Hak holowniczy i przyczepa kempingowa

miniu444
Posty: 10
Rejestracja: 14 sty 2022, o 20:50
Samochód: Superb III combi
Rocznik: 2017
Silnik: 2.0TDI (150KM)
Imię: Michał
Lokalizacja: Warszawa

Hak holowniczy i przyczepa kempingowa

Post autor: miniu444 »

Koledzy mam pytanie . Silnik 2.0 TDI 150 koni, DSG 7 2017 ,chciałbym zamontować hak westphalia np,do ciągnięcia przyczepy kempingowej 1400kg i pytanie czy to jest możliwe ,nie będzie się przegrzewał ,i skrzynia to wytrzyma ,bo słyszałem że inne jest chłodzenie w seryjnie skodach z hakiem. Jak to wygląda .
SE7
Posty: 194
Rejestracja: 10 lut 2020, o 19:09
Samochód: Superb III combi 4x4 Facelift
Silnik: 2.0TDI (190KM)

Re: Hak holowniczy i przyczepa kempingowa

Post autor: SE7 »

Nie będzie się przegrzewał. Miałem O3 1,6 tdi i ciągałem przyczepy o masie 1,6tony.
Masz kategorię B+E bo chyba taki zestaw będzie powyżej 3,5tony.
Awatar użytkownika
tomber
Posty: 11
Rejestracja: 16 cze 2021, o 13:59
Samochód: Superb III Facelift
Rocznik: 2020
Silnik: Inny
Imię: Tomasz

Re: Hak holowniczy i przyczepa kempingowa

Post autor: tomber »

Próbowałem ustalić w zeszłym roku jak zamawiałem samochód co to oznacza przygotowanie pod hak, faktycznie autoryzowany serwis nie chciał montować haka do samochodu na gwarancji, bez tego przygotowania, mógł skorygować ten fakt montując to przygotowanie co się wiązało z wymianą elementów układu chłodzenia (dokładnie których nie wiem). Niektórzy jeździli do Niemiec montować haki, ale tam są inne przepisy drogowe w zakresie korzystania z nich (rowery na haku nie wymagają homologacji w dowodzie).
Na własne potrzeby doszedłem do wniosku, że pewnie jest tak że fabryka jeśli może to oszczędza na elementach samochodu tak żeby przetrzymał okres gwarancji, czyli jak samochód w zamówieniu nie ma przygotowania pod hak, to mogą go trochę "odchudzić" i dać wytyczne że bez tego przygotowania nie można zamontować haka, żeby wypełnić parametry homologacji co do DMC na haku, ale jak będą tam małe obciążenia typu rowery (a to tylko max 100kg do wagi, gdzie DMC przyczepy dla mojego Superba to 2000kg czyli jakiś pikuś) to nie ma dla nich problemu, po gwarancji to już nie jest ich problem tylko problem właściciela. Ilość samochodów bez haków jest na pewna znacząco większa niż tych z hakiem więc są w dużej skali zauważalne.
W praktyce sądzę, że chłodzenie pewnie wytrzyma jak nie będziesz katował samochodu górami i jakimiś częstymi/długimi jazdami z przyczepą.
Co do samego ciągania przyczepy to trzeba jeszcze pamiętać, że oprócz uprawnień B, B96 lub B+E w Polsce obowiązuje współczynnik 1,33 stosunku
DMC samochód/przyczepa, co akurat w przypadku mojego Superba przekłada się mocno na masę przyczepy jaką mogę ciągnąć w Polsce:
Samochód DMC = 2080kg
Z dowodu Przyczepa DMC = 2000kg
2080/1,33=1564kg
Czyli w Polsce mogę ciągnąc przyczepę maksymalnie o DMC=1564kg, mało kto o tym pamięta i często DMC w dowodzie nie jest większe niż wynik tego działania.
SE7
Posty: 194
Rejestracja: 10 lut 2020, o 19:09
Samochód: Superb III combi 4x4 Facelift
Silnik: 2.0TDI (190KM)

Re: Hak holowniczy i przyczepa kempingowa

Post autor: SE7 »

Kat. B zestawu do 3500kg DMC, Kat. B96 zestawu do 4250kg ale niech nikogo nie zmyli fakt, że przyczepa może mieć tylko 750kg DMC. I raczej z praktycznego pkt. lepiej robić kurs i zdawać egzamin na E.
Awatar użytkownika
orlik
Doradca
Posty: 2976
Rejestracja: 16 lis 2016, o 22:04
Samochód: Superb III 4x4
Silnik: 2.0TSI (272KM)
Aktualnie: 450/550
Lokalizacja: RZ

