Bulgotanie w nagrzewnicy po wymianie uszczelki pod głowicą

OuTchOrN
Posty: 185
Rejestracja: 26 kwie 2017, o 19:26
Samochód: Superb I
Silnik: 1.9TDI AJM (115KM)
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski

Bulgotanie w nagrzewnicy po wymianie uszczelki pod głowicą

Post autor: OuTchOrN »

Witam serdecznie :)

Jestem "szczęśliwym" posiadaczem skody Superb I 2007r z silnikiem 1.9 AJM 115KM. Auto posiada pełną historię serwisową (udokumentowaną) i obecnie posiada 227 000 km przebiegu.

Zaraz po zakupie zorientowałem się, że w podczas przyspieszania oraz hamowania silnikiem z nagrzewnicy słychać bulgotanie.
Pierwsze co, to wymieniłem rozrząd - był już do wymiany, miał nalatane 100 000 km. Mechanik zanim zdiagnozował uszkodzoną uszczelkę pod głowicą, sugerował, że pompa wody na wyczerpaniu, nie daje rady wytworzyć odpowiedniego ciśnienia i dlatego płyn/woda mógł się przelewać.

Auto trzymało temperaturę 90 stopni, ogrzewanie działało - jedyna przypadłość bulgotanie. Podczas wymiany rozrządu została wymieniona wiskoza, ponieważ stara, okazała się nie działać. Wymiana rozrządu, wiskozy, termostatu (profilaktycznie) oraz przegubu kosztowała mnie 1900 zł.

Zaraz po złożeniu,mechanik już wiedział, że żadna z wymienionych części (Płyn G12, pompa wody oraz termostat) nie rozwiązała problemu z przelewającym się płynem w nagrzewnicy. Umówiłem, się z mechanikiem, że koszt wymiany uszczelki zakręci się w okolicy 2500 zł, i że przełożymy jej wymianę na jesień (wrzesień/październik)

Jak się umówili, tak zrobili. Dokładnie 28 września postawiłem samochód na warsztat w celu wymiany uszczelki pod głowicą.
Fotki z prac:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Wymiana trwała około 2,5/3 tygodni. Podczas rozbierania auta, zadzwonił mechanik i poinformował, że jeden z popychaczy wtryskiwaczy jest uszkodzony. Poprosił bym przyjechał na drugi dzień i spróbował zakupić tą część używaną - jak się nie uda, to zakupi nowa. (koszt nowej to bagatela ponad 700 zł). Udało mi się na miejscu, sprawną część kupić za 50 zł.
Na lewo uszkodzona, na prawo używana sprawna.
Obrazek

Po około 3 tygodniach odebrałem mój skarb. Podczas składania auta, zostały wymienione wszystkie części, które były zużyte lub był podejrzane. Koszt całej naprawy przekroczył 4000 zł, a dokładnie wyniósł 4150 zł. (w tej w kwocie zawarta jest również wymiana łożyska przód)

Auto odebrałem - baja nic nie bulgocze. Radość jednak trwała krótko - po paru dniach przy hamowaniu silnikiem pojawił się dźwięk delikatnego przelewania - około 1900/2200 obrotów, jazda z górki na 3 biegu. Pomyślałem / układ się nie odpowietrzył. Pojechałem do mechanika, zgłosiłem problem. Mechanik zasugerował, że najprawdopodobniej poprzedni właściciel dosypał do płynu proszek/płyn uszczelniający pęknięte chłodnice wody - sugeruje zapchaną nagrzewnicę.
Dodatkowo powiedział, że na jałowym biegu na postoju z kratki nawiewu nie leci wrzące powietrze, lecz co najwyżej ciepłe - co może potwierdzać jego tezę.

W międzyczasie wyskoczyłem autkiem na drogę ekspresową, wkręciłem auto na 3 tys obrotów, i jechałem tak przez około 1 godzinę. w tym czasie dźwięk przelewania ucichł, (efekt utrzymywał się około tygodnia ) płyn chłodniczy nie został wypluty z układu.

Prosiłbym was o pomoc, ocenę, radę.

Zanim mechanik podjął się wymiany chłodnicy sprawdził, czy chłodnica spalin jest szczelna - stwierdził/potwierdził że chłodnica spalin nie posiada żadnych nieszczelności.

Dodatkowo poprzedni właściciel ubytki płynu uzupełniał wodą destylowaną.

