Wypalanie filtra DPF?

qlx
Posty: 61
Rejestracja: 1 mar 2015, o 15:58
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Lokalizacja: Wwa

Wypalanie filtra DPF?

Post autor: qlx »

Otóź wczoraj zdarzyla mi sie taka sytuacja - podczas jazdy po mieście włączył się tryb wypalania DPF, czyli stojąc na luzie obroty wzrosły do ok 950/min - normalna sprawa, ostatnio głównie po miescie jezdzilem. Wiem, źe nie powinno sie gasic silnika w czasie, gdy aktywne jest wypalanie DPFa ale spieszyło mi się, więc musiałem. Zdziwilo mnie, źe po zgaszeniu silnika nadal chodzil wiatrak (albo od klimy albo ten na chłodnicy, nie sprawdziłem). Wieczorkiem wyskoczyłem na przejazdzkę południową obwodnicą, zrobiłem jakieś 60 km przy obrotach 2500-3000, ale tryb wypalania się nie wyłączył. Więc dziś strzeliłem 100 km autostradą kulturalnie 140-160 km/h, to juz powinno wystarczyć do wypalenia sadzy z DPFa. Mimo wszystko nadal na luzie mam podwyzszone obroty, a po zgaszeniu silnika przez jakiś czas chodzi wentylator. No i pytanie - czy to faktycznie wypalanie DPFa, czy moźe włączenie klimy w takie upały jak wczoraji dzis powoduje na tyle wieksze obciazenie silnika, ze wzrastają obroty? Dodam, źe to moje pierwsze lato z superbem (2.0 170 koni), w poprzednim aucie nie mialem takiego efektu.
Jakieś sugestie?
Elegance

Re: Wypalanie filtra DPF?

Post autor: Elegance »

No właśnie teraz mi się przypomniala pewna sytuacja. Kiedyś zamyślony, podjechałem pod dom. Zaparkowalem, wysiadam. Zamknąłem auto i idę ścieżka do drzwi, ale głośno słychać wentylator, ten od chłodnicy. Przed domem stałem 5 min zanim się wyłączył, ale wtedy myślałem, że to z powodu temperatury. DPF nawet mi przez myśl nie przeszedł. Czy jednostka cierpi na wylaczaniu silnika podczas wypalania filtra cząsteczek stałych? :)
qlx
Posty: 61
Rejestracja: 1 mar 2015, o 15:58
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Lokalizacja: Wwa

Re: Wypalanie filtra DPF?

Post autor: qlx »

Specem nie jestem ale obiło mi sie o uszy źe nie nalezy gasic silnika przy włączonym trybie wypalania DPF bo moźe sie dostac paliwo do oleju tudziez mozna uszkodzic uklad wtryskowy. Moze niech wypowie sie w temacie ktos z większą wiedzą.
Awatar użytkownika
koniu1973
Posty: 1414
Rejestracja: 16 lis 2013, o 10:00
Samochód: Superb II combi
Silnik: 1.8TSI CDAA (160KM)
Imię: Marek
Lokalizacja: Dęblin

Re: Wypalanie filtra DPF?

Post autor: koniu1973 »

qlx pisze: nie nalezy gasic silnika przy włączonym trybie wypalania DPF bo moźe sie dostac paliwo do oleju tudziez mozna uszkodzic uklad wtryskowy.
chyba kogoś trochę poniosło.
Jeżeli wypala się filtr i wyłączysz silnik (przypadkiem ;) ) wentylator będzie mielił długo i namiętnie.
Co do podwyższonych obrotów, po części sam sobie odpowiedziałeś - jest gorąco i sprężarka klimy potrzebuje więcej energii aby schłodzić auto.
Wszystko jest ok z Twoim autem.
Zrobiłem swoim TDI ponad 30 tys km i w sumie raz tylko zaobserwowałem wypalanie dpf-a. Nie zwracałem na niego uwagi. Przy przeglądzie po 30 tys napełnienie wynosiło 0,002 czegoś tam :) .
Awatar użytkownika
siemi1
Posty: 2345
Rejestracja: 25 mar 2013, o 14:13
Samochód: Superb III combi 4x4 Facelift
Rocznik: 2022
Silnik: Inny
Aktualnie: 2.0 TDi 200KM
Lokalizacja: Wawa_Bemowo

Re: Wypalanie filtra DPF?

Post autor: siemi1 »

Ja nie bardzo moge wylapac kiedy mi sie wypala zrobilem od kupna swoja OII FL tycke ponad 20kkm ale nie zaobserwowalwm kiefy wypala....
Domówka:
OII FL, Elegance 2.0TDI Kombi, oszust RS Jest 171,7 KM i 402,9 Nm
Służbówka:
S3 FL, Scout 2.0TDI Kombi 200KM DSG7 4x4, Steel Grey/pakiet Black
Awatar użytkownika
Mej
Posty: 780
Rejestracja: 8 gru 2013, o 12:10
Samochód: Superb II combi 4x4
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Imię: Piotr

Re: Wypalanie filtra DPF?

