ZAWIESZENIE - jakiej firmy wybrac

Regulamin forum
Szczegółowy regulamin działu znajduje się tutaj: link
bezduszny

Re: ZAWIESZENIE - jakiej firmy wybrac

Post autor: bezduszny »

@sjak, wiem co piszę :)

Wiesz dlaczego tak jest ?
Bo nie ważne jaka fabryka będzie element produkowała.. (bo są to kontrakty ilościowe) on zawsze musi być taki sam.
Dlatego nie ma ani w częściach samochodowych ani w olejach własnego "widzi mi się produkcyjnego" zleceniobiorcy.

Dostają szczegółowe rysunki i specyfikacje materiałowe.. i na tej podstawie robią wyliczenia ile będzie kosztować zrealizowanie kontraktu.
Ostatnio zmieniony 8 paź 2012, o 08:09 przez bezduszny, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
sjak
Posty: 2521
Rejestracja: 20 sie 2011, o 14:17
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 240 KM, 350 Nm
Imię: Sławek
Lokalizacja: Ryki lubelskie
Kontakt:

Re: ZAWIESZENIE - jakiej firmy wybrac

Post autor: sjak »

Czyli chcesz przez to powiedzieć, że Mercedes, który może wyjechać na Bilsteinie, Monroe lub Sachsie (wszystkie oczywiście jako MB) wyjeżdża zawsze na takich samych amorach. I np. Bilstein, który jest montowany w Subaru oddaje za darmo swoją technologię KYB, ponieważ ta również jest tam montowana ... wymiennie, w dokładnie tych samych modelach.
bezduszny

Re: ZAWIESZENIE - jakiej firmy wybrac

Post autor: bezduszny »

Wiem to, bo moim dobrym partnerem na rajdach 4x4 jest jeden dystryktów GM'a.
Spędziliśmy trochę godzin właśnie na rozmowach o częściach i polityce koncernów. Polityka i zasady zamawiania są wszędzie takie same.

Tak samo olej...
jeżeli kupujesz go w butelce GM'a w Polsce, Hiszpanii, czy Finlandii...
to nie jest olej z tej samej blendowni.
Oleje są zamawiane lokalnie.. a blendownie robią je wg. narzuconej receptury.

Uważasz, że ekonomicznie uzasadnione jest wożenie z południa Włoch oleju do północnej Finlandii ? Nie.
Zamawia się olej, etykiety i butelki lokalnie.

Dla fabryki GM'a w Gliwicach bardzo często oleje robi blendownia STATOIL'a w Ostrowcu Świętokrzyskim.


Wiem, że to co piszę burzy mit "takiej samej jakości"... no ale trudno.
Awatar użytkownika
sjak
Posty: 2521
Rejestracja: 20 sie 2011, o 14:17
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 240 KM, 350 Nm
Imię: Sławek
Lokalizacja: Ryki lubelskie
Kontakt:

Re: ZAWIESZENIE - jakiej firmy wybrac

Post autor: sjak »

Jak zauważyłeś, nie podważam Twojego zdania o olejach, bo moja wiedza w tym temacie nie jest na wystarczającym poziomie, więc przyjmuję, że w olejach tak rzeczywiście może być. Natomiast w kwestii konkretnych elementów OEM produkowanych przez określone firmy oraz zamienników produkowanych przez te same firmy już nieco pojęcia mam.
I zapewniam Cię, że nie ma opcji, aby Bilstein oddał do produkcji komukolwiek swój by-pass, opracowany pierwotnie pod potrzeby STI, a przecież to samo STI wyjeżdża zamiennie również na KYB-ie
bezduszny

Re: ZAWIESZENIE - jakiej firmy wybrac

Post autor: bezduszny »

Oczywiście, są pewne elementy które nie są wymysłem producenta samochodu a biorą je od konkretnego producenta gotowych części jego oferty.
Tak są brane np. turbiny... i być może amortyzatory do STI.
Awatar użytkownika
sjak
Posty: 2521
Rejestracja: 20 sie 2011, o 14:17
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 240 KM, 350 Nm
Imię: Sławek
Lokalizacja: Ryki lubelskie
Kontakt:

