoś z Was miał podobny objaw?
W moim superbie 2,0TDI 170 km zaobserwowałem takie oto zjawisko:
Po odpaleniu auta zimnego przez chwilę wiadomo, że silnik ma lekko podniesione obroty na biegu jałowym ( około 1000 obr. ) Normalna rzecz. Po chwili obroty spadają w zakresie 750 i niby wszystko jest ok. Dalej kontynuuję jazdę i niby jest normalnie prze pierwsze parę km, ale od czasu kiedy wskazówka temperatury zaczyna się podnosić na wskaźniku, obroty na biegu jałowym podnoszą się znów do około 1000. Widać to w trakcie każdego postoju np. na światłach. Trwa to do czasu, aż temperatura nie osiągnie 90 st. Po tym znów obroty wahają się w zakresie 750 obr i wszystko jest już ok. Z początku myślałem, że następuje proces oczyszczania filtra DPF i zgodnie z książką robiłem przejażdżkę z właściwymi obrotami silnika. Obroty spadały po kilkunastu minutach, więc myślałem, że proces wypalania się zakończył. Powtarzałem to przez kilka dni. Niestety problem pojawia się codziennie od kiedy zrobiło się trochę chłodniej, więc wydaje mi się, że to raczej nie DPF. Auto ma przebieg autostradowy, w tej chwili 203 tysie, to DPF chyba nie powinien być zapaprany. Znajomy zasugerował mi, że to może być czujnik temperatury cieczy i stąd komputer wariuje i podnosi obroty, ale czy gdyby był padnięty to nie wariował by cały czas?
Miał ktoś z Was podobny objaw?
Czy podłączenie pod VCDS pokaże w czym tkwi problem? Jeśli tak to gdzie szukać błędu?
Pozdrawiam i liczę na Wasze sugestie
Awatar użytkownika
Enriquez
Administrator
Posty: 13596
Rejestracja: 2 cze 2012, o 09:20
Samochód: Inny
Rocznik: 2022
Silnik: Inny
Imię: Marcin
Lokalizacja: Łódź - Wieś ELW

Re: DPF czy czujnik temperatury?

Post autor: Enriquez »

Być może problemu wcale nie ma. Każdy diesel ma grzałkę powietrza elektryczną, aby się wnętrze nagrzewało. To ciepło bierze skądś energię i raczej tutaj upatrywałbym problemu. Zwróć jeszcze uwagę, czy wajchę od lusterek masz ustawioną na grzanie. Co prawda po 10 minutach się wyłączą, ale swój kamyk mogą wnieść do sprawy.
Pozdrawiam
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
Awatar użytkownika
maxpl17
Posty: 45
Rejestracja: 3 mar 2016, o 11:56
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB

Re: DPF czy czujnik temperatury?

Post autor: maxpl17 »

Mam tak samo, z tą różnicą, że obroty spadają jak temp sięgnie ok 80 stopni.

Co do podniesionych obrotów przyczyn może być 1000, rozładowany akumulator, grzanie w środku, grzanie lusterek, nawiewy, ogółem obciążenie alternatora, podobno przy niższych temperaturach (ktoś napisał na forum) że jakaś farelka się załącza i podnoszą się obroty. Nie jest to coś czym powinieneś się martwić.

Jak masz automat, wypalanie dpf jak już masz gorący silnik możesz zaobserwować po późniejszym przerzucaniu biegów na wyższe (wymaga tak z 300 obrotów więcej).

Z tego co wiem to wypalanie nie odbywa się na zimnym silniku, tj. dopóki temperatura oleju nie osiągnie jakiegoś progu? Proszę o potwierdzenie.
marszal
Posty: 154
Rejestracja: 22 kwie 2016, o 13:33
Samochód: Superb III combi
Rocznik: 2018
Silnik: 2.0TDI (150KM)
Imię: Michał
Lokalizacja: wlkp

Re: DPF czy czujnik temperatury?

