Jak to jest z tymi felgami

Blueskojota
Posty: 65
Rejestracja: 2 lis 2017, o 19:02
Samochód: Superb III combi
Silnik: 2.0TSI (190KM)
Lokalizacja: Wrocław

Jak to jest z tymi felgami

Post autor: Blueskojota »

Nie znalazłem odpowiedniego wątku a trochę się już zgubiłem....
Zamarzyłem sobie wymianę felg z seryjnych 17" w S3 kombi TSI 220KM na 18".
Z oponami nie miałem problemów.
Natomiast zawiesiłem się przy felgach.

Po przegrzebaniu różnych forum i stron, widzę że felgi mają "homologowane" dla S3 TSI 220km rozmiary:

7J x 17 H2 do opon 215/55 R17 94W (ET 40)
8J x 18 H2 do opon 235/45 R18 94W (ET44)
8J x 19 H2 do opon 235/40 R19 96W (ET44)

Przeszperałem naście stron producentów felg plus sklepów (z oponeo i spółką córką do felg na czele) i mam problem z ET i otworem centralnym.

Często (najczęściej :evil: ) jest tak, że przy przeszukiwaniu felg po modelu auta, wyskakują dla S3 wyniki z innym OC i innym ET.
Zwykle chwalą się, że mają certyfikaty ABE, TUV. Pewnie jeszcze FBI, CIA, PiS... etc.

Zadzwoniłem do 3 różnych ASO + do działu homologacji całej grupy w Poznaniu. Oprócz informacji, że ET zmieni mi parametry jezdne jeśli będzie zbyt duże albo zbyt małe i może być źle ..... powiedziano też (Inny mistrz), że musi być taki otwór i takie ET jak w homologacji i koniec, żadnych alternatyw. Że plastik nie da rady przenieść sił które działają na piastę (nie wdaję się w dyskusję czy to śruby czy piasta przenoszą ich więcej - na pewno oba mają wpływ) i że po sezonie będę miał zapiekankę na alu.
Nikt nie mówił o cofnięciu gwarancji mimo wielu pytań. Skazywali mnie natomiast jako potencjalnego winnego jeśli będzie stłuczka i rzeczoznawca udowodni, że zmiana felg na niehomologowane dla dopuszczonego do ruchu pojazdu mogła wpłynąć na ewentualną stłuczkę. Oraz, że ASO może się wypiąć na gwarancyjną naprawę zawieszenia jeśli coś się przez te 2 czy 4 lata stanie.

przy odbiorze auta sprzedawca rekomendował 57,1 i żadnego innego ale przy ET "pozwalał" na małą modyfikację (nie pytałem czy ma na myśli 1% w każdą stronę czy inne podejście; ) ).

nikt wprost też nie powiedział, że producent dopuszcza inne ET i w jakim zakresie. O otworze nie wspominając..

I po tym długim wstępie, kilka pytań:


- Czy ktoś używa pierścieni centrujących? plastik? alu? jak to się wam sprawuje? (bicie, uszkodzenia plastików, pogorszenie parametrów jezdnych?)
- jeśli stosowaliście pierścienie, macie porównanie między redukcja ~66 /57 a np. ~70 / 57 (milimetry pomijam narazie)
- Czy ktoś miał problemy w ASO na przeglądzie / naprawie gwarancyjnej jak przyjechał na felgach o "niewłaściwych parametrach"
- czy ktoś używa felg o skrajnie innym ET (<35, >49)? jak "to jeździ"?

Miłego!

Pozdr; )
Awatar użytkownika
sane
Posty: 1820
Rejestracja: 7 lut 2017, o 09:59
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 335/450
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jak to jest z tymi felgami

Post autor: sane »

Serio zadałeś sobie tyle trudu, żeby uzyskać taką odpowiedź? :)
Honda Civic VI iSR ¦ 2008-2013
Honda Accord VII Sport GT ¦ 2008 - 2017
Skoda Superb III Sportline ¦ 2017 - 2023

BMW 5 Series G30 LCi M Sport ¦ 2022 -
Awatar użytkownika
CLO27
Posty: 9857
Rejestracja: 23 lis 2015, o 23:51
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: +-500 KM/600NM
Lokalizacja: Nowy Sacz

Re: Jak to jest z tymi felgami

Post autor: CLO27 »

JA pierd....chłopie przesadziłeś w druga stronę...et mam 40 miałem, zarówno 48 jak i 33....pierścienie i 66 i 74....ogólnie jest jeden ch czy takie czy takie, sił żadnych inaczej się nie rozkłada bo ten pierścień powoduje właśnie równomierne rozłożenie sił...na mniejszym et jeździ się zdecydowanie lepiej, pewniej trzyma się wóz w zakrętach...

