Problemy z temperaturą oleju po wymianie rozrządu CBBB
: 24 lip 2019, o 10:22
Witam,
Maszyna:
SII, silnik CBBB, DSG, rocznik 2009, końcówka roku, obecnie 185kkm.
Skrótem:
Robiłem rozrząd w aso skoda (cześci "oryginalne"). Po wymianie problem z układem chłodzenia.
Temperatura wody trzyma OK, nawet szybko nagrzewa, olej bardzo długo zrównuje się temperaturą z wodą (podgrzewa), też przegrzewa obecnie do prawie 120 oC (obciążenie), później długo schładza.
Wcześniej olej nigdy powyżej 105 oC nawet przy butowaniu, zawsze szybciutko schodził się olej do temperatury wody przy ustaniu obciążenia.
Obecnie woda szybko łapie temperaturę, ale trzyma jednak 90 oC, kiedyś dłużej się nagrzewała (od zimnego), ale za to równo z olejem.
Szerzej:
Zrobiłem małe ręczne LOGI z wyświetlacza i mamy następujące fazy testu:
(23 oC, klima włączona, jazda po płaskim, 1 osoba)
1. podgrzewanie wody (po postoju)
2,5km, jazda miejska do autostrady
woda 55 oC -> 90 oC
olej 50 oC - > 58 oC
!!! duża różnica olej - woda, ale szybko się nagrzał
2. podgrzewanie oleju
16km, 120km/h, 8 min, autostrada tempomat
woda 90 oC -> 90 oC
olej 60 oC -> 90 oC
!!! długo się nagrzewa
3. wycisk
przyśpieszanie 100-180km/h i odpuszczanie, kilka razy
woda 90oC -> 90 oC
olej 90 oC -> 106 oC
wskazanie oleju reaguje z lekkim opóźnieniem od wycisku
!!! łatwo bym osiągnął 120 oC oleju, wcześniej nigdy
!!! woda jednak stoi na 90 oC, hmmmm
4. studzenie
15km, 9min, 90 km/h tempomat
woda 90 oC -> 90 oC
olej 106 oC -> 92 oC
!!! schładzanie o 14 oC aż w 15km / 9min, masakra....
Wnioski:
-woda szybko łapie, ale trzyma, pewnie dlatego, że nie musi grzać oleju (coś z chłodnicą woda-olej)
-olej późno podąża za wodą (coś z chłodnicą woda-olej),
-albo za mało wody płynie prze chłodnice, albo za mało oleju płynie przez chłodnicę (pompa wody?, pompa oleju?, przytkane węże wody/oleju?, termostat?),
Dodatkowo:
-poziom oleju OK, górny stan, < 5kkm
-płyn nowy G13 po wymianie, stan OK
-odkręcanie korka wody na chodzie, małe ciśnienie, leciutkie to puff, przy gazowaniu do 2500rpm nic w nim nie buzuje, woda w nim - można palec trzymać czyli mniej niż 60 oC
-auto spala, przyśpiesza, jeździ OK,
-z fizyki: przyjmując najgorsze założenia (zawyżanie obliczeń) przy podgrzewaniu moc cieplna przekazywana przez chłodnicę olej-woda nie przekroczyła 600W,
a w momencie schładzania nie przekroczyła 300W, na pewno coś tutaj nie gra !!!
Małe szanse, ale powiem:
-zrąbany czujnik wody, złudnie pokazuje 90 oC ?
-był błąd z uszkodzoną izolacją kabla do dodatkowej pompy wody do EGR, zaizolowano, problem zniknął ten, a z temperaturą dalej jest,
-z tego co wiem czujnik temp oleju jest w misce, wody nie wiem gdzie jest.
Ktoś ma jakieś pomysły?
Panowie w skodzie próbują problem zbagatelizować.
Ja stawiam problem po stronie wody, a nie oleju (mam nadzieję).
Po stronie wody problem z pompą, termostatem lub wężem.
Z pobieżnych oględzin węże OK, termostat i pompa wody nie analizowana.
Z racji, że pompa była niedawno dotykana, a termostat nie, to stawiam na pompę.
Mogę prosić o konsultację techniczną kogoś doświadczonego?