Re: ZAWIESZENIE - jakiej firmy wybrac

Post autor: sjak »

bezduszny pisze:Oczywiście, są pewne elementy które nie są wymysłem producenta samochodu a biorą je od konkretnego producenta gotowych części jego oferty.
Tak są brane np. turbiny... i być może amortyzatory do STI.
Tak jest ze zdecydowaną większością części, które określane są jako "eksploatacyjne", czyli wszelkiego rodzaju "cierne", "spręzyste", uszczelnienia i zużywające się elementy zawieszenia. Również amortyzatory i opony - w ogromnej większości przypadków.
bezduszny

Re: ZAWIESZENIE - jakiej firmy wybrac

Post autor: bezduszny »

Gdyby tak było...
to elementy zawieszenia (np. wahacze) od Passata CC pasowały by do innych marek z po za koncerny VAG.
Tak jest ?
Awatar użytkownika
sjak
Posty: 2521
Rejestracja: 20 sie 2011, o 14:17
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 240 KM, 350 Nm
Imię: Sławek
Lokalizacja: Ryki lubelskie
Kontakt:

Re: ZAWIESZENIE - jakiej firmy wybrac

Post autor: sjak »

A to dlaczego? Klocki też nie pasują np do vc
bezduszny

Re: ZAWIESZENIE - jakiej firmy wybrac

Post autor: bezduszny »

Tarcza 312mm z odpowiednim rozstawem otworów pasuje jeszcze do innego koncernu niż VAG ?
Awatar użytkownika
sjak
Posty: 2521
Rejestracja: 20 sie 2011, o 14:17
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 240 KM, 350 Nm
Imię: Sławek
Lokalizacja: Ryki lubelskie
Kontakt:

Re: ZAWIESZENIE - jakiej firmy wybrac

Post autor: sjak »

Jest tak - np. firma Jurid produkuje xxx rodzajów klocków hamulcowych. To samo robi np Ferodo. Generalnie większość produkcji trafia pod odpowiednim brandem do sklepów jako zamienniki oryginałów. Jeśli którejś z nich uda się podpisać umowę na dostawę elementów OEM do np Mercedesa, partia z NORMALNEJ LINII PRODUKCYJNEJ, produkowana WG TEJ SAMEJ TECHNOLOGII tylko zweryfikowana jakościowo pod narzucone przez zamawiającego warunki, gdzie rzeczywiście elementy tej weryfikacji (ale tylko elementy kontroli, nie produkcji) mogą się różnić od std procedury obowiązującej u zleceniobiorcy, jest oznaczana zgodnie z życzeniem, pakowana w odpowiednie pudełka zamówione w drukarni (sami czasem takie robimy) i wysyłana do zamawiającego. Tam przechodzi dodatkową procedurę sprawdzającą, i jeśli coś nie bangla, jest tak jak pisałeś.
Tym niemniej te elementy są brane z "normalnej" taśmy, nikt tu nie bawi się w zmianę technologii produkcji pod konkretne zamówienie. Nikt, z dobrych firm. W firmach gorszych (Monroe, Delphi, Textar), gdzie kontrakty wygrywane są pieniędzmi, rzeczywiście, aby spełnić wymogi jakościowe producentów produkcja jest ustawiana "pod zamówienie". I wówczas Twoje teza o gorszej jakości zamienników jest słuszna. Czyli innymi słowy - Ferodo OEM i Ferodo zamiennik - będą to dokładnie te same elementy. Textar OEM i Textar zamiennik - tu już nie koniecznie ;)

Jest jeszcze jeden element - często firma wypuszczająca nowy model na rynek, w którym użyte zostały zupełnie nowe elementy, określa dokładnie ich parametry i technologię produkcji, a potem podpisuje umowę np z Juridem na wykonanie i dostawę takich części. Jednocześnie w umowie takiej znajduje się zapis, że (np) Juridowi nie wolno przez okres 3 lat wypuścić tych elementów na rynek pod jakimkolwiek innym brandem niż zamawiający. Ale to już zupełnie inna opowieść :)
Ostatnio zmieniony 8 paź 2012, o 09:56 przez sjak, łącznie zmieniany 1 raz.
bezduszny

Re: ZAWIESZENIE - jakiej firmy wybrac

Post autor: bezduszny »

...aleeee odkręcasz kota ogonem ;)

Pisaliśmy o elementach zawieszenia (wahacze) które są ściśle określone dla jakiegoś modelu.... a Ty zszedłeś na klocki hamulcowe...
które nie są wymysłem Jurid'a... a są w standardzie ATE do zacisków ATE.