Ogolnie kupuj felgi jakie ci się podobają minimalne et to około podejrzewam 35 jak będzie większe to wyregulujesz dystansem....tak na dystansach też jeździłem i też nie miało to wpływu na jazdę ...........
CZARNUCH SII 1,8 TSI mn moc seryjna x 2,5 ;)
viewtopic.php?f=18&t=7516
Kura SIII + Kuń GT + Dzik ZJ grand + Miś KQ :)
Blueskojota
Posty: 65
Rejestracja: 2 lis 2017, o 19:02
Samochód: Superb III combi
Silnik: 2.0TSI (190KM)
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jak to jest z tymi felgami

Post autor: Blueskojota »

sane pisze:Serio zadałeś sobie tyle trudu, żeby uzyskać taką odpowiedź? :)
wymyśliłem na poczekaniu :mrgreen:

taa... poświęciłem się....dla kogo, nie wiem jeszcze :x


Po komentarzu wnioskuję, że nie zadałem durnego pytania i nie dostanę hasła "przeszukaj forum" :D


do brzegu.
Clo, czy w Skodzie nie było problemów z gwarancją? nie czepiali się w twojej srebrnej strzale innego ET i pierścieni?
Awatar użytkownika
CLO27
Posty: 9857
Rejestracja: 23 lis 2015, o 23:51
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: +-500 KM/600NM
Lokalizacja: Nowy Sacz

Re: Jak to jest z tymi felgami

Post autor: CLO27 »

Nie...tylko srebrnej skody to ja nie mam...i niby do czego mieliby się czepiac?
CZARNUCH SII 1,8 TSI mn moc seryjna x 2,5 ;)
viewtopic.php?f=18&t=7516
Kura SIII + Kuń GT + Dzik ZJ grand + Miś KQ :)
Blueskojota
Posty: 65
Rejestracja: 2 lis 2017, o 19:02
Samochód: Superb III combi
Silnik: 2.0TSI (190KM)
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jak to jest z tymi felgami

Post autor: Blueskojota »

mea culpa...człowiek myśli grey, pisze srebro.

Skoda jest dopuszczona do ruchu w oparciu o świadectwo homologacji.
Nie wiem co to za dokument, ale zakładam, że pojazd dopuszcza się do ruchu przy określonych parametrach.
W tym również określone parametry felg.

Wy się znacie więcej, a mi zależy na tym, żeby aso nie kazało mi spadać na drzewo jeśli mi się coś w zawieszeniu na gwarancji wysypie.
jdef90
Posty: 409
Rejestracja: 30 kwie 2017, o 08:37
Samochód: Superb III
Silnik: 2.0TSI (272KM)

Re: Jak to jest z tymi felgami

Post autor: jdef90 »

CLO27 pisze:JA pierd....chłopie przesadziłeś w druga stronę...et mam 40 miałem, zarówno 48 jak i 33....pierścienie i 66 i 74....ogólnie jest jeden ch czy takie czy takie, sił żadnych inaczej się nie rozkłada bo ten pierścień powoduje właśnie równomierne rozłożenie sił...na mniejszym et jeździ się zdecydowanie lepiej, pewniej trzyma się wóz w zakrętach...

Ogólnie kupuj felgi jakie ci się podobają minimalne et to około podejrzewam 35 jak będzie większe to wyregulujesz dystansem....tak na dystansach też jeździłem i też nie miało to wpływu na jazdę ...........
Hej... nie do końca jest jak piszesz... jako że kiedyś zajmowałem się zawodowo felgami to na szybko usystematyzuję:

1. zmiana ET zmienia parametry zawieszenia, jeśli to jest mm czy dwa, realnie nie ma to znaczenia (formalnie już może mieć), ale już ET:30 będzie zmieniało obciążenia na łożyskach oraz piaście przesuwając kąty pracy całego zawiasu. Może to mieć wpływ na gwarancję i ubezpieczenie. Faktycznie niższe ET niby poprawia prowadzenie (szerszy rozstaw kół), ale wpływa na trwałość zawiasu i półosi napędowych.

