Problemy z temperaturą oleju po wymianie rozrządu CBBB

jjlca
Posty: 5
Rejestracja: 24 lip 2019, o 09:28
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Imię: Jarosław

Problemy z temperaturą oleju po wymianie rozrządu CBBB

Post autor: jjlca »

Witam,

Maszyna:
SII, silnik CBBB, DSG, rocznik 2009, końcówka roku, obecnie 185kkm.

Skrótem:
Robiłem rozrząd w aso skoda (cześci "oryginalne"). Po wymianie problem z układem chłodzenia.
Temperatura wody trzyma OK, nawet szybko nagrzewa, olej bardzo długo zrównuje się temperaturą z wodą (podgrzewa), też przegrzewa obecnie do prawie 120 oC (obciążenie), później długo schładza.
Wcześniej olej nigdy powyżej 105 oC nawet przy butowaniu, zawsze szybciutko schodził się olej do temperatury wody przy ustaniu obciążenia.
Obecnie woda szybko łapie temperaturę, ale trzyma jednak 90 oC, kiedyś dłużej się nagrzewała (od zimnego), ale za to równo z olejem.

Szerzej:
Zrobiłem małe ręczne LOGI z wyświetlacza i mamy następujące fazy testu:
(23 oC, klima włączona, jazda po płaskim, 1 osoba)

1. podgrzewanie wody (po postoju)
2,5km, jazda miejska do autostrady
woda 55 oC -> 90 oC
olej 50 oC - > 58 oC

!!! duża różnica olej - woda, ale szybko się nagrzał

2. podgrzewanie oleju
16km, 120km/h, 8 min, autostrada tempomat
woda 90 oC -> 90 oC
olej 60 oC -> 90 oC

!!! długo się nagrzewa

3. wycisk
przyśpieszanie 100-180km/h i odpuszczanie, kilka razy
woda 90oC -> 90 oC
olej 90 oC -> 106 oC
wskazanie oleju reaguje z lekkim opóźnieniem od wycisku

!!! łatwo bym osiągnął 120 oC oleju, wcześniej nigdy
!!! woda jednak stoi na 90 oC, hmmmm

4. studzenie
15km, 9min, 90 km/h tempomat
woda 90 oC -> 90 oC
olej 106 oC -> 92 oC

!!! schładzanie o 14 oC aż w 15km / 9min, masakra....

Wnioski:
-woda szybko łapie, ale trzyma, pewnie dlatego, że nie musi grzać oleju (coś z chłodnicą woda-olej)
-olej późno podąża za wodą (coś z chłodnicą woda-olej),
-albo za mało wody płynie prze chłodnice, albo za mało oleju płynie przez chłodnicę (pompa wody?, pompa oleju?, przytkane węże wody/oleju?, termostat?),

Dodatkowo:
-poziom oleju OK, górny stan, < 5kkm
-płyn nowy G13 po wymianie, stan OK
-odkręcanie korka wody na chodzie, małe ciśnienie, leciutkie to puff, przy gazowaniu do 2500rpm nic w nim nie buzuje, woda w nim - można palec trzymać czyli mniej niż 60 oC
-auto spala, przyśpiesza, jeździ OK,
-z fizyki: przyjmując najgorsze założenia (zawyżanie obliczeń) przy podgrzewaniu moc cieplna przekazywana przez chłodnicę olej-woda nie przekroczyła 600W,
a w momencie schładzania nie przekroczyła 300W, na pewno coś tutaj nie gra !!!

Małe szanse, ale powiem:
-zrąbany czujnik wody, złudnie pokazuje 90 oC ?
-był błąd z uszkodzoną izolacją kabla do dodatkowej pompy wody do EGR, zaizolowano, problem zniknął ten, a z temperaturą dalej jest,
-z tego co wiem czujnik temp oleju jest w misce, wody nie wiem gdzie jest.

Ktoś ma jakieś pomysły?
Panowie w skodzie próbują problem zbagatelizować.
Ja stawiam problem po stronie wody, a nie oleju (mam nadzieję).
Po stronie wody problem z pompą, termostatem lub wężem.
Z pobieżnych oględzin węże OK, termostat i pompa wody nie analizowana.
Z racji, że pompa była niedawno dotykana, a termostat nie, to stawiam na pompę.