Czyli innymi słowy - Ferodo OEM i Ferodo zamiennik - będą to dokładnie te same elementy
nie
Awatar użytkownika
sjak
Posty: 2521
Rejestracja: 20 sie 2011, o 14:17
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 240 KM, 350 Nm
Imię: Sławek
Lokalizacja: Ryki lubelskie
Kontakt:

Re: ZAWIESZENIE - jakiej firmy wybrac

Post autor: sjak »

Nie ma znaczenia ATE, JURID, FERODO, EBC czy cokolwiek innego. Chodzi o sam proces.
bezduszny

Re: ZAWIESZENIE - jakiej firmy wybrac

Post autor: bezduszny »

Owszem ma...
bo skoro ATE wypuszcza nowy zacisk z nowym rozmiarem klocka.. i dogaduje się np. z GM'em o wprowadzeniu go do jakiegoś modelu
to nie można sobie ot tak kopiować tego.
Do tego pytanie: kto jest właścicielem "wzoru" klocka i kto może podejmować decyzję "kto może robić zamienniki a kto nie" ?


Zobacz jeszcze jedną rzecz...
GM (a w zasadzie ktoś robiący dla GM'a) ma amortyzatory IDS+ które kosztują 1.500,- PLN za sztukę... i do których nie ma zamienników na rynku.
Dlaczego ?
Bo GM powiedział "nie".
Awatar użytkownika
sjak
Posty: 2521
Rejestracja: 20 sie 2011, o 14:17
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 240 KM, 350 Nm
Imię: Sławek
Lokalizacja: Ryki lubelskie
Kontakt:

Re: ZAWIESZENIE - jakiej firmy wybrac

Post autor: sjak »

Przeceniasz możliwości GM. Do Subaru Diesel nie ma np zamienników filtra paliwa, a jeszcze do nie dawna nie było również zamienników filtra oleju.
Powód jest bardzo prozaiczny - zbyt mały potencjalny popyt w stosunku do kosztów uruchomienia produkcji.
A "prawa autorskie" dotyczące m.in. części samochodowych trwają przez 3 lata. Potem wzór jest "wolny" na mocy porozumień międzynarodowych w prawach patentowych

po upływie trzech lat od dnia uzyskania patentu uprawniony z patentu lub z licencji nie może nadużywać swego prawa, w szczególności przez uniemożliwianie korzystania z wynalazku przez osobę trzecią, jeżeli jest ono konieczne do zaspokojenia potrzeb rynku krajowego, a zwłaszcza gdy wymaga tego interes publiczny, a wyrób jest dostępny społeczeństwu w niedostatecznej ilości lub jakości albo po nadmiernie wysokich cenach.
w szczególności:
korzystanie z wynalazku dotyczącego środków komunikacji i ich części lub urządzeń,


;) ;) ;)
Awatar użytkownika
Misiek Fisiek
Posty: 9426
Rejestracja: 9 maja 2011, o 09:06
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 1000.500.100.900
Lokalizacja: Warwsiowa

Re: ZAWIESZENIE - jakiej firmy wybrac

Post autor: Misiek Fisiek »

Ale to nie odbywa się z automatu. Są warunki:

po upływie trzech lat od dnia uzyskania patentu uprawniony z patentu lub z licencji nie może nadużywać swego prawa, w szczególności przez uniemożliwianie korzystania z wynalazku przez osobę trzecią, jeżeli jest ono konieczne do zaspokojenia potrzeb rynku krajowego, a zwłaszcza gdy wymaga tego interes publiczny, a wyrób jest dostępny społeczeństwu w niedostatecznej ilości lub jakości albo po nadmiernie wysokich cenach.

W myśl przepisu, który zacytowałeś ochrona patentowa nie zawsze wygasa. Ale nie mam pojęcia jak to wygląda w praktyce.
Obrazek

♫♪♫♪...私のホンダはラクダよりも速い...♪♫♪
ODPOWIEDZ