Pozdrawiam
Jarek
Maszyna:
SII, silnik CBBB, DSG, rocznik 2009, końcówka roku, obecnie 185kkm.
Skrótem:
Robiłem rozrząd w aso skoda (cześci "oryginalne"). Po wymianie problem z układem chłodzenia.
Temperatura wody trzyma OK, nawet szybko nagrzewa, olej bardzo długo zrównuje się temperaturą z wodą (podgrzewa), też przegrzewa obecnie do prawie 120 oC (obciążenie), później długo schładza.
Wcześniej olej nigdy powyżej 105 oC nawet przy butowaniu, zawsze szybciutko schodził się olej do temperatury wody przy ustaniu obciążenia.
Obecnie woda szybko łapie temperaturę, ale trzyma jednak 90 oC, kiedyś dłużej się nagrzewała (od zimnego), ale za to równo z olejem.
Szerzej:
Zrobiłem małe ręczne LOGI z wyświetlacza i mamy następujące fazy testu:
(23 oC, klima włączona, jazda po płaskim, 1 osoba)
1. podgrzewanie wody (po postoju)
2,5km, jazda miejska do autostrady
woda 55 oC -> 90 oC
olej 50 oC - > 58 oC
!!! duża różnica olej - woda, ale szybko się nagrzał
2. podgrzewanie oleju
16km, 120km/h, 8 min, autostrada tempomat
woda 90 oC -> 90 oC
olej 60 oC -> 90 oC
!!! długo się nagrzewa
3. wycisk
przyśpieszanie 100-180km/h i odpuszczanie, kilka razy
woda 90oC -> 90 oC
olej 90 oC -> 106 oC
wskazanie oleju reaguje z lekkim opóźnieniem od wycisku
!!! łatwo bym osiągnął 120 oC oleju, wcześniej nigdy
!!! woda jednak stoi na 90 oC, hmmmm
4. studzenie
15km, 9min, 90 km/h tempomat
woda 90 oC -> 90 oC
olej 106 oC -> 92 oC
!!! schładzanie o 14 oC aż w 15km / 9min, masakra....
Wnioski:
-woda szybko łapie, ale trzyma, pewnie dlatego, że nie musi grzać oleju (coś z chłodnicą woda-olej)
-olej późno podąża za wodą (coś z chłodnicą woda-olej),
-albo za mało wody płynie prze chłodnice, albo za mało oleju płynie przez chłodnicę (pompa wody?, pompa oleju?, przytkane węże wody/oleju?, termostat?),
Dodatkowo:
-poziom oleju OK, górny stan, < 5kkm
-płyn nowy G13 po wymianie, stan OK
-odkręcanie korka wody na chodzie, małe ciśnienie, leciutkie to puff, przy gazowaniu do 2500rpm nic w nim nie buzuje, woda w nim - można palec trzymać czyli mniej niż 60 oC
-auto spala, przyśpiesza, jeździ OK,
-z fizyki: przyjmując najgorsze założenia (zawyżanie obliczeń) przy podgrzewaniu moc cieplna przekazywana przez chłodnicę olej-woda nie przekroczyła 600W,
a w momencie schładzania nie przekroczyła 300W, na pewno coś tutaj nie gra !!!
Małe szanse, ale powiem:
-zrąbany czujnik wody, złudnie pokazuje 90 oC ?
-był błąd z uszkodzoną izolacją kabla do dodatkowej pompy wody do EGR, zaizolowano, problem zniknął ten, a z temperaturą dalej jest,
-z tego co wiem czujnik temp oleju jest w misce, wody nie wiem gdzie jest.
Ktoś ma jakieś pomysły?
Panowie w skodzie próbują problem zbagatelizować.
Ja stawiam problem po stronie wody, a nie oleju (mam nadzieję).
Po stronie wody problem z pompą, termostatem lub wężem.
Z pobieżnych oględzin węże OK, termostat i pompa wody nie analizowana.
Z racji, że pompa była niedawno dotykana, a termostat nie, to stawiam na pompę.
Mogę prosić o konsultację techniczną kogoś doświadczonego?
Pozdrawiam
Jarek