Mogę prosić o konsultację techniczną kogoś doświadczonego?

Pozdrawiam
Jarek
Awatar użytkownika
Enriquez
Administrator
Posty: 13589
Rejestracja: 2 cze 2012, o 09:20
Samochód: Inny
Rocznik: 2022
Silnik: Inny
Imię: Marcin
Lokalizacja: Łódź - Wieś ELW

Re: Problemy z temperaturą oleju po wymianie rozrządu CBBB

Post autor: Enriquez »

A przypadkiem nie wymienili Ci przy okazji oleju? Wygląda to normalnie, po prostu wlali Ci ten Castrol i masz takie a nie inne efekty.
Poza tym, czym Ty mierzysz te temperatury? To, co podaje licznik to ma mało wspólnego z rzeczywistością. Spróbuj zlogować bezpośrednio komputerem.
Pozdrawiam
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
jjlca
Posty: 5
Rejestracja: 24 lip 2019, o 09:28
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Imię: Jarosław

Re: Problemy z temperaturą oleju po wymianie rozrządu CBBB

Post autor: jjlca »

Witam,

Oleju nie wymieniali.
Olej wymieniałem ja już w nim z 7 razy i nigdy nie było takiego efektu. Zawsze ten sam olej.

Temperatura oleju pokazana jest na wyświetlaczu (przewijalne menu, funkcja wbudowana standardowo), zgadza się ona z odczytem z któregoś tam bloku czytając kablem, więc jest wiarygodna.
Jeden jest czujnik temp. oleju i to jest właśnie ten odczyt wprost. Pomiary są zatem rzetelne.
Mowa o tym, losowy filmik z neta: https://youtu.be/bX5YumFsIbw?t=46

Dzięki za post.
Liczę na dalsze pomysły.

Pozdrawiam
Jarek
jjlca
Posty: 5
Rejestracja: 24 lip 2019, o 09:28
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Imię: Jarosław

Re: Problemy z temperaturą oleju po wymianie rozrządu CBBB

Post autor: jjlca »

Witam,

Kolejne obserwacje.
Upał, na dworze po 35 oC, auto czarne, karoseria/wnętrze po 50-60 stopni na słońcu.

Jazda, póżniej zostawienie na słońcu, ponownie odpalanie po jakimś czasie.
Wskazania:
-woda 60 oC,
-olej 60 oC.
Woda nagrzała się w ciągu mniej niż 500m do temperatury 90 oC !!!, olej powolutku szedł do góry stopień po stopniu przez kilka dobrych kilometrów.

Chyba coś z obiegiem wody, tzn pompa bardzo słabo pompuje, termostat jednak reguluje.
Słabo na tyle by pchać wodę przez wymiennik olej/woda, ale na tyle mocno by krążyło po bloku silnika i nie przegrzewało.
Czujnik jest przy termostacie i stąd szybkie nagrzewanie, woda po prostu wolno płynie i szybko się nagrzewa i dopływa gorąca już od razu do termostatu.
Możliwe, że silnik punktowo się przegrzewa (góra), a obieg jest niemalże grawitacyjny ciepłe/zimne - wszak różnica podczas jazdy to jak 90 do 30 czyli 60 stopni co ma prawo działać bez pompy.
Stawiam na uwaloną pompę. Widział ktoś coś takiego?

Skoda powiedziała, że może zrzucić rozrząd i sprawdzić pompę jak twierdzę, że to pompa.
Jak to nie to to pokrywam koszt akcji. Co doradzicie?

Pozdrawiam
Jarek
JanB
Posty: 76
Rejestracja: 9 lip 2018, o 20:24
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Imię: Jan

Re: Problemy z temperaturą oleju po wymianie rozrządu CBBB

Post autor: JanB »

No bezczelność serwisu niepojęta. Klient zgłasza się z problemem po wykonanej usłudze a oni się z Tobą licytują?!???? Moim zdaniem powinieneś oficjalnie zgłosić reklamację po wymianie rozrządu, pisemnie, żeby byl dowód. Zlecenie usługi masz? Fakturę? Auto zastępcze niech ci dają i naprawiają do skutku na swój koszt.
jjlca
Posty: 5
Rejestracja: 24 lip 2019, o 09:28
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Imię: Jarosław

Re: Problemy z temperaturą oleju po wymianie rozrządu CBBB

Post autor: jjlca »

Witam,

Problem dalej istnieje.

