Strona 1 z 15

Spadek temperatury oleju

: 30 lis 2014, o 17:56
autor: Michu
Taka sytuacja, jade dzis (na dworze plus 6 stopni) w mala trase, 2x50km - w jedna strone, temperatura po paru kilometrach autostrady 90 stopni na analogu i 90-100 na cyfrowym - predkosc 140-170.
Z powrotem, styl jazdy ten sam, temperatura na analogu najpierw spada do nieco ponad 50, na cyfrowym do 77 - daje w pedal, temperatura ciut wzrasta - 60/82. Daje porzadnie w pedal - 65/85. Kaloryfer nastawiony zawsze na 22 - z ciekawosci dalem na minimum, ale bez wiekszych zmian.

Nigdy w zyciu nie mialem takiego czegos - o co kaman? Termostat zwariowal, znaczy sie padl?

Re: Spadek temperatury oleju

: 30 lis 2014, o 18:44
autor: sko89
Analog , cyfrowy co masz na myśli? Analog temp płynu, cyfrowy - oleju? Jeżeli tak to mógł paść czujnik temp płynu. Wskazania temp. oleju prawidłowe. Gdyby termostat zwariował na nagrzanym silniku to temp by podnosiła się.

Re: Spadek temperatury oleju

: 30 lis 2014, o 19:08
autor: Michu
Tak, analog czyli plynu w chlodnicy, ten po lewej na dole. Cyfrowy, czyli oleju, wyswietlany na MFD. Zaraz sprawdze jak w ogole z plynem u mnie i jade mala runde zrobic - zobacze co i jak.
Rozumiem, ze ewentulanie kabelkiem moznaby odczytac czy to rzeczywiscie czujnik?

Re: Spadek temperatury oleju

: 30 lis 2014, o 20:54
autor: sko89
Zdecydowanie tak.

Re: Spadek temperatury oleju

: 30 lis 2014, o 22:12
autor: Michu
Jesli sie bujne w dluzsza trase do Polski, to cos autu grozi powaznego czy tylko przeklamany wynik temepratury?

Re: Spadek temperatury oleju

: 1 gru 2014, o 07:13
autor: Mej
T1000 pisze:Jesli sie bujne w dluzsza trase do Polski, to cos autu grozi powaznego czy tylko przeklamany wynik temepratury?
Zimno w aucie, zwiększone dawkowanie paliwa, brak aktywnej regeneracji DPF.

Wcale nie wiadomo co jest winne - czujnik(-i) czy termostat.
Moim zdaniem zdecydowanie termostat, ponieważ spada tez temperatura oleju.
Wymiana jest banalnie prosta, a koszt materiałów uwzględniając dolewkę płynu nie przekracza 40 - 50 EUR.

Przed podjęciem prac oczywiście warto odczytać błędy i sprawdzić wiarygodność czujników w blokach wartości mierzonych.

Na Twoim miejscu, pomimo tego, że usterka nie jest szczególnie groźna (w warunkach drogowych, bo w miejskich szkoda DPF), wolałbym zlikwidować problem przed dalszą podróżą. Z kilku względów.

PS:
Stopniowa utrata sprawności termostatu nie jest niczym niezwykłym i dlatego warto go zmieniać przy jednej robocie z "rozrządem" i pompą wody. Wspominałem niedawno o tym tutaj: viewtopic.php?f=6&t=5156&p=124819&hilit ... at#p124819 , ale niestety, na tym forum niektórzy zawsze wiedzą "najlepiej".

Re: Odp: Spadek temperatury oleju

: 1 gru 2014, o 07:22
autor: Michu
Dzięki za informacje. W tym tygodniu zatem oddam auto do mechaniora.
Tylko jeszcze raz się bujne i sprawdzę temperatury.
A rozrząd miałem zrobiony jakieś 20 tysięcy km temu.

Re: Spadek temperatury oleju

: 1 gru 2014, o 07:54
autor: rezon
Dla mnie to jednak wygląda na termostat. Gdyby coś nie tak było z czujnikami to jeden wskazywałby normalnie - przecież to dwa różne czujniki. Sprawdź po uruchomieniu zimnego silnika czy kilka minut później nie masz ciepłego węża z chłodnicy. Jeśli tak to przepuszcza termostat.

Re: Spadek temperatury oleju

: 1 gru 2014, o 08:00
autor: sko89
Na w pełni nagrzanym silniku awaria termostatu powoduje spadek temperatury??? Przy w pełni nagrzanym silniku , po dłuższej jeździe termostat jest już w pełni otwarty. Jeżeli będzie się przymykać lub nie w pełni otwierać to można liczyć tylko na wzrost temperatury, a jakim cudem spadek????