Post autor: Mej »

qlx pisze:Otóź wczoraj zdarzyla mi sie taka sytuacja - podczas jazdy po mieście włączył się tryb wypalania DPF, czyli stojąc na luzie obroty wzrosły do ok 950/min - normalna sprawa, ostatnio głównie po miescie jezdzilem.
Nie ma większego znaczenia gdzie/jak jeździłeś. Aktywna regeneracja (dopalanie) DPF i tak jest inicjowana najdalej co ok. 800 km. i to nawet wtedym gdy zapełnienie pozostaje znikome.
Taka zaimpletowana programowo "higiena".
qlx pisze:Wiem, źe nie powinno sie gasic silnika w czasie, gdy aktywne jest wypalanie DPFa ale spieszyło mi się, więc musiałem.
Jak mus to mus ale radzę unikać takich sytuacji. Sporadycznie nic się nie stanie ale gdy będziesz tak robił permanentnie, to odbije się to niekorzystnie na żywotności DPF, zaś naprężenia termiczne wpłyną niekorzystnie na umocowanie wkładu w obudowie filtra.
qlx pisze:Zdziwilo mnie, źe po zgaszeniu silnika nadal chodzil wiatrak (albo od klimy albo ten na chłodnicy, nie sprawdziłem).
Tak ma być. DPF podczas dopalania osiąga nawet ok. 850 "C, więc pomimo osłony termicznej ważne jest nie tylko chłodzenie ale też przewietrzanie komory silnika.
qlx pisze:Wieczorkiem wyskoczyłem na przejazdzkę południową obwodnicą, zrobiłem jakieś 60 km przy obrotach 2500-3000, ale tryb wypalania się nie wyłączył.
Aktywna regeneracja (czyli z dotryskiem dopalającym sadzę w DPF) jest możliwa maksymalnie do 2500 obr/min (tylko do takiej prędkości obrotowej silnika układ wtryskowy jest zdolny fizycznie "podzielić" wtrysk paliwa na dawkę wstępną, właściwą i dopalającą (tzw. dotyrsk).

Gdybyś jechał z prędkością obrotową silnika w zakresie ok. 1800 - 2500 obr/min z dużym prawdopodobieństwem ECU podjęło by kolejna próbę dopalania.
qlx pisze:Więc dziś strzeliłem 100 km autostradą kulturalnie 140-160 km/h, to juz powinno wystarczyć do wypalenia sadzy z DPFa. Mimo wszystko nadal na luzie mam podwyzszone obroty, a po zgaszeniu silnika przez jakiś czas chodzi wentylator.
Czyli kolejny raz przerwałeś regenerację ... :shock: :( .
ECU będzie podejmowało kolejne próby aż do skutku, lub w końcu pojawi się kontrolka DPF, co powinno Cię sprowokować do wykonania jazdy regeneracyjnej zgodnie z opisem w instrukcji samochodu.

Powtórzę raz jeszcze:
Niepotrzebnie tak "walczysz" z tym DPF, bo wszystkie przerwane procesy i niedokończone dopalania dramatycznie skracają czas życia filtra, co finalnie odbije się na Twojej kieszeni.
qlx pisze:No i pytanie - czy to faktycznie wypalanie DPFa, czy moźe włączenie klimy w takie upały jak wczoraji dzis powoduje na tyle wieksze obciazenie silnika, ze wzrastają obroty?
Moim zdaniem "klima" nie powoduje wielokrotnego "podbicia" obrotów biegu jałowego bez dodatkowych przyczyn (np. słaby akku).
Z tego co opisujesz "najzwyczajniej w świecie" uniemożliwiasz ECU prawidłowe zregenerowanie DPF.
Na dopalanie serwisowe (wymuszone komputerem) raczej się nie nastawiaj, gdyż (zdaniem wielu fachowców i moim również) jest ono równie niekorzystne dla DPF co przerwanie regeneracji aktywnej poprzez zgaszenie silnika.
Pozdrawiam.
qlx
Posty: 61
Rejestracja: 1 mar 2015, o 15:58
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Lokalizacja: Wwa

Re: Wypalanie filtra DPF?

Post autor: qlx »

No i o takie info mi chodzilo.
Jeszcze jedno pytanie - ile czasu moze trwac cykl wypalania DPFa? Zarezerwuje sobie chwile i poczekam do konca procesu.
Awatar użytkownika
Mej
Posty: 780
Rejestracja: 8 gru 2013, o 12:10
Samochód: Superb II combi 4x4
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Imię: Piotr

Re: Wypalanie filtra DPF?

