Turbina, spadek mocy i niejasne zachowanie kontrolek

Olw
Posty: 1
Rejestracja: 6 lis 2023, o 18:21
Samochód: Superb II
Rocznik: 2011
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB

Turbina, spadek mocy i niejasne zachowanie kontrolek

Post autor: Olw »

Witam

Od kilku dni mam problem ze spadkiem mocy w trakcie jazdy. Oddałem samochód do mechanika, który zrobił diagnostykę komputerową i stwierdził, że przyczyna leży po stronie turbiny na co podobno wskazują typy błędów. Nie mam jednak stuprocentowego zaufania bo od razu padła sugestia wymiany jej na nową.
Zastanawia mnie jednak czy problem może nie leżeć gdzie indziej ze względu na moje obserwacje podczas przejazdów. Mianowicie gdybym miał je opisać to wygląda to mniej więcej tak:

Większość przejazdów - po przejechaniu kilometra i przyspieszeniu powyżej 50km/h zapala się kontrolka silnika + kontrolka świec żarowych i obcina moc.
Jednak ostanio tego samego dnia miałem takie zachowanie:
Pierwszy przejazd - krótko po starcie zapala się tylko kontrolka silnika (bez kontrolki świec żarowych) i świeci przez cały przejazd. Również obcina moc.
Drugi przejazd gdzieś po 2 godzinach - przez 5 km nie mam żadnych kontrolek, mogę przyspieszać do 90km/h i wszystko chodzi jak należy, po czym nagle przy 50km/h (kiedy już miałem ustabilizowaną prędkość) włączyła się tylko kontrolka świec żarowych (już bez check engine) no i ponownie obcięło moc.

Dodam, że na dzień przed pierwszym pojawieniem się problemu testowałem samochód na biegu Sport i przyspieszałem do około 180km/h, aczkolwiek utrzymywałem się na tych prędkościach do 2-3 minut. Takich przyspieszeń zrobiłem maks 4-5. Potem już wjechałem w miasto i jeszcze jechałem z 10-15 minut do domu normalną prędkością i zgasiłem silnik. Więc nie wiem czy można uznać, że pozwoliłem mu na ostudzenie podczas tego wolniejszego przejazdu.
Mechanik mówi, że to nie ma związku i jest to czysty przypadek.
Dodatkowo podczas tych przejazdów prawdopodobnie miałem przegryziony jeden przewód (oznaczyłem w załączniku) czego wcześniej nie zauważyłem. Natomiast po jego wymianie problemy nie ustępują.

Z tego co się wstępnie orientowałem przyczyn obcinania mocy może być więcej, jak np. zapieczone łopatki, zabrudzenie turbiny, zawór egr, czy też dpf.

A co Wy sądzicie? Na co to może wyglądać? Zalecalibyście od razu wymianę turbiny?
Załączniki
IMG_5447.JPG
ObiWan
Posty: 32
Rejestracja: 25 lip 2017, o 14:39
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CFFB (140KM)

Re: Turbina, spadek mocy i niejasne zachowanie kontrolek

Post autor: ObiWan »

1. Bez kodów błędów to można co najwyżej wróżyć.
2. Szczelność układu sprawdzona?
maureliusz
Posty: 1880
Rejestracja: 18 sty 2019, o 13:13
Samochód: Superb II 4x4
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: 200KM / 398Nm
Imię: Maro
Lokalizacja: Myślenice / wioska obok

Re: Turbina, spadek mocy i niejasne zachowanie kontrolek

Post autor: maureliusz »

Odczytaj kody błędów u kogoś jak napisano / jak jesteś gdzieś z okolic Krakowa to mogę pomóc.

Przyczyn może być wiele - dla Ciebie najlepiej jakby np. zwykłe uszkodzenie sterownika turbiny u góry foty.
Ten przewód co pokazałeś pośrednio jest powiązany z działanie Turbo, ale wydaje mi się on służy do upuszczania podciśnienia i nie powinien mieć wpływu - ale głowy sobie uciąć nie dam.

Nawet jak panu wyskoczyły błędu turbiny, to powinien jeszcze sprawdzić jej sterowanie - czy działa prawidłowo, sztanga działa, a dopiero potem brać się za jej wyrywanie.
Nie oglądaj się na innych. Rób swoje. Najlepiej jak potrafisz.
ODPOWIEDZ