Co zostało dokładnie zrobione:
- planowanie, sprawdzenie szczelności, regeneracja głowicy (wymiana wszystkich zaworów, prowadnic itp.)- usługa wykonywana w Poznaniu, w zakładzie specjalizującym się w naprawach głowic - 700 zł
- listwa - 038971600 - 400 zł
- ziemering - EC129780 - 30zł
- szklanki - EVR265403 x8 - 280zł
- uszczelka obudowy cylindrów - HP100722 - 6 zł
- uszczelnienie przewodu chłodnicy - FE12409 - 2 zł
- zestaw montażowy turbosprężarki - EL703980 - 50 zł
- uszczelka zaworu EGR - EL429050 x2 - 30 zł
- panewki wałka rozrządu - 038103673C x10 - 420 zł
- zestaw śrub głowicy - EL057240 - 85 zł
- uszczelka kolektora wydechowego - EL625760 - 24 zł
- uszczelka pod głowicą - EL150162 BPZ - 140 zł
- uszczelka kolektora ssącego - EL915213 - 10 zł
- pasek rozrządu - 1987949538 - 135 zł - od wymiany rozrządu zrobiłem 6000 km dlatego, został wymieniony tylko pasek
- śruby wtryskiwacza - 0381033385A-a x12 - 48 zł
- Zestaw naprawczy pompowtryskiwacza - ENT280004 x4 - 80 zł
- uszczelka pokrywy zaworów - EL383280 - 175 zł
- uszczelka zaworu EGR - HP110376 - 10 zł
- filtr oleju - 1457429619 - 20 zł
- olej Edge 5W30 - 5L - 175 zł
- płyn G12 - 5L - 50 zł
- robota 1000 zł

Dodatkowo:
- łożyskow przód lewe - EVR5723 - 120 zł
- robota - 150 zł
OuTchOrN
Posty: 185
Rejestracja: 26 kwie 2017, o 19:26
Samochód: Superb I
Silnik: 1.9TDI AJM (115KM)
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski

Re: Bulgotanie w nagrzewnicy po wymianie uszczelki pod głowi

Post autor: OuTchOrN »

Siema Seba,

a więc tak, uszczelka pod głowicą została wymieniona ponieważ podczas dłuższej trasy około 250 km, z powodu wysokiego ciśnienia w układzie, przez zawór w zbiorniku wypluwany był płyn ze zbiorniczka. Dodatkowo bulgotanie występowało ciągle - tj. na zimnym/ciepłym przy dodawaniu gazu oraz jego odejmowania. Po rozebraniu, mechanik mówił, że na pierwszym cylindrze uszczelka była uszkodzona./wydmuchana.

Rozważam montaż dodatkowej pompki, która by była zamontowana przed nagrzewnicą - powodowałoby to, że nie zależnie od obrotów, ciśnienie w nagrzewnicy byłoby takie same.

Co do pozostałych gratów - zostały wymienione, ponieważ nie nadawały się do zamontowania - a nie chciałem robić po kosztach i za rok znowuż rozbierać górnej części silnika ;)

Jest ewentualnie jaka możliwość przepłukania nagrzewnicy? myślałem by odpiąć obydwa przewody od nagrzewnicy (od strony silnika) wprowadzić wodę pod wysokim ciśnieniem i przepłukać nagrzewnice - są ewentualnie jakieś płyny którymi mógłbym nagrzewnice wyczyścić?


Z tak przy okazji, mógłby ktoś się wypowiedzieć, czy stan bloku silnika po zdjęciu głowicy jest ok? czy te kanały wodne nie wyglądają tragicznie? jakieś takie pozapychane jakimś nagarem?
OuTchOrN
Posty: 185
Rejestracja: 26 kwie 2017, o 19:26
Samochód: Superb I
Silnik: 1.9TDI AJM (115KM)
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski

Re: Bulgotanie w nagrzewnicy po wymianie uszczelki pod głowi

Post autor: OuTchOrN »

Własnie wiem, widziałem ten proces w Passacie b5 - myślę, że u nas S1 nie różni się to zbytnio.

Na pewno nie chcę żadnych specyfików do płynu wlewać i potem płyn wymieniać po paru kilometrach - nie po to robiłem uszczelkę, by teraz układ jakimś gównem zajeżdżać.

Mechanik trochę się zmartwił, aczkolwiek swojej roboty jest pewien (ma ponad 20 letnie doświadczenie, jest też naprawdę zaufany)- ostatnia rzecz, która może być w jakiś sposób niedrożna, uszkodzona itp. to nagrzewnica. Moim zdaniem, jeżeli przelewanie to coś w stylu, ten typ tak ma - to nie będę tego ruszał.

Ponowie pytanie, jak oceniacie stan bloku silnika bez głowicy? - chodzi mi o kanały wodne.
ODPOWIEDZ