Post autor: Mej »

qlx pisze:No i o takie info mi chodzilo.
Jeszcze jedno pytanie - ile czasu moze trwac cykl wypalania DPFa? Zarezerwuje sobie chwile i poczekam do konca procesu.
W niesprzyjających warunkach (np. kilkukrotne zatrzymanie na światłach, etc.) może trwać nawet i 40 minut. Generalnie proces będzie tak długo uruchomiony, jak długo ECU będzie "widziało szansę" na jego dokończenie.

Warto jeszcze zwrócić uwagę, że:
- skuteczne dopalanie sadzy jest możliwe WYŁACZNIE podczas jazdy, gdy strumień spalin osiąga temperaturę umożliwiającą podtrzymanie procesu, zaś na obrotach biegu jałowego podtrzymywana jest jedynie "gotowość", dlatego nie ma co stać w miejscu i czekać aż obroty spadną tylko trzeba jechać (pomiędzy 1800 a 2500 obr/min)
- "akcja" nie kończy się z chwilą wypalenia sadzy, tylko z chwilą wystudzenia wkładu filtra.
Pozdrawiam.
qlx
Posty: 61
Rejestracja: 1 mar 2015, o 15:58
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Lokalizacja: Wwa

Re: Wypalanie filtra DPF?

Post autor: qlx »

Czyli przejazdzka spokojnym tempem 60km powinna wystarczyc. Dzieki wielkie za informacje.
qlx
Posty: 61
Rejestracja: 1 mar 2015, o 15:58
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Lokalizacja: Wwa

Re: Wypalanie filtra DPF?

Post autor: qlx »

Mej, dzięki wielkie za szczegółowe informacje, przebujałem się pół godzinki na obrotach 2200-2400/min i wszystko wróciło do normy. Swoją drogą to myślałem, że nawet na postoju jeśli włączy sie tryb wypalania, to po jakimś czasie proces się zakończy i auto uzna filtr za czysty. Dobrze wiedzieć, że nie do końca tak jest, i najlepszą opcją jest wycieczka ekspresówką.
Raz jeszcze dzięki.
Elegance

Re: Wypalanie filtra DPF?

Post autor: Elegance »

A co się dzieje jeśli się "pałuje" auto 245 km/h podczas wypalania filtra cząsteczek stałych, albo kiedy się ostro jedzie. Trwa to dłużej czy jak?
Konik
Posty: 2123
Rejestracja: 31 maja 2014, o 01:04
Samochód: Inny
Silnik: Inny

Re: Wypalanie filtra DPF?

Post autor: Konik »

Bodajże Mej już o tym pisał. Wtedy filtr oczyszcza się samoistnie, niejako "naturalnie", bez dotrysku paliwa i to jest najlepsze.
Pozdrawiam
Maciej

PS Nie śledzę już forum. Jeśli masz pytania, pisz PW.
Awatar użytkownika
texas
Posty: 351
Rejestracja: 18 lis 2014, o 15:16
Samochód: Inny
Silnik: 2.0TSI (272KM)
Imię: Piotr
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Wypalanie filtra DPF?

Post autor: texas »

mnie ten wentylatorek załaczył się chyba 3 razy, zrobiłem superbem 13tyś km, i zawsze załacza się jak wracam z pracy (8km) i np. rozmawiam z kimś przez telefon, wtedy jadę bardzo delikatnie bo skupiam sie też na rozmowie, dojeżdzam do domu, gasze auto i wentylator załaczony. Średnie spalanie z tych 8km zawsze poniżej 5l/100km. Od czasu ostatniego załaczenia filtra staram się jeździć na niższych biegach/wyższych obrotach i jest ok.
P.S. Ostatnio sprawdzał znajomy dpf kompem i wyszło
"wymiana filtra cząstek stałych jeszcze nie jest konieczna
Filtr cząstek stałych, zawartość popiołu w oleju 0.140l (maks. 0.46l)
czyli chyba nieźle. Przebieg 268kkm
Awatar użytkownika
elmi_k
Posty: 2548
Rejestracja: 9 sty 2014, o 20:06
Samochód: Toyota Hilux
Silnik: 3.0 D-4D (171KM)

Re: Wypalanie filtra DPF?

Post autor: elmi_k »

Ostatnio zmieniony 23 lip 2016, o 20:15 przez elmi_k, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
przem00
Posty: 628
Rejestracja: 13 wrz 2011, o 15:15
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Lokalizacja: KWI

Re: Wypalanie filtra DPF?

Post autor: przem00 »

Ty masz za dużo czasu ;-)

Wysłane z mojego GT-I9505 przy użyciu Tapatalka
ODPOWIEDZ