Re: Hak holowniczy i przyczepa kempingowa

Post autor: orlik »

Ale po co na E? Jak własnie można B96 tańszym kosztem? Co innego jak masz ciężkiego suva (nie mówię o wydmuszkach typu kodjaq) i ciężką przyczepę.
W superbie chyba ciężko przekroczyć 4250kg, biorąc pod uwagę jego DMC i współczynnik 1,33 stosunku

Tylko jednego nie rozumiem: u mnie F1 F2 - 2234kg, a F3 - 4434kg , F3 według dowodu to dopuszczalna masa zespołu pojazdów.
Ostatnio zmieniony 11 maja 2022, o 15:55 przez orlik, łącznie zmieniany 1 raz.
komoornik
Posty: 970
Rejestracja: 26 lut 2012, o 23:24
Samochód: Superb III Facelift
Rocznik: 2021
Silnik: 1.5TSI DADA (150KM)
Lokalizacja: Warszawa

Re: Hak holowniczy i przyczepa kempingowa

Post autor: komoornik »

Widziałem też spoko przyczepy o DMC 1400kg.

Rozumiem że jak Superb ma < 2100 kg DMC i jest przyczepa o DMC 1400kg to wtedy sama kategoria B jest ok?
Awatar użytkownika
orlik
Doradca
Posty: 2976
Rejestracja: 16 lis 2016, o 22:04
Samochód: Superb III 4x4
Silnik: 2.0TSI (272KM)
Aktualnie: 450/550
Lokalizacja: RZ

Re: Hak holowniczy i przyczepa kempingowa

Post autor: orlik »

komoornik no na to wychodzi, bo łącznie nie przekroczone 3500kg.
SE7
Posty: 194
Rejestracja: 10 lut 2020, o 19:09
Samochód: Superb III combi 4x4 Facelift
Silnik: 2.0TDI (190KM)

Re: Hak holowniczy i przyczepa kempingowa

Post autor: SE7 »

orlik pisze: 11 maja 2022, o 15:44 Ale po co na E? Jak własnie można B96 tańszym kosztem? Co innego jak masz ciężkiego suva (nie mówię o wydmuszkach typu kodjaq) i ciężką przyczepę.
W superbie chyba ciężko przekroczyć 4250kg, biorąc pod uwagę jego DMC i współczynnik 1,33 stosunku

Tylko jednego nie rozumiem: u mnie F1 F2 - 2234kg, a F3 - 4434kg , F3 według dowodu to dopuszczalna masa zespołu pojazdów.
Czego nie rozumiesz? F1, F2 DMC max. auta, F3- DMC max. zestawu auto+przyczepa. Czyli możesz teoretycznie ciągnąć przyczepę o DMC 2200kg.
Co do B96 ile zyskasz rezygnując z kursu, a egzamin jest chyba taki sam (tu się nie wypowiem bo mam C+E ponad 30 lat)
Awatar użytkownika
orlik
Doradca
Posty: 2976
Rejestracja: 16 lis 2016, o 22:04
Samochód: Superb III 4x4
Silnik: 2.0TSI (272KM)
Aktualnie: 450/550
Lokalizacja: RZ

Re: Hak holowniczy i przyczepa kempingowa

Post autor: orlik »

SE7 pisze: 11 maja 2022, o 19:40 Czego nie rozumiesz? F1, F2 DMC max. auta, F3- DMC max. zestawu auto+przyczepa. Czyli możesz teoretycznie ciągnąć przyczepę o DMC 2200kg.
No ok, tyle to i ja potrafię rozszyfrować i obliczyć. A co z tym współczynnikiem 1,33?? Jak się ma 2200DMC przyczepy do 2234DMC samochodu.
SE7 pisze: 11 maja 2022, o 19:40 Co do B96 ile zyskasz rezygnując z kursu, a egzamin jest chyba taki sam (tu się nie wypowiem bo mam C+E ponad 30 lat)
No ok, i właśnie słowo kurs to słowo klucz.
,,Ceny kursów na prawo jazdy kategorii B+E nie są odgórnie określone i zależą od wielu czynników, m.in. renomy szkoły jazdy, zdawalności kierowców czy też lokalizacji ośrodka szkolącego. Należy nastawić się na wartości rzędu 1500-2400 zł, czasami nieco niższe lub wyższe. Powyższa cena dotyczy samego kursu."
No i do tego czas (15h) na ten kurs ;)

A B96 idziesz i zdajesz, co najwyżej weźmiesz godzinną lekcję w ramach przypomnienia. Więc jak ktoś nie ma potrzeby, to pytam na uj B+E :roll:
Awatar użytkownika
tomber
Posty: 11
Rejestracja: 16 cze 2021, o 13:59
Samochód: Superb III Facelift
Rocznik: 2020
Silnik: Inny
Imię: Tomasz

