Forum Skoda Superb

Portal mi艂o艣nik贸w i u偶ytkownik贸w Skody Superb
Teraz jest 25 kwi 2019, o 16:45

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utw贸rz nowy w膮tek Odpowiedz w w膮tku  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomo艣膰
PostNapisane: 21 pa藕 2018, o 23:49 
Offline
Avatar u偶ytkownika

Do艂膮czy艂(a): 16 lis 2017, o 22:28
Posty: 422
Samoch贸d: Superb I
Silnik: 2.8 V6 AMX (193KM)
Idzie zima a ja jestem cz艂owiek ciep艂olubny, to pozazdro艣ci艂em posiadaczom farelki (montowanej w dieslach).

Obrazek


"Farelka" (3B0 963 235) jest fajna, ale jej monta偶 wymaga rozprucia konsoli na co 艣rednio mia艂em ochot臋 :?
Skierowa艂em si臋 wi臋c w stron臋 starszego rozwi膮zania, czyli podgrzewacza p艂ynu ch艂odz膮cego. Niestety rozwi膮zanie fabryczne jest wkr臋cane w blok i niespecjalnie pasuje do benzyniak贸w :cry:,

Obrazek

Ale przecie偶 nie tylko VAG stosowa艂 podgrzewacze w dieslach :D

Po poszukiwaniach okaza艂o si臋, 偶e w sam raz nada si臋 podgrzewacz z Laguny 1.9 DCi

Obrazek

Co wa偶ne podgrzewacz ma kr贸膰ce o 艣rednicy 20mm tak jak nagrzewnica w S1.
Podgrzewacz zamontowa艂em na w臋偶u wlotowym do nagrzewnicy.

Obrazek

Zdecydowanie polecam wyj膮膰 do tej operacji akumulator, gdy偶 wtedy mamy du偶o miejsca aby spokojnie zamontowa膰 podgrzewacz.

Teraz zaczyna si臋 prawdziwa zabawa - elektryka :twisted:

Za艂o偶enia:
Kod:
Podgrzewacz jest wyposa偶ony w 4 艣wiece 偶arowe po 300W ka偶da wiec ca艂o艣膰 potrafi "wci膮gn膮膰" 100A, wobec tego chcia艂em aby podgrzewacz za艂膮cza艂 si臋 dopiero po uruchomieniu alternatora.
Dwa tryby pracy, uruchamiany zawsze po starcie silnika lub tylko wtedy gdy temperatura we wn臋trzu samochodu jest poni偶ej 20*C (mniejszego wy艂膮cznika termicznego akurat nie znalaz艂em).
Mo偶liwo艣膰 ca艂kowitego wy艂膮czenia podgrzewacza.
Poszczeg贸lne 艣wiece 偶arowe s膮 od艂膮czane wraz ze wzrostem temperatury p艂ynu ch艂odniczego (dla l偶ejszego 偶ycia alternatora i akumulatora)
Przy okazji zmiana sposobu dzia艂ania fabrycznych 艣wiate艂 "dziennych", aby zapala艂y si臋 nie w pozycji kluczyka "zap艂on" ale dopiero po odpaleniu silnika (aby akumulator w zimie mia艂 艂atwiej).

Przewody steruj膮ce 0,5 mm2
Przewody do 艣wiec 4 mm2
Przew贸d masowy podgrzewacza 2x 6 mm2

Uk艂ad reaguj膮cy na wzrost napi臋cia jest banalnie prosty w wykonaniu, ale jak pomy艣la艂em, 偶e trzeba by zaprojektowa膰 p艂ytk臋, wykona膰 j膮, kupi膰 elementy a nast臋pnie to polutowa膰 i jeszcze jak膮艣 obudow臋 zorganizowa膰 to stwierdzi艂em, 偶e szkoda mojego czasu jak "gotowiec" kosztuje 30 z艂 i ma dwa obwody po 12A.
Niestety wy艂膮cznik jest wysterowany na ~13,5V co w naszym przypadku nie jest dobre poniewa偶 regulator napi臋cia na alternatorze potrafi zjecha膰 z napi臋ciem 艂adowania do ok 13V w zale偶no艣ci od temperatury zewn臋trznej i stopnia na艂adowania akumulatora (upa艂y i na艂adowany akumulator). Jednak偶e sprzedaj膮cy bez problemu udost臋pnia, kt贸r膮 dok艂adnie diod臋 pomin膮膰 aby w艂膮cznik reagowa艂 te 0,5V wcze艣niej.