2. otwór centralny i pierścienie... to na nich opiera się i pracuje felga przenosząc obciążenie na piastę. Tutaj nie obawiałbym się za bardzo, choć faktycznie zdarza się, że się wyrobią lub zapieką, a koło sobie drga... tym niemniej renomowani dostawcy raczej sobie z tym poradzili, nie obawiałbym się.

3. Kupuj felgi z homologacją, którą każdy szanujący się producent przeprowadza dla swojego produktu. Homologacja wygląda tak: http://admin.uniwheels.jfnet.de/pdf/002 ... 211530.pdf tam masz konkretne dane falgi, konkretne modele aut, konkretne parametry opon itd dla których jest homologacja. Jeśli masz coś takiego, nikt Ci nic nie zrobi (choć niby producent może próbować nie uznawać gwarancji, ale byłby debilem). TUV dla wytwórcy, czy inne ISO, JATO, NATO i FBI nie są homologacją. Często nieznani producenci chwalą się TUV, który jest po prostu certyfikatem systemu jakości wytwórni, bądź nawet maszyn na których pracują. Fajnie że coś takiego mają, może ich produkty są nawet dobrej jakości, ale nie ratuje to w żadnych przypadkach podbramkowych. Ty jako klient musisz o tym wiedzieć.

4. warto zawsze skorzystać z dobrego kalkulatora parametrów koła, ja korzystam z tego: https://www.wheel-size.com/calc/
Jest tam nieco pobieżnie, ale kompletnie omówiony każdy parametr koła (19 różnych zmiennych)

jako ciekawostkę dodam, że 1 kg wzrostu masy koła jest równoważny dorzuceniu około 4kg do masy auta... stąd zakładając większe felgi i opony, które ważą np 4kg więcej niż nasze standardowe, w efekcie jeździmy autem, które ma jakby na pokładzie 3 worki cementu, albo jednego pasażera....
Awatar użytkownika
kamracik
Zasłużony
Posty: 7444
Rejestracja: 10 paź 2014, o 10:52
Samochód: Superb II combi
Silnik: 1.8TSI CDAA (160KM)
Lokalizacja: Łódź

Re: Jak to jest z tymi felgami

Post autor: kamracik »

Blueskojota pisze:Po komentarzu wnioskuję, że nie zadałem durnego pytania i nie dostanę hasła "przeszukaj forum" :D
Można tak napisać bo temat akurat był wałkowany n razy, łącznie z rysunkami odnośnie różnic czy mniejsze ET czy dystanse i co lepsze dla auta (nie ma znaczenia).

Tylko, że zadałeś normalnie pytanie z faktami i nie oczekujesz, że ktoś za Ciebie zrobi robotę to i odpowiedzi są rzeczowe, czego nie kumają inni, którzy dostali taką odpowiedź z falą hejtu :)

Odpowiadając na Twoje pytanie homologację fajnie mieć w razie 'W', bo ubezpieczyciel będzie się potencjalnie czepiać i szkoda dawać jemu powód ku temu.
Foton

Re: Jak to jest z tymi felgami

Post autor: Foton »

Ale byli też tacy co chcieli zmieniać opony czy też koła na te z homologacji przed zaproszeniem ubezpueczyciela:)
Awatar użytkownika
piramida
Doradca
Posty: 4011
Rejestracja: 12 sie 2012, o 12:21
Samochód: Superb III combi 4x4
Rocznik: 2016
Silnik: 2.0TSI (280KM)
Aktualnie: 480bhp/570Nm
Imię: Piotr
Lokalizacja: Kraków

Re: Jak to jest z tymi felgami

Post autor: piramida »

Po co ci te wszystkie certyfikaty, homologacje na felgi? Z resztą jak kupisz firmową felgę to zazwyczaj producent posiada odpowiednie atesty i certyfikaty.
jdef90
Posty: 409
Rejestracja: 30 kwie 2017, o 08:37
Samochód: Superb III
Silnik: 2.0TSI (272KM)