Re: Spadek temperatury oleju

: 1 gru 2014, o 10:03
autor: Docent83
bo termostat w domysle jest zamknięty i pilnuje aby temperatura silnika była około 90 st. Zazwyczaj awaria termostatu objawia się przedwczesnym otwieraniem i chłodzeniem silnika wcześniej niż jest to konieczne.
Tormostat decyduje o ilości płynu chłodniczego oddanego na chłodnice. W praktyce do osiągnięca temperatury pracy silnika termostat powinnien byc cały czas zamkniety.
Nie wiem jak w VAG ale w BMW był jeden wyjątek .... przy ostrym wejsciu na obroty i pełnym obciążeniu silnika termostat był otwierany wcześniej aby nie dopuścić do szybkiego i nagłego wzrostu temeratury .... czasami dochodziło do sytuacji że po ostrej jezdzie na wysokich obrotach i z dużą prędkością silnik chłodził się poniżej 88 st. ( 88 bo w silniku M47 BMW taka była temperatura pracy - nie 90 )

Re: Spadek temperatury oleju

: 1 gru 2014, o 10:06
autor: rezon
Mej pisze: PS:
Stopniowa utrata sprawności termostatu nie jest niczym niezwykłym i dlatego warto go zmieniać przy jednej robocie z "rozrządem" i pompą wody. Wspominałem niedawno o tym tutaj: viewtopic.php?f=6&t=5156&p=124819&hilit ... at#p124819 , ale niestety, na tym forum niektórzy zawsze wiedzą "najlepiej".
wszystko ulega stopniowej utracie sprawności. Akurat termostat potrafi odmówić współpracy zarówno przy 50kkm jak i 500kkm, a wymiana termostatu nie wymaga rozbierania połowy silnika, więc po co go ruszać skoro działa i może działać jeszcze bardzo długo albo bardzo krótko? Tak samo jak świece żarowe - wymienia się komplet, ale z reguły po awarii pierwszej, a nie profilaktycznie np. przy wymianie paska rozrządu.

Re: Spadek temperatury oleju

: 1 gru 2014, o 10:19
autor: sko89
Nadal zwracam uwagę, że mamy do czynienia z w pełni nagrzanym silnikiem, gdzie termostat powinien już być całkowicie otwarty na drugi obieg do chłodnicy. W takim przypadku raczej awaria czujnika, która może dodatkowo wyzwalać pracę wentylatora chłodnicy. Chyba nie będziesz mi tłumaczył, że przy w pełni nagrzanym silniku, w trakcie normalnej jazdy z temperaturami dodatnimi rolą termostatu jest pilnowanie aby chłodziwo nie szło na chłodnicę bo silnik się przeziębi?

Re: Spadek temperatury oleju

: 1 gru 2014, o 10:36
autor: rezon
tak jak pisał Docent83 - 90st. nie oznacza całkowitego otwarcia termostatu. Pracuje właśnie przy tej temperaturze - lekko się przymykając albo otwierając aby taką utrzymać. Właśnie po to aby chłodziwo nie szło nadmiernie na chłodnicę bo silnik się przeziębi. Wentylator ma swój czujnik - inny niż wskazówka, a temp oleju to jeszcze inny - jak temp. oleju jest też obniżona to musiałyby dwa czujniki jednocześnie ulec uszkodzeniu. Jest to możliwe, ale mniej prawdopodobne niż awaria termostatu

Re: Spadek temperatury oleju

: 1 gru 2014, o 10:48
autor: sko89
Ale wg mnie temperatura samego oleju jest adekwatna do stylu jazdy. Tylko temp chłodziwa zwraca uwagę, że coś nie tak. No może i termostat, ale coś mi się nie wydaje aby silnik po jeździe w jedną stronę na trasie był na tyle niedogrzany w drodze powrotnej aby jeszcze termostat dawkował chłodziwo na drugi obieg przy dodatnich temp zewnętrznych. To raczej już warunki do krótkiego odpalenia wentylatora chłodnicy.

Re: Spadek temperatury oleju

: 1 gru 2014, o 12:53
autor: Michu
Aha, skoro padło hasło wentylator - to już 2 czy 3 razy mi się zalaczyl po zgaszeniu samochodu. Trochę byłem zdziwiony bo były to zwykłe trasy (20km) gdzie nie butowałem auta no i ostatnio autem gdzie słyszałem wentylatory był chyba polonez... Tak tylko sygnalizuje bo możliwe ze jedno ma z drugim coś wspólnego.