Post autor: marszal »

Też tak mam, nie uważam żeby była to usterka.
Co do wypalania DPF to nie olej tylko układ wydechowy musi osiągnąć wymaganą temperaturę.
--
marszał
Awatar użytkownika
maxpl17
Posty: 45
Rejestracja: 3 mar 2016, o 11:56
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB

Re: DPF czy czujnik temperatury?

Post autor: maxpl17 »

Zazwyczaj jedno z drugim idzie w parze :) ale dzięki za poprawkę.
marcel89
Posty: 7
Rejestracja: 6 lip 2016, o 20:31
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Imię: Marek
Lokalizacja: Sieradz

Re: DPF czy czujnik temperatury?

Post autor: marcel89 »

VCDS nic nie pokazał :D Więc podejrzewacie, że powodem może być grzałka temperatury cieczy? Faktycznie nie pomyślałem o tym wcześniej. Przecież grzałka musi skądś czerpać energię. Auto mam od niedawna, wiec nie miałem okazji zaobserwować jak zachowywało się latem, wyraźnie te podniesione obroty spadają przy temp. pow. 80 st. i jest później ok. A jeszcze jedna sprawa. Czy w Waszych autach tez nie da się na wolnych obrotach wkręcić silnika powyżej 2500 obr./min? U mnie tak jest i powiem szczerze, że dotąd się nie spotkałem z takim rozwiązaniem. :shock:
Awatar użytkownika
mawrob
Posty: 77
Rejestracja: 7 lip 2010, o 17:21
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Imię: Marcin
Lokalizacja: Radom

Re: DPF czy czujnik temperatury?

Post autor: mawrob »

Tak jest, powyżej 2500 obr/min się nie da. Przy wypalaniu DPF-a oprócz wyższych obrotów, załącza się wentylator chłodnicy no i z wydechu się konkretnie dymi i czuć taki dziwny zapach spalin. Wygląda na to, że jednak masz wszystko OK.
Superb II Combi 2.0 TDI 170KM Platinum MY2011
paulus60
Posty: 565
Rejestracja: 12 wrz 2012, o 13:07
Samochód: Inny
Silnik: Inny

Re: DPF czy czujnik temperatury?

Post autor: paulus60 »

Na wolnych obrotach, czy na biegu jałowym (czyli na luzie)? Jeśli to drugie, to jest to jak najbardziej prawidłowe.
Awatar użytkownika
mawrob
Posty: 77
Rejestracja: 7 lip 2010, o 17:21
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Imię: Marcin
Lokalizacja: Radom

Re: DPF czy czujnik temperatury?

Post autor: mawrob »

Na biegu jałowym oczywiście :)
Superb II Combi 2.0 TDI 170KM Platinum MY2011
marcel89
Posty: 7
Rejestracja: 6 lip 2016, o 20:31
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Imię: Marek
Lokalizacja: Sieradz

Re: DPF czy czujnik temperatury?

Post autor: marcel89 »

No to mnie trochę uspokoiliście :lol: a co ciekawe, dzisiaj u mnie było +10 st.C i chyba Skódka się nie wychłodziła za bardzo bo po ośmiu godzinach parkowania pod pracą ruszyłem w miasto i obroty na światłach się utrzymywały cały czas na poziomie 750 obr./min. pomimo tego, że wskaźnik temperatury ruszał od dołu. A może ta dodatkowa grzałka włacza sie dopiero przy niskich temperaturach? Nie miejcie mi za złe, że pytam o rzeczy oczywiste ale Superb to dla mnie nowość i muszę się nauczyć pewnych rzeczy, do tej pory jezdziłem audi i zdecydowanie miały więcej lat :D :D :
jarkow
Posty: 469
Rejestracja: 3 maja 2013, o 20:51
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Imię: Jarek
Lokalizacja: Ostrowiec Św

Re: DPF czy czujnik temperatury?

Post autor: jarkow »

Tak, ta grzałka włącza się przy niskiej temperaturze zewnętrznej, nie pomnę ale chyba poniżej +5 stopni.
ODPOWIEDZ