Obrazek

Ka偶da ze 艣wiec 偶arowych jest w艂膮czana/wy艂膮czana przez przeka藕nik 40A/12V (dobrze jest da膰 diod臋 1N4007 gasz膮c膮 cewk臋 przeka藕nika)
Ka偶da ze 艣wiec 偶arowych ma osobny bezpiecznik (teoretycznie 25A sztuka, u mnie lataj膮 na bezpiecznikach 20A i bezpieczniki si臋 nie pal膮 wi臋c ca艂o艣膰 nie bierze wi臋cej ni偶 ok 80A)
Przeka藕niki s膮 sterowane wy艂膮cznikami termicznymi KSD9700 NC

Ja zastosowa艂em wy艂膮czniki na 20,45,70 i 85 *C, przy czym dwa ostatnie okaza艂y si臋 b艂臋dem gdy偶 nie wzi膮艂em pod uwag臋 bezw艂adno艣ci cieplnej obudowy podgrzewacza a co za tym idzie op贸藕nienia w od艂膮czaniu poszczeg贸lnych 艣wiec, kt贸re wynosi ok 10*C

Zdecydowanie lepiej zastosowa膰 wy艂膮czniki na 20,45,50,60 *C, oczywi艣cie progi mo偶na sobie dobra膰 wed艂ug w艂asnego uznania.

Wy艂膮czniki przyklei艂em do obudowy podgrzewacza daj膮c kropelk臋 silikonu wysokotemperaturowego pod sp贸d, nast臋pnie obla艂em je po obwodzie tym silikonem a na koniec obwi膮za艂em ta艣m膮 tesa odporn膮 na temperatury do 150*C.

Zakupiony modu艂 wpi膮艂em we wi膮zk臋 prze艂膮cznika 艣wiate艂 (tam s膮 wszystkie potrzebne kable).
Przeci膮艂em przew贸d id膮cy do TFL (pin 3) i pu艣ci艂em go przez jeden z obwod贸w przeka藕nika w module.
Drugi obw贸d wykorzysta艂em do sterowania podgrzewaczem.

Przed wy艂膮cznikami temperaturowymi da艂em dwu pozycyjny wy艂膮cznik ko艂yskowy do sterowania trybami pracy podgrzewacza.

Obrazek

Poni偶ej "schemat" pod艂膮czenia wszystkiego

Obrazek

Tak wygl膮da to u mnie (wersja alfa przyfastrygowana na silikon, musz臋 to jako艣 bardziej elegancko zamontowa膰)

Obrazek


A na koniec najwa偶niejsze, pierwsze pomiary ;)

Ustawienia ogrzewania:
Kod:
Nawiew na szyb臋
Moc nawiewu na "3 kreski"
Obieg zamkni臋ty
Temperatura HI
Klima OFF (econ)


Pomiary robione po "nocy" stania, temperatura p艂ynu odczytywana z panelu klimatronic, czujnik termometru wsadzony w krat臋 nawiewu.
Praca na wolnych obrotach.
Podgrzewacz ON (temperatura zewn臋trzna 10*C), podgrzewacz OFF (temperatura zewn臋trzna 9*C)

Obrazek

Ten pomiar potwierdzi艂 moje obserwacje, 偶e szybciej jest ciep艂o w kabinie oraz znacznie szybciej nast臋puje prze艂膮czenie na LPG.

Osobi艣cie brakuje mi w tym rozwi膮zaniu mechanizmu steruj膮cego ilo艣ci膮 dzia艂aj膮cych 艣wiec 偶arowych w zale偶no艣ci od obci膮偶enia alternatora (a ECU benzyny nie podaje takich sygna艂贸w).
U mnie (alternator 120A) ogrzewacz pracuj膮cy na 4 艣wiecach zgarnia ca艂y zapas mocy alternatora i do puki pracuj膮 wszystkie 艣wiece to nie nast臋puje 艂adowanie akumulatora. Mo偶e dlatego VAG montowa艂 podgrzewacze z 3 艣wiecami.
Chc臋 jeszcze zrobi膰 testy przy temperaturze ustawionej np na 20*C oraz podczas pracy na 3 艣wiecach i zobaczy膰 jak wtedy b臋dzie si臋 wykres kszta艂towa艂 - wyniki oczywi艣cie wrzuc臋.


G贸ra
 Zobacz profil  
 
Offline

Posty: 199


G贸ra
PostNapisane: 29 pa藕 2018, o 15:35 
Offline

Do艂膮czy艂(a): 29 pa藕 2018, o 15:30
Posty: 1
Samoch贸d: Superb II
Silnik: 2.0TDI BMP (140KM)
Fajne takie co艣 ;)


G贸ra
 Zobacz profil  
 
Offline

Posty: 199


G贸ra
Wy艣wietl posty nie starsze ni偶:  Sortuj wg  
Utw贸rz nowy w膮tek Odpowiedz w w膮tku  [ Posty: 2 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Nie mo偶esz rozpoczyna膰 nowych w膮tk贸w
Nie mo偶esz odpowiada膰 w w膮tkach
Nie mo偶esz edytowa膰 swoich post贸w
Nie mo偶esz usuwa膰 swoich post贸w
Nie mo偶esz dodawa膰 za艂膮cznik贸w

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne u偶ytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL