S2, manual, wersja 4x4 - ocena oleju Millers EP 75w80 GL5

bezduszny

S2, manual, wersja 4x4 - ocena oleju Millers EP 75w80 GL5

Post autor: bezduszny »

Nie tak dawno zmieniłem olej w skrzyni manualnej na Millers'a EP 75w80 GL5.
Pierwsze wrażenia po wyjechaniu z ASO były pozytywne. Skrzynia pracowała ładnie, biegi wchodziły miękko.

Niestety, przy temperaturach ujemnych (jakie ostatnio mamy nocami) olej zachowuje się subiektywnie gorzej niż ten fabrycznie zalewany.
Kilkudniowe "poranne testy" potwierdziły pierwsze spostrzeżenie.
"Na zimno" biegi wchodzą z delikatnym tarciem, którego nie było w przypadku oleju fabrycznego. Po przejechaniu kilku kilometrów i kilku zmianach biegów ... wszystko wraca do normy.

Moim zdaniem, olej słabo nadaje się do tej skrzyni.

Kolejny olej do przetestowania... w drodze.

no :mrgreen:
chudy
Posty: 1002
Rejestracja: 12 mar 2010, o 22:26
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Lokalizacja: napisz skąd jesteś
Kontakt:

Re: S2, manual, wersja 4x4 - ocena oleju Millers EP 75w80 GL

Post autor: chudy »

Czyli fabryczny olej nie jest zły i nie trzeba od razu go wymieniać.
Oczywiście każdy robi według uznania.
bezduszny

Re: S2, manual, wersja 4x4 - ocena oleju Millers EP 75w80 GL

Post autor: bezduszny »

Inaczej.
Jest dobry.. i jak już zmieniać to na taki sam kiedy poczujesz, że skrzynia gorzej zaczyna pracować.

Przetestuję jeszcze Millers TRX 75/90.
Bardzo dobrze spisywał się w skrzyni F40 jaką miałem w Vectra C.
Sebastian_M26
Posty: 1707
Rejestracja: 26 lut 2010, o 18:58
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Aktualnie: seria 188KM/270Nm
Lokalizacja: Katowice

Re: S2, manual, wersja 4x4 - ocena oleju Millers EP 75w80 GL

Post autor: Sebastian_M26 »

Millers ma dobre oleje, lecz nie wszystko. Trzeba porównać temp. krzepnięcia w przepływ w niskich temp. Wlałeś zbyt "gęsty" olej.
Jeśli chodzi o przekładniowe (i nie tylko), nie znajdziesz nic lepszego (cywilnego) niż Fuchs.
Spróbuj Sintofluid FE 75W lub 75W-80. U mnie w M32 ten drugi spisuje się rewelacyjnie, na mrozach.
PANIE WŁADZO, MA PAN RACJĘ, NIESTETY ZDARZYŁO MI SIĘ PRZEKROCZYĆ PRĘDKOŚĆ, ZDAJĘ SOBIE SPRAWĘ Z TEGO, ŻE BYŁO TO BARDZO NIEODPOWIEDZIALNE, ŻE NARAZIŁEM INNYCH UCZESTNIKÓW RUCHU NA NIEBEZPIECZEŃSTWO ALE ... JECHAŁEM SZYBKO, GDYŻ LUBIĘ ZAPIERDALAĆ...
bezduszny

Re: S2, manual, wersja 4x4 - ocena oleju Millers EP 75w80 GL

Post autor: bezduszny »

Ten Fuchs jest tylko GL5
nie posiada GL4
Miałem go zalanego go do Swift Sport 2012 i było znacząco gorzej było niż na seryjnym oleju.
Sebastian_M26 pisze:Wlałeś zbyt "gęsty" olej.
Nie jest zbyt gęsty.. bo takie same parametry lepkościowe deklasuje VAG
więc powinno być dobrze.

W Oplu VC ze skrzynia F40 najlepiej zachowywał się 75/90.
Na porannych mrozach było ciężko.. ale bez zgrzytów jak na fabrycznym oleju, a co najważniejsze biegi "wchodziły"
Sebastian_M26
Posty: 1707
Rejestracja: 26 lut 2010, o 18:58
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Aktualnie: seria 188KM/270Nm
Lokalizacja: Katowice

Re: S2, manual, wersja 4x4 - ocena oleju Millers EP 75w80 GL

Post autor: Sebastian_M26 »

Oryginalny olej to G052171 a wiec 75W z GL4. Duża ilość dodatków EP w GL5 nie korzystnie wpływa na pracę synchronizatorów. Dodatkowo skrzynia została zaprojektowana do pracy z olejem 75W.
W Fiacie bardzo szybko wróciłem do oleju 75W, po zmianie na 75W-90, właśnie przez toporną zmianę biegów szczególnie na zimno.
PANIE WŁADZO, MA PAN RACJĘ, NIESTETY ZDARZYŁO MI SIĘ PRZEKROCZYĆ PRĘDKOŚĆ, ZDAJĘ SOBIE SPRAWĘ Z TEGO, ŻE BYŁO TO BARDZO NIEODPOWIEDZIALNE, ŻE NARAZIŁEM INNYCH UCZESTNIKÓW RUCHU NA NIEBEZPIECZEŃSTWO ALE ... JECHAŁEM SZYBKO, GDYŻ LUBIĘ ZAPIERDALAĆ...
bezduszny

Re: S2, manual, wersja 4x4 - ocena oleju Millers EP 75w80 GL

Post autor: bezduszny »

Ta toporna zmiana tylko przy bardzo niskich temperaturach...
i tylko ciężko pracuje przez kilka zmian. Takich dni w roku masz kilka. Reszta to ciepło i bardzo ciepło.. gdzie ten olej świetnie pracuje..

Za to zmiany, mimo iż były ciężkie były precyzyjne, bez zgrzytania w często 2-3 krotnego wbijania biegu.

Przetestujemy jak to będzie w SII :mrgreen:
Sebastian_M26
Posty: 1707
Rejestracja: 26 lut 2010, o 18:58
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Aktualnie: seria 188KM/270Nm
Lokalizacja: Katowice

Re: S2, manual, wersja 4x4 - ocena oleju Millers EP 75w80 GL

Post autor: Sebastian_M26 »

Fuchs 75W:
Lepkość dynamiczna w -40°C [mPas]: 75000
Lepkość kinematyczna w 40°C [mm²/s]: 40.8
Wskaźnik lepkości: 179
Temperatura płynięcia [°C]: -44

Millers EP 75W-80
Lepkość na zimno przy -30C…n/a
Lepkość kinematycza przy 40C…74,9 cSt
Indeks lepkości…125
Temperatura krzepnięcia…-35C

Millers nie jest testowany na mrozie bo w UK po prostu wysokie mrozy to rzadkość.
Martwi mnie też niski wskaźnik lepkości tego oleju, czy przy wysokim obciążeniu nie dojdzie do zerwania filmu olejowego. Dodatkowo Millers to olej mineralny a Fuchs to olej syntetyczny.
Jeśli chodzi o przekładniówki, to ciężko jakiemuś producentowi dorównać do Fuchs-a.

Wymiana, którą zrobiłeś jest krokiem wstecz, jeśli chodzi o mechaniczną ochronę skrzyni biegów przed zużyciem.
PANIE WŁADZO, MA PAN RACJĘ, NIESTETY ZDARZYŁO MI SIĘ PRZEKROCZYĆ PRĘDKOŚĆ, ZDAJĘ SOBIE SPRAWĘ Z TEGO, ŻE BYŁO TO BARDZO NIEODPOWIEDZIALNE, ŻE NARAZIŁEM INNYCH UCZESTNIKÓW RUCHU NA NIEBEZPIECZEŃSTWO ALE ... JECHAŁEM SZYBKO, GDYŻ LUBIĘ ZAPIERDALAĆ...
bezduszny

Re: S2, manual, wersja 4x4 - ocena oleju Millers EP 75w80 GL

Post autor: bezduszny »

Sebastian_M26 pisze:Oryginalny olej to G052171
do mnie idzie: G 052171A2
wg. ETKA

ale dla potomności: oznaczenie A2 dotyczy butelek 1 litrowych a oznaczenie A1 butelek o pojemności 1/2 litra
Ostatnio zmieniony 4 kwie 2013, o 12:44 przez bezduszny, łącznie zmieniany 1 raz.
bezduszny

Re: S2, manual, wersja 4x4 - ocena oleju Millers EP 75w80 GL

Post autor: bezduszny »

Sebastian_M26 pisze:(...)
co do porównania
Fuchs - syntetyk
Millers - minerał
więc w wypisanych danych różnice będą znaczne.. a wynikają głównie z właściwości samych baz olejowych
ale przetestować trzeba ;)


A oryginalny olej jest na bazie mineralnej ?
Bo z tego co pamiętam to tak.


PS
Następny będzie FE 75W :mrgreen:
Sebastian_M26
Posty: 1707
Rejestracja: 26 lut 2010, o 18:58
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Aktualnie: seria 188KM/270Nm
Lokalizacja: Katowice

Re: S2, manual, wersja 4x4 - ocena oleju Millers EP 75w80 GL

Post autor: Sebastian_M26 »

Z tego co kiedyś gryzłem temat to w 5-cio biegowych był minerał a w 6-tkach syntetyk.
Dotyczy to nowych aut od 2006r. bo w starszych to tylko syntetyczny G50 75W-90.
PANIE WŁADZO, MA PAN RACJĘ, NIESTETY ZDARZYŁO MI SIĘ PRZEKROCZYĆ PRĘDKOŚĆ, ZDAJĘ SOBIE SPRAWĘ Z TEGO, ŻE BYŁO TO BARDZO NIEODPOWIEDZIALNE, ŻE NARAZIŁEM INNYCH UCZESTNIKÓW RUCHU NA NIEBEZPIECZEŃSTWO ALE ... JECHAŁEM SZYBKO, GDYŻ LUBIĘ ZAPIERDALAĆ...
bezduszny

Re: S2, manual, wersja 4x4 - ocena oleju Millers EP 75w80 GL

Post autor: bezduszny »

No to jeżeli to co było fabrycznie... było syntetykiem
to zrobiłem krok wstecz.

ale jutro go naprawię ;)
bezduszny

Re: S2, manual, wersja 4x4 - ocena oleju Millers EP 75w80 GL

Post autor: bezduszny »

No i minął tydzień od zmiany oleju.
Zrobiłem na nowym smarowidle (Millers TRX Synth 75w90) niecałe 2000km i w stosunku do poprzedniego jest znaczna poprawa.
Po rozgrzaniu skrzynią pracuje niemal idealnie. Lewarek stawia delikatny opór i a biegi wchodzą z delikatnym ale miękkim "kliknięciem".
Niestety, nie miałem okazji sprawdzić jak zachowuje się na mrozach.. ale pewnie nie jest tak pomarańczowo jak teraz. Na okres letni, kiedy jest ciepło... idealne rozwiązanie.
Na zimno nie czuć jak by "zgrzytania" przy pierwszej zmianie biegów jak w przypadku oleju 75/80 (minerał).

Około środy zamienię go (dzisiaj już się nie dało) na Fuchs'a 75W który przyszedł w tym tygodniu...... i zobaczymy jakie wrażenia będą z tego oleju.
Co ciekawe, Fuchs jest stosunkowo tani w stosunku do oleju oryginalnego (płaciłem coś około 39 PLN brutto za litr).
Sebastian_M26
Posty: 1707
Rejestracja: 26 lut 2010, o 18:58
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Aktualnie: seria 188KM/270Nm
Lokalizacja: Katowice

Re: S2, manual, wersja 4x4 - ocena oleju Millers EP 75w80 GL

Post autor: Sebastian_M26 »

A tak z ciekawości, masz swój warsztat/podnośnik/kanał i robisz to sam?
W skrzyni jest korek kontrolny czy wlewasz odmierzoną ilość zgodnie z serwisówką, bo do Superba jeszcze nie przeglądałem serwisówki.
PANIE WŁADZO, MA PAN RACJĘ, NIESTETY ZDARZYŁO MI SIĘ PRZEKROCZYĆ PRĘDKOŚĆ, ZDAJĘ SOBIE SPRAWĘ Z TEGO, ŻE BYŁO TO BARDZO NIEODPOWIEDZIALNE, ŻE NARAZIŁEM INNYCH UCZESTNIKÓW RUCHU NA NIEBEZPIECZEŃSTWO ALE ... JECHAŁEM SZYBKO, GDYŻ LUBIĘ ZAPIERDALAĆ...
bezduszny

Re: S2, manual, wersja 4x4 - ocena oleju Millers EP 75w80 GL

Post autor: bezduszny »

Nie mam warsztatu.. a na pewno nie aż takiego by zrobić to w S2. W Jeep'ie XJ pewnie sam bym to zrobił, bo postawił bym go na kobyłkach :mrgreen:
Pierwsza wymiana była w ASO, druga w serwisie/warsztacie na terenie miasta. Trzecia będzie też tam.. ale dzisiaj nie było wolnego podnośnika.
Wchodzi 2,3 litra oleju... i nawet nie wiem jak to wlewają.
Następnym razem pofatyguje się i sprawdzę... jaką fotkę zrobię ;)


PS.
Jak ktoś chce tanio kupić olej Fuchsa, to jest w dobrej cenie na zmienolej.pl



edit:
literówki
Ostatnio zmieniony 14 kwie 2013, o 07:57 przez bezduszny, łącznie zmieniany 3 razy.
ODPOWIEDZ