Re: Jak to jest z tymi felgami

Post autor: jdef90 »

homologacja jest wymagana przez kodeks drogowy art. 70 (szczególnie art. 70c, 70d i 70g pkt 6)

odnośnie renomowanych producentów... tak zazwyczaj posiadają, ale dobrze jest to sprawdzić, żeby się nie zdziwić... bo może się okazać, że akurat dany rozmiar/typ felgi nie jest homologowany do danej wersji auta...
Awatar użytkownika
skipper
Posty: 854
Rejestracja: 3 sty 2015, o 14:34
Samochód: Superb III
Silnik: 2.0TSI (220KM)
Lokalizacja: Kraków

Re: Jak to jest z tymi felgami

Post autor: skipper »

a nie możesz kupić felg skodowskich? mnie się podobają
SIII L&K 2.0 TSI 220KM viewtopic.php?f=18&t=8480
Krystian
Posty: 45
Rejestracja: 14 paź 2017, o 17:32
Samochód: Superb III combi 4x4
Silnik: 1.6TDI (120KM)
Imię: Krystian

Re: Jak to jest z tymi felgami

Post autor: Krystian »

Blueskojota
Posty: 65
Rejestracja: 2 lis 2017, o 19:02
Samochód: Superb III combi
Silnik: 2.0TSI (190KM)
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jak to jest z tymi felgami

Post autor: Blueskojota »

Srebrne osiemnastki na stronie skody kosztują ~1,1k za sztukę, nie planowałem takiego wydatku a w tej cenie można już AEZ kupić (choć z innym ET :D)

No chyba, że ktoś chce wspomóc budżet i kupić kompletne koła: premiumcontact 5 z zeusami 17" z przebiegiem 400 km - taniej niż na stronie skody :D
Na ewentualne ogłoszenie muszę jeszcze "zapracować" paroma postami...

Na stronie byłem (dzięki za linka) - nie ma podanych otworów, co biorąc pod uwagę różne stanowiska przedmówców może być jednak ważne.
Na dziś wolę mniejsze ryzyko niż większe.

Z całości wypowiedzi nie rozumiem różnicy między certyfikatem TUV a homologacją TUV? Podobnego otrzymałem na początku analizy tematu od felgi.pl na alutec ikenu grey (te mają jeszcze abe), ale w translatorze dokumentu nigdzie nie znalazłem hasła "homologacja" - zarówno w podanym linku jak i tym, którym mam...

Poszukałem w sieci i nie znalazłem żadnych przepisów odnośnie samych felg.
A TUV i ABE jak rozumiem, dotyczą rynku niemieckiego i takim papierkiem według polskich przepisów mogę jako podpałki użyć..


Na jakim otworze centralnym jeździsz Krystian?
jdef90
Posty: 409
Rejestracja: 30 kwie 2017, o 08:37
Samochód: Superb III
Silnik: 2.0TSI (272KM)

Re: Jak to jest z tymi felgami

Post autor: jdef90 »

jeszcze raz zerknij na ten dokument:
http://admin.uniwheels.jfnet.de/pdf/002 ... 211530.pdf
jeśli dostawca da ci dokument, który będzie wyglądał jak ten, czyli będą określone parametry felgi oraz Twój model i wersja auta, będzie on wystawiony przez jakiś uznaną firmę certyfikującą (TUV, DEKRA itp), to na 99% będzie to homologacja.

TUV i ABE są jak najbardziej dokumentami homologacyjnymi o ile zawierają dane jak powyżej. Ale zdarza się, że egzotyczni dostawcy chwalą się TUV, a okazuje się że jest on na... proces produkcyjny, maszynę na której robią felgi itp. co nie ma żadnej wartości.

Podstawy prawne podałem powyżej, chyba faktycznie są niewłaściwe, bo wygląda na to że przepisy te są uchylone... ale nie sądzę, że nie zostały gdzieś indziej sprecyzowane i nie są zgodne z regulacjami UE. Nie będzie nigdzie odniesienia wprost do felg, tylko należy szukać w odniesieniu do elementów wyposażenia pojazdu, którymi felgi są. Postaram się pogrzebać jeszcze w tym temacie w wolnej chwili
ODPOWIEDZ