Re: Hak holowniczy i przyczepa kempingowa

Post autor: tomber »

orlik pisze: 12 maja 2022, o 01:48
SE7 pisze: 11 maja 2022, o 19:40 Czego nie rozumiesz? F1, F2 DMC max. auta, F3- DMC max. zestawu auto+przyczepa. Czyli możesz teoretycznie ciągnąć przyczepę o DMC 2200kg.
No ok, tyle to i ja potrafię rozszyfrować i obliczyć. A co z tym współczynnikiem 1,33?? Jak się ma 2200DMC przyczepy do 2234DMC samochodu.
Współczynnik ma się tak:
2234kg/1,33=1679kg
A mówiąc po ludzku, to w Polsce samochód o DMC 2234kg może pociągnąć przyczepę specjalną z hamulcem najazdowym o maksymalnym DMC 1679kg.
To co jest wpisane jako DMC 2200kg to maksymalna masa przyczepy, którą może pociągnąć samochód jeśli hamulec przyczepy zadziała w chwili wciśnięcia pedału hamulca przez kierowcę pojazdu, w praktyce oznacza to, że musiałbyś mieć przyczepę której układ hamulcowy jest sprzęgnięty z samochodowym hydraulicznie albo elektronicznie, hamulec najazdowy jak sama nazwa zresztą wskazuje nie spełnia tego wymagania.
Przyczepa specjalna to taka co ma DMC > 750kg w przeciwieństwie do lekkiej która ma DMC <750kg i nie musi mieć hamulca.
Powyższa magia o współczynniku jest zawarta nie w ustawie o Prawo o Ruchu Drogowym tylko w rozporządzaniu Ministra, kiedyś w ramach weryfikacji legend i ustalania stanu faktycznego odnalazłem te konkretne kwity urzędowe, nie słyszałem żeby od tamtego czasu coś się zmieniło.
Inaczej o wpisie DMC przyczep w dowodzie można myśleć jak o tym co deklaruje producent jako maksymalne obciążenie pojazdu, które nie spowoduje jego uszkodzenia, a współczynnik 1,33 to już lokalne (w tym wypadku Polskie) przepisy o ruchu drogowym.
Dodatkowo oczywiście w jadącym zestawie przyczepa zawsze musi być lżejsza niż ciągnący ją samochód.
Awatar użytkownika
orlik
Doradca
Posty: 2976
Rejestracja: 16 lis 2016, o 22:04
Samochód: Superb III 4x4
Silnik: 2.0TSI (272KM)
Aktualnie: 450/550
Lokalizacja: RZ

Re: Hak holowniczy i przyczepa kempingowa

Post autor: orlik »

No właśnie o taką odpowiedź mi chodziło tomber. Dzięki.
SE7
Posty: 194
Rejestracja: 10 lut 2020, o 19:09
Samochód: Superb III combi 4x4 Facelift
Silnik: 2.0TDI (190KM)

Re: Hak holowniczy i przyczepa kempingowa

Post autor: SE7 »

orlik pisze: 12 maja 2022, o 01:48 A B96 idziesz i zdajesz, co najwyżej weźmiesz godzinną lekcję w ramach przypomnienia. Więc jak ktoś nie ma potrzeby, to pytam na uj B+E :roll:
Jesteś chyba nadmiernym optymistą. Miałeś kiedykolwiek podpiętą dużą przyczepę do auta bez szyb tylnych i okazję cofania na lusterka, coś mi się wydaje, że nie po powyższych wpisach.
Awatar użytkownika
orlik
Doradca
Posty: 2976
Rejestracja: 16 lis 2016, o 22:04
Samochód: Superb III 4x4
Silnik: 2.0TSI (272KM)
Aktualnie: 450/550
Lokalizacja: RZ

Re: Hak holowniczy i przyczepa kempingowa

Post autor: orlik »

Nie, nie miałem. Tylko łódź miałem i widoczność ograniczoną przez tylną szybę. A na egzaminie można auto zatrzymać, wielokrotnie wychodzić i obchodzić auto z przyczepą, więc nie widzę sensu płacić za kurs. Jak ktoś nigdy nie jeździł, masz rację, że kurs może się przydać, a wręcz jest wskazany, ale wielu moich znajomych zaczynało jazdy z autem i przyczepą do 3,5 DCM, więc uczyli się sami. Dopiero jak łapali bakcyla przechodzili na większe ,,wagi" po latach.
ODPOWIEDZ