Byłem na diagnostyce u nich łaskawie, ale powiedzieli mi że tak jest dobrze, sprawdzili.
Pomierzyli temperatury przez vcds, przecież się nie przegrzewa, jeździ, będzie pan zadowolony.
Innym też się grzeje olej do nawet 130 i żyją i to jest normalne.
Nie przyjmują tłumaczenia, że tak nie było i to nie jest normalne.
Szkoda gadać.

Zrobiłem małe rozeznanie układu chłodzenia teoretyczne (schematy z etki), obmacanie praktyczne (duszenie węży), pomiary (pirometr).
Mała analiza schematów jest tutaj razem z rysunkiem podsumowującym: https://drive.google.com/file/d/0B6mOy0 ... sp=sharing
Na końcowym rysunku strony lewa/prawa i przód/tył elementów są zachowane jak to jest faktycznie zlokalizowane względem silnika.

Ustaliłem:
-obieg z króćca w bloku przez chłodnice dsg, chłodnice oleju jest zapowietrzony (miękkie węże),
-węże na wyjściu z głowicy twardnieją jak sie przygazuje, ale ciśnienie buduje dopiero koło 2000 obr.min,

Ten obieg jest trudno położony by go odpowietrzyć - węże są wyżej niż punkty zasilania/powrotu.
Próbowałem ograniczać przepływ na inne równoległe obiegi by tamtędy wypchało, ale średnio mi to poszło.
By się udało musiałbym zadusić skutecznie 4 inne obiegi (egr, nagrzewnice, chłodnice, szybki obieg przez kryze) co jest ciężko wykonalne.
Próbowałem w sumie to zrobić, ale efekt mizerny, może zjadło z 1cm ze zbiorniczka płynu, a rury do chłodnicy dsg/oleju dalej miękkie.

No i pytanie czy ktoś mógłby druknąć te 5 stron, popatrzeć na to i powiedzieć mi jak to odpowietrzyć ???
Stwierdzam jednocześnie, że panowie ze skody to marni praktycy, ignoranci dokumentacji i procedur, nawet nie mają pojęcia, że to się samo nie odpowietrzy.
Pewnie nie jeden klient jeździ z tak zrobioną robotą, żaden problem, póki nie korzysta z >50% mocy swojego auta prze dłużej niż 5 minut.

Mam też 2 spostrzeżenia, może ktoś potwierdzi lub zaprzeczy:
-obiegi (jest ich 5 sztuk: chłodnica, egr, nadrzewnica, szybki obieg z kryzą, olej/dsg) są spięte równolegle i trochę loterią jest jak połynie woda, płynie tam gdzie "łatiwej", zatem tam gdzie jest bańka powietrza na pewno sama nie zacznie płynąć, zatem teoria samo-odpowietrzania nie ma tutaj racji bytu,
-termostat jak reguluje to otwiera/zamyka chłodnice, czy jednocześnie też z drugiej strony otwiera/zamyka szybki obieg gorący? krócce są zlokalizowane przeciwstawnie i w sumie mógłby regulować tak, że jedno otwiera a drugie dławi lub tylko tylko otwiera/zamyka chłodnice bez wpływu na szybki gorący obieg,

Ponawiam tutaj link:
https://drive.google.com/file/d/0B6mOy0 ... sp=sharing

Pozdrawiam,
Jarek
jarkow
Posty: 469
Rejestracja: 3 maja 2013, o 20:51
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Imię: Jarek
Lokalizacja: Ostrowiec Św

Re: Problemy z temperaturą oleju po wymianie rozrządu CBBB

Post autor: jarkow »

Wg mnie układ chłodzenia jest ok. Woda bez oporów ma płynąc przez nagrzewnicę, przez egr z elektryczną pompą, krótki obieg regulowany kryzą, chłodnica regulowana termostatem, obieg chłodnica oleju i chłodnica dsg przez termostat przy skrzyni dsg. A propo sprawdzałeś - wymieniałeś termostat przy dsg? To dość częsta usterka.
ODPOWIEDZ